mach3 prestandakrav

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
gripner

mach3 prestandakrav

Inlägg av gripner »

hej

Lite nyfiken på prestandakravet på Mach3.
Manualen säger att 1GHz är rekomenderat, en P3 på 1GHz har ju rätt ordentlig beräkningskapasitet.

Vad har folk för erfarenhet ? kanske rent utav alla kör på en P4 architektur, P3:or är väll inte så supervanliga
Jag funderar lite smått på att köra på en VIA EDEN 1GHz alt en P4 celeron mobile 600MHz
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: mach3 prestandakrav

Inlägg av tecno »

Mitt stalltips är som manualen säger

>1Ghz CPU
256Mb minne helst mer
XP alt Vista
Separat grafik med hyfsat med minne
Inga VIA chipset av äldre stuk
mao en vanlig stand alone burk, inget bärbart! om du inte ska köra separat pulsgenerator.

Rent spontant så om man skrapar ihop nåt nyare så är väl det mesta mot P4 stuket alt AMD's likvärdiga.

Det kan fungera med det du skriver som alternativ men varför chansa om inte du redan har dessa bitarna = prova.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Vad är egentligen problemet med en bärbar burk?
Tycker det är mycket smidigare med en laptop, blir mindre att släpa fram när det ska fräsas.

Läste nåt om att det kan vara powersave funktioner som stänger ner parallelporten.
De borde väl gå att stänga av?

Nån med erfarenhet av Mach3+bärbar?

/DeVille
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Om nu de som programmerar Mach3 säger att de inte supportar bärbart om man ska använda MACH3 drivern, varför då ifrågasätta deras erfarenheter?

http://www.machsupport.com/
Användarvisningsbild
Beast

Inlägg av Beast »

Kör med en ibm X31 1,6GHz funkar utmärkt.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Jadu Tecno. vad de supporterar bryr jag mig inte om.
Jag vill veta om det är möjligt eller inte! Av de anledningarna som jag skrev ovan.

Dessutom tror jag inte att de supporterar min version.

Många datortillverkare tex som inte ens supporterar Office, kompetensen fattas.

Beast: Okej, tack för svaret! Verkar ju finnas hopp då iaf! :) (Fast det inte är "supporterat")

/DeVille
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja du DeVille, du gör som DuVill
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

DeVille skrev:"Många datortillverkare tex som inte ens supporterar Office, kompetensen fattas"
Det är ju inte riktigt samma sak... i det här fallet handlar det om att alla saker som är inbyggda på en laptop
kan sno åt sig kraft och sabba realtidspulsningen utan möjlighet att fixa det då det är ett inbyggd hårdvaruproblem...

Men du är naturligtvis fri att prova, har du en laptop redan så kostar det dig inget mer än tid, och det kan
fungera superfint, men det kan likaväl funka skitdåligt och vara ofixbart med den hårdvaran så det bara är att köpa ny dator...

Själv kör jag EMC2 på en laptop, och det fungerar hjäpligt, får lite realtids-errors då och då, men det har inte påverkat min fräsning så mycket...
pinussen

Inlägg av pinussen »

Största problemet med laptop brukar väl vara att den ofta ger bara 3,3 V på parallellporten när drivningen/breakoutkortet ofta vill ha 5v (som stationära burkar kör med). Sen man väl läst om massa andra "konstiga" fel när man kör på laptop, men det är klart, har man en så prova men det verkar dumt att köpa en just för Mach3.

//Björn
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Grejen är den att jag har lite svårt för när det uttrycks att "det går inte", utan att speca varför.
Se bara på de "hugg" som konverteringen av en Jula fräs till CNC fick. Visade sig att det fungerar utmärkt om man lade ner lite energi på konverteringen.

Jo att 3.3v kan vara ett problem har du/ni rätt i. Kan ju finnas fler "dolda" problem som man inte tänker på direkt, fast vissa går säkert att fixa eller gå runt.

Att få 3.3v -> 5v är ju möljigt med ett extra kort isåfall.

Har ett par bärbara som jag ska testa lite med. Är ju en stor vinst i smidighet om det funkar med en bärbar.
Iallafall för oss som flyttar fram fräsen vid användning. Blir bättre när man fått byggt en maskinhall!

/DeVille som gör som JagVill 8)
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Prova med det du har, det finns BoB från CNC4PC som sväljer 3-5V signaler så man behöver inte rodda ett mellankort.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

DeVille skrev:Grejen är den att jag har lite svårt för när det uttrycks att "det går inte", utan att speca varför.
Fast söker man lite på google så finns det otaliga diskussioner där det speccas vad som inte fungerar med laptops och mach3...
gripner

Inlägg av gripner »

Har gjort liten test,

Mach3 på en 600MHz celeron ^_^

Funkar klockrent
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jo det ser ut att snurra :humm: men hur fungerade det när motorerna fick belastning? Hur fungerade det att fräsa exempelvis en cirkel, tappade den några steg då? Har du bara provat med lösa motorer eller har du kört "live" också?
gripner

Inlägg av gripner »

Jag kör en oval circel och lite andra rörelser, snabbmatning samt normal bearbetningsmatning.
Inga steg missas. Ser heller ingen förändring i cpu usage med en 200rader lång gkod mot en 5 radare

Vid hög last av motorera påverkas ju inte CPUn/datorn, är ju drivkretsarna som får pumpa ut ampers tills dom kroknar och man tappar steg.
Skriv svar