Vad bör en server ha?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MChip

Vad bör en server ha?

Inlägg av MChip »

Jag är i frågan om vad en vettig server bör ha för bruk av tex ftp server etc,men även kunna kanske stå som spel server.

Prestanda delen alltså.

Samt OP system , rekommenderar ni för nått?
bos
Kontakt:

Re: Vad bör en server ha?

Inlägg av bos »

Jag har ingen aning om vad du "bör ha", men jag kan ge min egen maskin som referens. I den sitter det dual p2-350 med 512MB minne, 20GB disk och körandes Linux-kärna 2.4.37. Den har rullat som server för www, ftp, mail, spel, ssh, router och brandvägg sen 1999.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

För FTP beror det helt på antalet samtidiga användare och tillgänglig bandbredd. Disken är oftast flaskhalsen, för en FTP-server med få användare och låg bandbredd (~10 Mb/s) duger nästan vad som helst i övrigt som klarar att starta en modern linuxdist. Spelserver? Ingen aning, beror helt på spelet.

Du måste nog speca lite mer exakt hur servern ska användas, det blir bara vilda gissningar annars. Hur många användare (samtidigt) t.ex.?

Skulle definitivt rekommendera Debian om du skall köra server. Lite inlärningskurva kanske om du kommer från windowsvärlden, men värt det i längden eftersom du får mycket bättre koll på vad som händer under huven. Särskilt tacksamt vid felsökning, loggningen är i mitt tycke mycket bättre på en linuxburk.

/Andreas
einar

Inlägg av einar »

Min server består av en Dell optiplex PII på 350mhz och 320mb ram med Windows 2000 server och den drar runt www och ftp server, php, mysql och webbradio (shoutcast) och den går alltid stabilt och fint med 50-75% cpu-belastning :D
Plus att den är sval, strömsnål och tyst (bortsett från en lagervinande hdd)

Så bortsett från spelsidan så klarar en gammal burk det mesta och min är ju igentligen en workstation och ingen server 8)

Hade www och ftp på en 486a förut med en ms-dosbaserad server men den gillade inte webbradio så den fick blir reserv vid eventuellt haveri på PIIan
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är ungefär likadant här. En kör AMD 450MHz med 512MB och Debian, en annan har likadan setup fast 50MHz "långsammare". Den tredje.. minns jag inte riktigt. Men jag tror det var närmare 1GHz på den.
Tycker inte det behövs så värst mycket mer.
(Varion.se ligger på en dual 2,nånting GHz med några GB RAM, men den står i Strömstad.)

Men för att svara på den första frågan: "Vad bör en server ha?"
1) Ett syfte.
2) Nätverksanslutning.
3) Backup.

Det är sent och jag är trött. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

en bra sak att tänka på är ju att ha ett vettigt ethernetchip i maskinen.. min filserver gick på knäna när man drog två filer samtidigt ifrån den när jag körde på det inbyggda ethernetchipet, efter att ha bytt till nåt 500:- "enterprise" nätverkskort så gick överföringshastigheten upp MARKANT samtididigt som loaden vid flera samtidiga överföringar toppar kanske 0.2..

billiga ethernetchip låter CPUn göra en massa jobb, dyra gör det själv och har även buffrar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Så sant.

Vet att Slaeshjag testade lite olika nätverkskort för en tid sedan. Valet då föll på ett 3com 3C905.
(Varför kommer man ihåg sånt men inte vad man gjorde igår?? :shock: :D )
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Ja det är synd och skam att de (3C905) inte tillverkas längre (tror jag, verkar omöjligt att få tag på numera), de körde vi som standardkort i alla maskiner vi byggde på mitt gamla jobb. Man behövde inte fundera på om det fanns drivrutinstöd och korten funkade i stort sett alltid klockrent. Minns någon gång när vi av någon anledning avvek från rutinen och körde på det inbyggda, nog fan var drivrutinen instabil (för ny hårdvara) och gav kernel panic vid hög last...

/Andreas
tgr

Inlägg av tgr »

Jag kan nog skaffa fram minst 10, kanske 20 3c905kort om det finns intresse.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det är ju som sagts väldigt svårt att svara på. Det är helt beroende på en massa faktorer som användning, antal användare mm

Min server som exempel:

I grunden en gammal Compaq ML350
1st P3/1000MHz, plats för två
1080MB ECC-RAM
1st 16GB SCSI-disk som systemdisk
2st 1,5TB SATA-diskar i RAID1 för lagring

Servern kör SME-server linux med funktioner för fildelning, FTP, mail, webbserver, VoIP mm.

Alla funktioner är inte driftsatta ännu från min sida, men det kommer efterhand.
Senast redigerad av vfr 2 september 2009, 10:36:56, redigerad totalt 1 gång.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag har skrotat mina gamla och kör uteslutande med nyare maskiner.

Dualcore 2140 eller va de heter. 2.x ghz, de är framförallt strömsnåla
Sedan har jag någon Quadcore som tuggar vmware och grejer.

Menar min gamle p3 800 drog lika mycke ström som min p4. Min nya dualcore drar mindre ström! Vid normal belastning dvs.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Att en P3/800 skulle dra lika mycket mycket ström som en P4, känns väldigt tveksamt. P3:orna var ändå en förhållandevis snål arkitektur, i motsats till P4:orna som var/är en ökänd värmekamin. Däremot är jag helt med på resonemanget rent generellt.

Själv har jag lite varit inne på Sempron, just av effektskäl. Nu har jag inga siffror, men Athlon64 har för mig alltid varit en väldigt effektiv arkitektur. Och sempron-varianten av Athlon64, med enkelbanks-minnesbuss borde vara strömsnålare. Nackdelen är DDR-minnena som är dyra idag och kanske svårare att få tag i. Dock med enkelbanks-minne så kan man ju köra med udda minnen och kanske man har något över som ligger och skräpar.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag skrotade min P3 1Ghz och köpte en atom mini-atx, minne och ethernetkort för 1300kr

Gigabyte GA-GC230D
Intel PRO/1000 GT DesktopBulk
DDR2 2GB PC4200 DIMM 240-pin, 533Mhz

Den presterar minst 3ggr bättre än min P3 och har inga problem att köra 2 diskar på 120watt nätaggregat (återvunnet från p3:an).

edit: annars verkar ZOTAC platformen trevlig.
Skriv svar