Elektronikgarderob + lite frågor

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
daemoned
Kontakt:

Elektronikgarderob + lite frågor

Inlägg av daemoned »

Efter att ha flyttat ihop med tjejen så övertalade jag henne att offra en garderob till mig så jag kunde ha mitt elektroniklabb där inne, efter lite om och men så lovade jag att bygga den bästaste klädförvaringen i den andra garderoben :)
När jag bodde själv hadde jag ingen plats att ha det upppackat så jag packade upp och ner allting beroende på tid/intresse.
Detta är en stor förbättring för mig, även om det ser litet ut hehe. Det ska in en dator sen med på vänster sida som jag ska ha till programmering osv.

Lite bilder på hur det ser ut:
Bild

Första bygget i garderoben, en 555 som genererar 1 Hz (Är det första jag lödat på flera år...) :)
Bild

Lite frågor och funderingar som jag har:
1. Först och främst om någon har ideer på vad man mer ska ha och kan behöva? Har en del jag har köpt/ska köpa, logikanalysator och en BusPirate samt en Arduino.
2. Ska inhandla en bra lödstation och vill att det ska vara bra kvalite, har köpt en på Elfa som jag skickade tillbaka för den var värdelös (det var extrapris men det var något strul med värme elementet.) Har kollat lite på ERSA, undrar om någon har förslag eller kommentarer?
3. Någon som vet nånstans där det säljs kit med lite logikkretsar, counters, 7-segments drivare och lite annat småt o gott?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Elektronikgarderob + lite frågor

Inlägg av Glenn »

Har du ett labbagg ? det känns som det viktigaste annars.. en funktionsgenerator är också trevligt att ha. ..Just ja, breadboards med kablar om du inte redan har det ?

Själv skulle jag inte satsa på arduino iofs, men det är väl en smaksak.. jag tycker personligen att det är bättre att köpa en lös PIC eller AVR och en lämplig programmerare, vinsten med en arduino (eller för den delen en Basic stamp eller liknande) är egentligen inte så stor IMHO. visst, allt i ett, men det blir så mycket jobbigare när du ska bygga saker sen.

Ang lödstation skulle jag satsat på en tempreglerad wellerstation, eventuellt begagnad.. anledningen att jag säger just weller är för den excellenta tillgången på billiga lödspetsar, man vill inte ha nåt noname där du inte kan få tag i spetsar, och till dom andra bra märkena är spetsarna ofta VÄLDIGT dyra.

Vet inte var du kan köpa ett "kit", däremot kan du ju plocka ihop lite grejer hos electrokit.. billigt och snabb leverans..
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Annorlunda lösning med gaderob.
2 förslag på tillbehör:
Logikprob kan vara användbart.
En panel med olika uttag,
typ 12V, 2x25V, 35V AC, 5V, +/-15V, 50V DC
trafona kan du ha under bänken, säkringshållarna
direkt brevid uttagen. Gärna analoga panelinstrument
till varje uttag, strömvisande.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Grattis till både ihopflytt med tjejen och en egen liten hörna :)

och lagom stort projekt :wink:
Johanb

Inlägg av Johanb »

Jag skulle nog rekommendera en begagnad weller magnastat eller liknande, ingen risk att man rattar runt på tempen och bränner saker. Borde finnas fula fungerande stationer för korvpengar på loppis eller annons.
Jag började själv med en ful magnastat och gick till ERSA Analog 60 vilket jag insett var ett nerköp :(
Användarvisningsbild
daemoned
Kontakt:

Inlägg av daemoned »

Har kollat runt lite mer på nätet och nästa inköp blir en Logikanalysator (http://www.saleae.com/logic/features/) samt en Weller Magnastat från ELFA.
Ska ta och sätta mig ner o beställa lite logik kretsar från electrokit med, vet bara inte riktigt vad jag ska ha hehe.
Får bli att bygga en eller två paneler sen som 4kTRB föreslog, en med ström osv, sen en med usb, seriel och parallelportar från datorn.

Tack för förslagen :)
Johanb

Inlägg av Johanb »

Den där logic-grunkan verkar ju mysig om den funkar som utlovat, jag skulle vara nöjd om de olika serieanalysverktygen var bra. Tyvärr verkar programvaran inte finnas till XP x64.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

En tempreglerad lödpenna är ju helt mkay, är ju rätt sällan man byter temperatur ändå. Fast efterssom att man kan få lödstationer såpass billigt så föredrar jag en sådan. (Jag har dock en weller magnastatpenna liggandes ifall man behöver löda någon annanstans än hemma vid arbetsbänken, "lite" enklare att bära med sig.)
Skriv svar