kodade "hemliga" sändningar på sr, och svt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

kodade "hemliga" sändningar på sr, och svt

Inlägg av rysshack.se »

När jag var yngre kommer jag ihåg att någon gång då och då, så visades någon typ av kodade sändningar på svt. Man såg inte bilden ordentligt, och ljudet lät lite metalliskt, kanske lite förskjutet. Det gick inte att förstå vad de sa.

Nu satt jag uppe sent, och lyssnar på radio. Hör samma typ av ljud, när jag rattar in P1.
Givetvis spelar jag in det. Kanske går att få ut något vettigt ur det med matlab.....

Någon som vet vad det är för sändingar jag talar om, varför de sänder kodat, och algoritmer för avkodning.
Är det bara någon modulering eller något annat enkelt??
exeqt

Re: kodade "hemliga" sändningar på sr, och svt

Inlägg av exeqt »

Kanske en svensk motsvarighet till filmen Kod Mercury :D
Eller Independens Day för all del.

Bara du har upptäckt sändningen, vi andra tror det är störningar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Lägg upp lite provfiler.. det ger lite mer fakta..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

SR sänder nog fortfarande en hel del kodade sändningar, ofta för betalande kunder.
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Det du hört är DN eller SvD som taltidning för synskadade. De läses in och sänds ut kodat på natten till prenumeranter som har en speciell apparat med inbyggd P1-radio, avkodare och kassettbandspelare. När prenumeranten kliver upp på morgonen kan denne njuta av morgontidningen som alla andra.

Det har funnits ett tag och jag ägnade för några år sen lite tid med att försöka knäcka det hela.

Ljudet är modulerat på en bärvåg på runt 10-12 KHz och man tar ut det undre sidbandet och lägger ut på P1. Man kan faktiskt höra lite vad som sägs så för att dölja det spillet ligger det en "testton" (0,5-1KHz) och piper för att dölja och irritera tjuvlyssnare. Den används förmodligen som referens för att bilda ny bärvåg när man ska avkoda.

Jag lyckades avkoda med olika plugins i ett ljudredigeringsprogram i datorn, men enkel hårdvara går också. I signalen finns start o stoppulser för bandspelaren. Avkodning - filtrera bort tonen med högpassfilter, kör det som är kvar med en ringmodulator. -Klart ljud!! Om man bygger hårdvara, prova att faslåsa LO 10 KHz med en PLL på piptonen.

Kör hårt!
SM0NGL - Jonny
Jimjou

Inlägg av Jimjou »

rysshack.se skrev:När jag var yngre kommer jag ihåg att någon gång då och då, så visades någon typ av kodade sändningar på svt. Man såg inte bilden ordentligt, och ljudet lät lite metalliskt, kanske lite förskjutet. Det gick inte att förstå vad de sa.
Det där kommer jag ihåg, jag la märke till att när de sände ut en kodad testbild så var ljudet vad som sändes samtidigt på nån kanal i radion. Genom att sampla in kodat tv-ljud samt okodat radio-ljud och jämföra så kunde jag snart komma fram till hur kodningen var gjord. Sedan skrev jag ett program som tuggade genom en insamplad kodad-ljud-wav och skrev en okodad-ljudfil till hårddisken....Det var tider det...:)
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Smart!

De kodade TV-sändningarna var olika företag som köpte tid av Televerket Radio för olika företagsevenemang och internTV-program där företaget kanske hade filialer i landet och liknande.

Jag jobbade med videoredigering på den tiden och kunde inte låta bli att spela in och titta på de enskilda bildrutorna. Bildkodningen var någonting med växelvis förskjutning av linjerna inom ett visst antal fasta steg.
Senast redigerad av Jonyverse 3 september 2009, 13:03:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Ah, jo de sändningarna minns jag med. Metalliskt ljud och helt scramblad bildsignal. Jag trodde det var någon utländsk kanal som hamna på samma frekvens när SVT stängde sina sändare.

Men där ser man!
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Tack för infon!! =)
Ok, här kommer en kort ljudsnutt på hur det låter
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jonyverse skrev:Smart!

De kodade TV-sändningarna var olika företag som köpte tid av Televerket Radio för olika företagsevenemang och internTV-program där företaget kanske hade filialer i landet och liknande.

Jag jobbade med videoredigering på den tiden och kunde inte låta bli att spela in och titta på de enskilda bildrutorna. Bildkodningen var någonting med växelvis förskjutning av linjerna inom ett visst antal fasta steg.
Samma teknik som gamla Filmnet använde sig av i början, innan det blev D2MAC
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Visst, det finns en del "dold" info både på radio och TV-nätet.

Precis som nån sa här så finns det lediga kanaler som används för sändningar som inte är publika.
Här i Försvarsmakten vill jag minnas att TV-tal från ÖB sändes på det sättet till alla förband.

och för länge sen när jag jobbade med data så sändes chefs info från IBM (eller vem det nu var) ut till kontoren i landet på detta sätt.

Sen är jag lite osäker på om man även överförde material till regional-TV (Sydnytt m.fl) på detta sätt.
Det pågår ju en del trafik "i bakgrunden" som jag minns under studiebesöken på Hörby-sändaren.
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Detta sändes på det vanliga nätet TV1/TV2 på dagarna när det inte var några program. Det var alltså inte utsändningar på lediga kanaler.

Överföring till lokalnyheter och kors o tvärs över landet mellan regionerna skedde förmodligen via det då väl utbyggda fasta mikrolänknätet. Alla riksprogram utgår från Stockholm så cafeprogram från karlstad mm gick först ner till Stlm genom programkontrollen och sen ut i landet igen.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Kan inte de kodade tv-utsändningarna vara liknande tal-tidningana. Har för mig att man kunde gå kurser anordnade av UR där man fick en apparat för avkodning av de där utsändningarna och kunde på så vis ta del av föreläsningar.
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

AntiZ skrev:Kan inte de kodade tv-utsändningarna vara liknande tal-tidningana.
Jo säkert. Det användes flitigt till allt möjligt. Detta hände sig på den gamla "goda" tiden, före internet.
Det var ju praktiskt att kunna använda ett uppbyggt rikstäckande nät som alla kom åt.
TV-programmen började ju ändå inte förrän kl 17 när folk kom hem med barnen från dagis och behövde bolibompa-barnvakt medan de stekte middagsfalukorv.
Skriv svar