Videoreparatör sökes!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Videoreparatör sökes!

Inlägg av Hedis »

Kompisen lämnade en video till mig och undrade om jag kunde kolla på den.

Problemet är att bilden är konstig i nederkant men skarp i övrigt.
Bild
Som ni ser så är bilden bra i övrigt men en bit i nederkanten bli gråskala för att sedan bli ett vitt streck lite längre ner. Efter det vita strecket så börjar färgen komma tillbaka lite svagt.
Att tracka påverkar inte felet det minsta, och rengöring hjälpte heller inte. (rengjorde iofs. enbart videohuvudet)

Är det någon som har en aning om vad det kan vara?

Videon är en Sony SLV-SE727(E).

Edit:
Sökte lite med google och hittade detta
"Stripes in lower picture edge." HÄR fast dom vill att man köper info´n. Får leta vidare... det verkar ju vara ett känt problem iaf.

Edit2: Verkar inte som Euras vill ha betalt... eller bara för någon del utav grejerna. Reggade mig nyss men det tar tydligen en stund innan man reggast står det. Någon som vet hur det funkar eller som redan har konto hos dom?
Baalzamon

Inlägg av Baalzamon »

Under videotrumman finns det en liten kant som bandet skall ligga på. På denna kant kan det samlas smuts, och då hamnar bandet för långt upp. Annars kan du testa att skruva lite på bandguiderna, de båda små rullarna som sitter på armar och drar upp bandet runt trumman. Kom ihåg hur dom stod bara så du kan skruva tillbaka dom till rätt höjd om du inte får till det.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Jag tycker det ser ut som bandguidarna behöver justeras. Alltså de rullar som spänner bandet runt videotrumman. Det brukar gå att justera dem med en skruvmejsel som man sågar upp ett litet hål mitt i, så att den passar på guidarna. Det sitter nog låslack på, så det kan gå lite trögt. Pensla på nytt låslack när du är klar. Lite tjejnagellack går bra om du inte har låslack.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Provade att justera rullarna nu. Ingen skillnad. :( (kom nya streck däremot)

Måste komma åt tipset som finns på http://www.euras.com.

Överförs inte bilden via släpskor ifrån videohuvudet?
Isf. så kanske det är något vajsing med överföringen på just den punkten?
Baalzamon

Inlägg av Baalzamon »

Jag är inte någon expert på video, det är bara att erkänna. Men gå in på detta forum och ställ frågan, så kommer nog magnus med något tips, han är nästan expert på gamla videoapparater.

http://www.elektronikverkstaden.se/foru ... /index.php

Edit: Det kan även vara tryckrullen som är gammal och torr. Det är en cylinder av svart gummi, kanske 1,5cm tjock och lika hög. Den sitter en bit efter videotrumman, och pressar bandet mot capstanaxeln. Ibland när tryckrullen är dålig så låter den bandet glida neråt på capstan, och då kan man få ditt fenomen. Kolla hur bandet ligger på axlarna efter tryckrullen.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Tack för tipset, har gjort ett inlägg där nu så får vi se.

Gummirullen är mjuk, "färsk" och rullar med som den skall.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Andy postade en länk till ett annat serviceforum och där hittade jag just den service bulletin dom lagt ut om felet på dessa maskiner. (hittade för övrigt även hela service-manualen för apparaten. Tack Andy!

Tydligen ett vanligt fel att dom tappar inställningarna i sitt NVRAM och därmen även inställningarna för videohuvudet.

Det finns en automatisk justering för detta, men man skall ha ett testband för det. "Playback the alignment tape (color bar)" står det.
I bulletinen står det "a VHS alignment tape (like KRV-4821PS)"
Ingen som har ett band som kan rippa in det i datorn? :)

Får sticka ner till en tv-reparatör jag känner o fråga på tisdag annars.

Undrar om det kan fungera med något annat? man kan inte justera detta manuellt tyvärr :(
MICKE
Kontakt:

Inlägg av MICKE »

Är du säker på att rengöring inte hjälper? Bandrester/smuts sätter sig främst på spalternas kant på trumman, rengör även "sensorerna" på trumman.
Vad rengör du med för något? Rekomenderar semsskinn + T-röd.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tänk på att INTE rengöra de små små spolarna på bildtrumman åt något annat håll än längs med rotationsriktningen. Annars riskerar man att förstöra de tunna trådarna.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Är det samma med ett annat band eller är det bara detta band?
Tycker det ser ut som bandspänningen är för dålig, den gär att justera oftast med en liten fjäder som sitter brevid ett bromsband på vänster rulle.
Om du kan köra videon utan kåpa kan du bromsa bandet med en tops före trumman för att se om det blir någon skillnad.
Det kan vara den rullen som lindar upp bandet som är sliten, den slirkopplingen kan sitta i den axeln som går in i bandet eller strax innan.
Den brukar bestå av en filt mot en plast och en fjäder, ta bort den koka den i lite vatten låt den torka och du har spart 350 kr.
Sätt ihop den och prova, lycka till
Mjau !
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Sådär då.

Efter en lång dag knallandes runt i Elmia-hallarna så har jag ont i smalbenen och sugen på att lösa video-problemet.

Friskt satsat hälften vunnet tänkte jag. Det kan ju inte bli värre, eller??

Slängde i Jungel George, tryckte på play, test och SP/LP som man skall för att kalibrera huvudet. Vipps! så var bilden bättre än aldrig förr. ;)

Så kalibreringsband up my _ _ _ :D (Jungel George Rules!)

Svårare var det inte.

Tack för hjälpen. Tyvärr så hjälpte inte tipsen denna gång. Men jag vet mer om video-service nu än någonsin innan. (man lär sig något nytt varje dag)
Skriv svar