alkolås

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
sebastiannielsen
Kontakt:

alkolås

Inlägg av sebastiannielsen »

Om man köper en vanlig alkoholmätare för nyckelringen (100 spänn). Och sen lägger man in en liten "krets" med optokopplare och grejer på lysdioderna på instrumentet, så om grön tänds, så går bilen att starta. Om gul (> 0,2 promille) elller röd (> 0,5 promille) tänds så går det inte att starta bilen (man lägger det på kabeln mellan startmotorn och låset).

Anledningen till denna idé är för att jag är att jag fyller ju nu 16 om några dagar (5:e april) och ska börja övningsköra.
Kom då tänka på när jag var i danmark förra årets sommar, då jag skulle beställa "Irish Coffe". Visste inte ens vad det var för något, trodde det var kaffe med mjölk och extra socker i, men så frågade kassörskan om leg, (TUR DET VA?), frågade "varför" och då sa hon att det var alkohol i den. Avbröt genast beställningen.... För jag HAAAAAAAAAAAATTTTTTTTTTTTTAAAAAAAAAR alkohol.

Man borde märka alla produkter som innehåller alkohol över huvud taget, även "herrhjunga alkoholfri (!!Varning!! falsk marknadsföring !!Varning!!) cider" som innehåller 0,7 vol % alkohol.
Enligt "matematikboken X", så är 1 promille 0,1 %, vilket innebär att den flaskan innehåller 7 promille alkohol. altså 35 gånger gränsen för bilkörning. Med en sådan symbol:

Bild

Nu tillbaka till idén.
Denna idé ökar ju faktiskt trafiksäkerheten ifall man har fått i sig någonting som man inte vet vad det är för något, nått man blir bjuden på eller något sådant.
Många har ju en sådan på nyckelknippan, men problemet är ju att amn "glömmer" att blåsa i den i så fall. Om man kopplar den till tändningslåset så blir man ju påmind om att man måste kolla halten.

En sådan här tänkte jag på:

http://www.varor.nu/viewad.asp?id=50021102770100005
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ehh... Mig veterligen kan inte en "herrhjunga alkoholfria cider" köra bil altså kvittar det om den har 7 promille i sig.
För det är INTE så att du kommer få 7 promille för att du drack den flaskan. Att du ens skulle få en mätbar alkoholhalt efter att satt i dig en sånn flaska är ser jag som rätt orimligt, tänk på att det finns alkohol i mjölk med!!!

0.2 promille med en blodprovsmätning kräver faktistk rätt mycket, och skyr du alkohol så mycket borde du märka att nått är fel mycket tidigare!!

För en person van vid alkohol är det en annan femma,

Men visst är iden om alkolås är bra, kanske inte som tvång i alla bilar, men defenetivt för folk som fälts för rattonykterhet!!

Hur mäter man egentligen alkoholhalt i utandningsluften??
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du kanske ska läsa ordentligt i din mattebok för din uträkning är ganska fel.

Mängden alkohol/L har du rätt men gränsen på 35x rattfylla är nog "lite" fel, jag väger 95Kg och då kommer vi på helt andra siffror eller hur?

Till det ska det läggas hastigheten varmed man förbränner alkoholen samt upptagningshastigheten.

Att sedan ha en så inexakt alkolås som den du hänvisar till är nog inte det rätta, systemet du menar finns redan och har i vissa fall utdömds till alkoholikare och de finns i ett antal yrkestrafikfordon, typ bussar, lastbilar osv. på frivillig basis.

Jag håller i övrigt helt med om att intag av alkohol och bilkörning definitivt inte hör ihop!

Edit: Man mätar oftast vid att mäta färgändring på några kristaller som man andas över men det har kommit "gas-sensorer" som kan göra det bättre och mer exakt.
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Sebastian kanske har en metod att ersätta alla kroppsvätskor (vatten) med herrljunga cider? Då kommer man kanske upp i 7 promille innan man har förbränt alkoholen. Fast å andra sidan lär en person med 7 promille inte ens kunna ta sig in i bilen.
sebastiannielsen
Kontakt:

I matteboken stod följande "1 promille är samma som en tiondels procent. Altså är 1 % = 10 promille"

Om vi tar 0,7 % (det står i innehållsförteckningen) , och gångrar det med 10, så blir det 7 promille.

Gränsen för bilkörning är 0,2 promille.

7 / 0,2 = 35

Altså har man 35 gånger så mycket alkohol som är tillåtet om man dricker en sån flaska.
tänk på att det finns alkohol i mjölk med!!!
Finns det alkohol i mjölk?
Ska se om jag hittar en sån där "flytmätare" och doppa ner i mjölken och se det....
I så fall blir det att sluta med mjölken.....
Senast redigerad av sebastiannielsen 27 mars 2005, 23:19:33, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

haha sebbe du är då för skön

hah!
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Promille är ett relativt mått.

Mängden alkohol i en flaska cider är ett absolut mått.

Samma absoluta mått alkohol ger olika relativa delar i olika mängder vätska.
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Somsagt att dricker du en herrljungacider med 0,7% alkohol i så kommer det inte finnas så mycket alkohol i ditt blod, alla alkohol kommer antagligen inte komma ut i blodomloppet och dessutom har man ju ganska mycket mer blod än 1liter eller hur mycket det är i cidern så det kommer spädas ut ganska ordentligt.

Annars skulle alla som drack en cider däcka ganska snabbt, inte många personer som klarar hantera 7promille
Senast redigerad av mullemeck 27 mars 2005, 23:25:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Loterus
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

vem säger att man får samma mängd alkohol i blodet som d e i flaskan man dricker :shock:
Jag menar om jag nu som exempel häller i mig en en liter 100% alkohol så kommer ju inte allt hamna i blodomloppet...

men din ide med alkohol mätaren skulle funka... lite fel med uträkningarna bara.. en person med 35promille skulle lega död för länge sedan :D
sebastiannielsen
Kontakt:

Flaskan är på 33 cl så du vet...

Loterotus: jag sa 35 gånger alkoholgränsen för bilkörning.
Senast redigerad av sebastiannielsen 27 mars 2005, 23:27:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

En person med 7 promille i kroppen är väl ganska död och välkonserverad ?
sprawl

Inlägg av sprawl »

Sammanfattning av alkoholens effekt på en normal konsumerande fullvuxen man på 70 kg.

0,2 promille: De första effekterna av alkoholruset märks. En lätt värmekänsla sprider sig i kroppen vilket kan ge en lättare ansiktsrodnad. Man upplever en känsla av avslappning och välbefinnande. Pratsamheten och spontaniteten ökar.

0,5 promille: Fler misstag görs eftersom omdömes- och beslutsförmågan försämras. Å andra sidanökar upprymdheten och hämningarna minskar beroende på den försämrade självkontrollen.

0,8 promille: Utöver de ovan beskrivna symptomen är man överdriven i sina rörelser, högljudd och alkoholdoftenär tydlig.

1,0 promille: Nu ses mycket tydliga tecken på berusning. Eftersom muskelkontrollen är försämrad blir pratet sluddrigt och klumpigheten påfallande. Man ramlar lätt omkull, har svårt att hantera känslor och vanligtvis orkar man inte dricka mer.

1,5 promille: Man uppvisar ordentligt balansstörning såsom raglande gång, har lätt förstärka känslosamma utbrott, upplever också förvirring och en sömnighet inträder.

2,0 promille: Nu har man svårt att prata, gå upprätt och man ser dubbelt. Berusningen är nu mycket kraftig.

3,0 promille: Om inte medvetslöshet ännu har inträtt så är den omedelbart förestående. Förmågan att uppfatta vad som händer och sker är minimal.

4,0 promille: Dödlig alkoholförgiftning
Sebastian, läs detta. Då om man skulle få 7 promille alkohol efter en cider hur kan dom då få sälja något som bör garantera att man dör? Något måste vara fel någonstans, kan du lista ut vad? ;)

(Källa: http://www.nsf.scout.se/ledare/program/ ... kap28.html)

/a
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Fan jag har blivit lurad under alla år.. Jag hade ju behövt 1/10 dels flaska alkoholfri cider för att bli lagom onykter... det är en kostnad på en femma!!
Istället har man betalat hundratals kronor för öl.. Attan..

Sebastian:
Mycket förenklat
En liter av din cider innehåller altså 0.7% alkohol.
Det är samma som 0.7 cl REN 100% sprit !!

Säg att en normal kropp väger 80 kilo..
Säg att 75 % är kropsvätskor... altså 60 kilo.. för att göra det enkelt säger vi att en liter är ett kilo.... altså 60 liter kropsvätska...

Då har vi altså 0.7 cl ren sprit som ska blandas i 6000cl (60 liter altså) vätska. Det blir VÄLDIGT väldigt mycket mindre än 7 promille...
sebastiannielsen
Kontakt:

Då måste det vara promille de har angett.

Men 0,7 promille är ändå över gränsen för bilkörning.

(Har skaffat signatur nu!!)
Senast redigerad av sebastiannielsen 27 mars 2005, 23:34:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Loterus
Kontakt:

Inlägg av Loterus »

heh e du trött idag?:) man får inte 0.7 promille i blodet om man dricker en flaska herrljungacider med 0,7% alkohol i.. du lär pissa ut en hel del innan nått äns hinner tas upp..
Skriv svar