Den har en pump, snurrande korg och två värmeelement (ett måste bytas).
Som alltid när man får tag i saker till ett vettigt pris så måste man göra en del saker för att få den att fungera hjälpligt. Fick börja med att svetsa tillbaka ett avknäckt ben som tagit med sig lite av botten. Tyvärr har jag inga bilder på det.
Nästa steg var att få korgen att snurra som den skall. Lyfte ur hela, inga problem. Tyckte det verkade konstigt att de körde glidlager för det stack bara ner en stor tapp från korgen som inte gick att snurra. Undersökte det ordentligt och såg att det antagligen var ett lagerhus i korgen och tappen nedåt skulle vara fastskruvad i chassit. Måste bara få loss lagerbuset från korgen. Var lite skeptisk ett tag när 12 tons pressen inte räckte till, värmde lite med den stora gasol brännaren och då small det till och det lossnade någon cm. När man väl fick ut huset så var det inga problem med att ta isär det, 4 skruvar på ovansidan. Lyfte locket och där fanns en mutter som man kunde förspänna lagret med, kunde skruva ur den för hand. Lätt hammarslag på axeln och den trillade ut.
Inte konstigt att den inte snurrade
Syns lite dåligt på bilden men det är väldigt rostigt. Anledningen är nog främst att packboxen som skulle funnits innan lagret fanns det bara rester kvar av.
Nu till min verkliga fråga, var kan man få tag på nya lager och packbox?
Lager har jag sett att de har på swedol men det borde finnas bättre ställen.
Lager dimensionerna är 20x47x15 och 30x62x17. Packboxen 55x70x8.
Rubrik /blueint