Jag skall ge mig på att börja tillverka egna mönsterkort hade jag tänkt, och ett steg i detta är ju naturligtvis att kunna borra korten i laminatet. Jag har alltid velat ha en pelarborrmaskin så en sådan var jag naturligtvis tvungen att skaffa. Dock har denna för låg varvshastighet för att borra små hål i mönsterkortslaminat. Därför behövde jag även en dremel-kopia av något slag. Jag hade ingen lust att lägga pengar på en riktigt dremel när jag köpt en pelarborr, och jag hade ingen lust att köpa ett stativ till denna då jag ansåg pelarborrmaskinen vara ett utmärkt stativ. Kort sagt bygde jag altså en adapter som gör att den ledade axeln från min dremel-kopia går att montera på pelarborren. Jag tror att bilderna talar för sig själva men fråga gärna om något är oklart.
Det jag införskaffade var:
Pelarborrmaskin för bänk 350 W (695kr på Jula)
Multiverktyg Cotech (349kr på Clas Ohlsson)
Den ena delen av ett gångjärn
Ett vinkeljärn
Skruv + plåtbit + buntband + eltejp
Såhär ser borrmaskinen ut med adaptern monterad.

Adaptern sitter altså i pelarborrens chuck, men för att den inte skall rotera så hålls den även still av en plåtbit som man skruvar fast med en vingmutter på baksidan. Det tar ungefär lika lång tid att sätta på adaptern som att byta borr i maskinen.

Resultat

Jag är nöjd med resultatet för att vara första kortet jag borrar. Jag var inte jättenoggran när jag borrade, jag hade säkert kunna träffa ännu bättre. Jag använde Kjell&co's Hårdmetallborr 0,8mm (40355) och 1,0mm (40356) som båda fungerade utmärkt. Jag körde dremeln på ca 20-25 000 varv.
Många hade nog ansett att det var bättre att köpa en riktig dremel + stativ för ungefär samma pengar, men jag har ju faktiskt en jättebra pelarborrmaskin nu också!
Hoppas någon får lite idéer och har nytta av mina bilder.
Mvh Albin