Tvättmaskin för motordelar etc

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
daer

Tvättmaskin för motordelar etc

Inlägg av daer »

Fick tag i en billig tvättmaskin. Inte en sådan där som man har inne i tvättstugan utan en som verkligen håller när man stoppar in t.ex. ett topplock. En som verkligen hör hemma i verkstaden, nämligen en:
Bild
Den har en pump, snurrande korg och två värmeelement (ett måste bytas).
Som alltid när man får tag i saker till ett vettigt pris så måste man göra en del saker för att få den att fungera hjälpligt. Fick börja med att svetsa tillbaka ett avknäckt ben som tagit med sig lite av botten. Tyvärr har jag inga bilder på det.
Nästa steg var att få korgen att snurra som den skall. Lyfte ur hela, inga problem. Tyckte det verkade konstigt att de körde glidlager för det stack bara ner en stor tapp från korgen som inte gick att snurra. Undersökte det ordentligt och såg att det antagligen var ett lagerhus i korgen och tappen nedåt skulle vara fastskruvad i chassit. Måste bara få loss lagerbuset från korgen. Var lite skeptisk ett tag när 12 tons pressen inte räckte till, värmde lite med den stora gasol brännaren och då small det till och det lossnade någon cm. När man väl fick ut huset så var det inga problem med att ta isär det, 4 skruvar på ovansidan. Lyfte locket och där fanns en mutter som man kunde förspänna lagret med, kunde skruva ur den för hand. Lätt hammarslag på axeln och den trillade ut.
Bild
Inte konstigt att den inte snurrade
Bild
Syns lite dåligt på bilden men det är väldigt rostigt. Anledningen är nog främst att packboxen som skulle funnits innan lagret fanns det bara rester kvar av.
Nu till min verkliga fråga, var kan man få tag på nya lager och packbox?
Lager har jag sett att de har på swedol men det borde finnas bättre ställen.
Lager dimensionerna är 20x47x15 och 30x62x17. Packboxen 55x70x8.

Rubrik /blueint
v-g
EF Sponsor

Re: Tvätt

Inlägg av v-g »

Momentum?

Redigt lager i tvättmaskinen annars :shock:
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

http://www.blocket.se/alvsborg/Hetvatte ... ?ca=12&w=3

Typ sådan har jag använt då jag jobbat på SKF. Fy fan vad saker och ting blir rent efteråt men varmt. En nackdel är också att man måste låsa fast allt med fjäderbelastade krokar. Annars lär det skramla en hel del då korgen där inne snurrar på för fullt :vissla: Och då kom det motordelar ifrån ett gjuteri som vi gjorde rent, blev som "nya" kändes det som även om det inte gick att hålla i bitarna direkt efteråt pga värmen. Går helt klart att ha nytta utav sådana tvättmaskiner :)

Lager får man från något ställe som är återförsäljare för SKFs så klart :)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

OM du rengör sidorna noga så kommer du sannolikt att hitta någon sorts beteckning, det är allt du behöver ha för att få tag på exakt rätt nya.
daer

Inlägg av daer »

Jag har inte hittat någon beteckning på lagerna, inga siffror alls. Helt släta på alla sidor.
Skulle gissa på att det är SKF lager eftersom det står SKF KM4P på muttern högst upp.
Botten på axeln är stämplad med 02 91 ÅG.
Jag tror inte det är noga med att få exaxt samma lager för de är antagligen mycket överdimisionerade för denna applikation.

Jag håller verkligen med Purre att man har nytta av en. Lämnade in en topp till planing och han sa att det var verkligen ovanligt att man får in saker som är så rena att man direkt kan spänna upp dem i maskinen.

Skall man använda sig av någon typ av tvättmedel när man kör?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Vill minnas att vi hade något tvättmedel iaf men vad det var minns jag inte alls.
Användarvisningsbild
säter

Re: Tvättmaskin för motordelar etc

Inlägg av säter »

Man måste ha tvättmedel i.

Jag kör med ett pulver jag köpte på Leverindus en gång i tiden.
Tror inte det säljs längre av miljöskäl.

En detalj som lätt kan paja är pumptätningen, speciellt om tvätten stått länge och kanske rostat.
Norpan

Inlägg av Norpan »

http://www.kullager.se/sv/category/5/koniska_rullager
Låter som dina lager är 30204 och 30206.
Tyvärr verkar de inte ha tätningen men det brukar ju inte vara nåt direkt konstigt att få håll på.
Chaos

Inlägg av Chaos »

daer skrev:Skall man använda sig av någon typ av tvättmedel när man kör?

Jag frågade en kille som brukade plana topplock åt mig, han hade en sån där maskin som Purre länkade till (drar tydligen en jä**a massa ström) och han använde vanligt maskindiskmedel. Blev hur fint som helst.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Det är väll värmaren som drar ström och den brukar man kunna köra utan om man vill. Vi kör bara hett vatten på jobbet och den funkar fint men det är ju iofs inte riktigt samma ingrodda skit där.

Jag hade en tunna full med avfettning som jag stopp ner en topp i och sen gick jag och drog i den 1 gång om dan i en vecka och den var faktist helt ren.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Chaos skrev: Jag frågade en kille som brukade plana topplock åt mig, han hade en sån där maskin som Purre länkade till (drar tydligen en jä**a massa ström) och han använde vanligt maskindiskmedel. Blev hur fint som helst.
En av fördelarna med en liten toppmatad tvätt är att vattenmängden är så liten, att man kan ha den avstängd när den inte används. Då blir ju strömförbrukningen kanska måttlig.
Jag värmer upp min tvätt på drygt 30min.
Det där med maskindiskmedel kan nog funka fint. Jag tycker mitt tvättmedel påminner mycket om maskindiskmedel.
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

Det funkar med en vanlig diskmaskin också. (men kanske inte den man brukar ha i köket)

en 20L dunk med vatten och vattenlöslig avfettning kopplad till inloppet och en tom dunk i andra så kan man återanvända länge.
jens_w

Inlägg av jens_w »

Ett avfettningsmedel som inte skummar e att föredra i alla fall :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Helt underbar pryl att ha, hade en på ett tidigare jobb, skönt att kunna jobba med rena motordelar osv :)
daer

Inlägg av daer »

Fått tag på lager och packbox. Hittade ett ställe i Malmö, BE-Trans som hade det hemma och som jag kunde köpa av.
Nu fungerar den hyffsat, bara timern som inte fungerar. En axel är knäckt i själva klockan. Axeln är en del av kugghjulet ca. 0.4mm tjock. Innerdiametern på kugghjulet är under millimetern och härdad så jag kan inte sätta in en ny. Modifierat så mycket så att jag kan slå ifrån / till den med vredet men det är lite enkelt att slå till så jag får försöka hitta något nytt.

Också kommit fram till att man inte skall använda sig av petrolium baserat avfettningsmedel i den. Allting stinker lösningsmedel t.o.m. så att det sticker i ögonen. Detta kunde man nog kommit fram till utan att pröva.... Tror nog igentligen, om jag nu tänker efter, att det var kallavfettningsmedel.... men rent blev det!

Får prova med maskindiskmedel nästa gång.
Skriv svar