L297 och L298
L297 och L298
Hade tänkt att bygga några drivkort till stegmotorer med hjälp av kretsarna L297 och L298. Har läst på forumet att några har använt sig av dessa till sina drivkort så jag har några frågor.
Om jag har fattat det rätt så använder chopper styrningen en högre spänning för att på en kortare tid kunna få upp den rätta strömmen genom lindningarna i stegmotorn men hur vet jag vilken högsta spänning jag ska mata in till L298 kretsen?
Vad är det som avgör vilken den högsta tillåtna strömmen blir?
Om jag har fattat det rätt så använder chopper styrningen en högre spänning för att på en kortare tid kunna få upp den rätta strömmen genom lindningarna i stegmotorn men hur vet jag vilken högsta spänning jag ska mata in till L298 kretsen?
Vad är det som avgör vilken den högsta tillåtna strömmen blir?
Det står på första sidan, första raden i databladet:
http://www.tecel.com/data/l298.pdf
46V alltså
Edit: när det gäller strömmen, kolla vad dina motorer klarar. jag tror L298 tål 2A per lindning men det kanske beror på omständigheterna, läs igenom databladet...
/Johan
http://www.tecel.com/data/l298.pdf
46V alltså
Edit: när det gäller strömmen, kolla vad dina motorer klarar. jag tror L298 tål 2A per lindning men det kanske beror på omständigheterna, läs igenom databladet...
/Johan
Databladen har jag läst och även att max spänning är 46V men kvittar det alltså om jag matar den med 46V eller 20V?
Är det så att jag ska sätta högsta möjliga spänning för att kunna uppnå så hög hastighet som möjligt på stegmotorerna?
Mina motorer är ganska små och ska bara ha 0,6A så då ska det inte vara några problem. Jag tänkte först att där kanske skulle vara någon strömbegränsing men jag tänkte nog lite galet där, dom borde ju inte dra mer ström än dom behöver.
Är det så att jag ska sätta högsta möjliga spänning för att kunna uppnå så hög hastighet som möjligt på stegmotorerna?
Mina motorer är ganska små och ska bara ha 0,6A så då ska det inte vara några problem. Jag tänkte först att där kanske skulle vara någon strömbegränsing men jag tänkte nog lite galet där, dom borde ju inte dra mer ström än dom behöver.
Du har nog missuppfattat lite: de drar 0,6A vid den driftspänning som anges!
Du kan mata med mer, det ger en del snabbare motor men den kommer att överhettas och dö.
Ska du ha snabbare motorer måste du skaffa motorer med mer kraft till att börja med, det går förvisso att mata med högre spänning men då måste du ha en snabb strömbegränsar på så de inte smältar.
Motorena är alltså inte strömbegränsande i sig, de är enbart som ett motstånd inför DC. Ohms lag säger helt tydligt att det bränns av 4x så mycket effekt om man öker spänningen över ett givet motstånd till det dubbla.
P=U²/R
Du kan mata med mer, det ger en del snabbare motor men den kommer att överhettas och dö.
Ska du ha snabbare motorer måste du skaffa motorer med mer kraft till att börja med, det går förvisso att mata med högre spänning men då måste du ha en snabb strömbegränsar på så de inte smältar.
Motorena är alltså inte strömbegränsande i sig, de är enbart som ett motstånd inför DC. Ohms lag säger helt tydligt att det bränns av 4x så mycket effekt om man öker spänningen över ett givet motstånd till det dubbla.
P=U²/R
Nu blev det lite rörigt....
Anledningen till att jag ska köra med L297 och L298 är att dom har chopper styrning i sig och att jag vill få upp hastigheten på stegmotorerna.
Känner inte chopper styrningen av strömmen i lindningarna och gör att man kan få upp hastigheten på stegmotorerna?
Körde med en annan krets innan som inte hade chopper men då började stegmotorn missa steg över en viss hastighet.
Varför måste det vara mer kraft i motorerna för att kunna få upp högre hastighet? Jag kör dom obelastade nu.

Anledningen till att jag ska köra med L297 och L298 är att dom har chopper styrning i sig och att jag vill få upp hastigheten på stegmotorerna.
Känner inte chopper styrningen av strömmen i lindningarna och gör att man kan få upp hastigheten på stegmotorerna?
Körde med en annan krets innan som inte hade chopper men då började stegmotorn missa steg över en viss hastighet.
Varför måste det vara mer kraft i motorerna för att kunna få upp högre hastighet? Jag kör dom obelastade nu.