Någon i denna kompetenta skara som vet hur man bryter sig in i en Siemens Gigaset 100 utan att höljet går sönder?
Jag har kollat under gummifötterna men där finns inga skruvar, eller kollade jag inte tillräckligt noga?
Rubrik /blueint
Har ingen aning men den kanske är ihopsatt med hakar på insidan som håller ihop den? Inget som är ovanligt alls och många saker har både skruv och hakar ibland som tex mobiltelefoner.
Det är nog stor sannolikhet för hakar. Dom gamla "Gigaset 2000"-lurarna var ihopsatta med hakar. Jag hade ett elände första gången jag tog isär en sån.
Skruvar under fötter och klistermärken, sedan hakar längs sidorna är ju standard idag. Ett bra tips är att använda ett gammalt kreditkort och/eller smörkniv i plast för att bända loss hakarna.
De sitter alla gånger med hakar. Gigaset4000 är på det sättet och mycket svår att öppna utan att skalet skadas. Till denna hittade jag en servicemanual på nätet. Den rekommenderade metoden är med ett specialverktyg som destruktivt öppnar den, men där står även var hakarna sitter och hur man eventuellt kan öppna för att återanvända skalet. Krävde mycket kraft och lämnade en del fula märken som nog är mycket svårt att undvika.
Känner igen det där från 2000-luren. Var ett helv*** innan man fick koll på allting. Nu har jag ett tomt skal att titta på när jag behöver öppna. Använder fortfarande ett par 2000-lurar. Tyckte dom var/är bra. Speciellt komfortluren med lite rejäl display.
Suck!
Det finns inga klisterlappar och det där som sitter under gummifötterna är definitivt inga skruvar.
Jag har bänt och klämt och haft mig utan resultat.
Blir nog att ta fram sågen, det är ju ändå innanmätet jag är ute efter.
Tänkte göra en något raffinerad fjärrkontroll till garageporten.
Då är det garanterat hakar. Innan du sågar isär sakerna så prova att sticka in en liten flat skruvmejsel i skåran mellan botten & lock, bänd lite och försök få isär. Skall du såga så har du ju ändå inget att förlora...