G-man bygger Oddwatt rörförstärkare!
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: G-man bygger Oddwatt rörförstärkare!
OddWatten är ju en ren klassA-stärkare, dvs rören är strax innan de stryper resp. öppnar inte speciellt linjära och genom att tvinga dem att bara operera i deras mest linjära område (ingen strypning/klippning) slipper man tråkigheter som övergångsdistortion och slikt skit. Detta innebär att man har möjlighet att få en mer neutral återgivning. MEN det finns ingen naturlag som säger att klassA-förstärkare låter bäst, eller bättre än klassAB som är en kompromiss mellan klassA och klassB där man faktiskt låter utgångselementen gå ner i sitt olinjära arbetsområde. Det finns faktiskt klassAB- och klassB-förstärkare som låter bättre än somliga klassA. Och glöm inte bort klassD-stärkarna.
Å andra sidan har man snälla högtalare som spinner loss och förflyttar taknocken 3 meter uppåt på 2W förstärkareffekt, finns det ingen anledning att satsa på 200W klassAB-stärkare utan kan med gott samvete bygga små välbyggda klassA-stärkare och just Oddwattaren är ju ett mycket bra projekt att sätta tänderna, om inte annat så för sin mycket enkla design.
Å andra sidan har man snälla högtalare som spinner loss och förflyttar taknocken 3 meter uppåt på 2W förstärkareffekt, finns det ingen anledning att satsa på 200W klassAB-stärkare utan kan med gott samvete bygga små välbyggda klassA-stärkare och just Oddwattaren är ju ett mycket bra projekt att sätta tänderna, om inte annat så för sin mycket enkla design.
Så LM317 här är begränsaren? släpper man på mer genom den så ökar man effekten?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Nix, du flyttar bara arbetspunkten (till mindre optimala lägen). Den här kopplingen kan bara jobba i klassA.
Mer traditionella (klassAB) slusteg ser ut ungefär såhär där du punkterna -UG matar in en förspänning till rören som bestämmer arbetspunkten. Du kan flytta arbetspunkten så du arbetar i helt i klassA (låg effekt) eller i klassAB (ja rentav i klassB) och då med högre effekt.
Det finns lite formler som visar vilken maximalt uttagen effekt du kan ha i ett slutsteg, och för klassA gäller ungefär 25% av rörets maxeffekt. Jag är lite dålig på rörmatematik dock och vet inte om man räknar BÅDA rören som tillsammans kan ge 72W (36W/rör), vilket skulle innebär 72/4=18W.

Mer traditionella (klassAB) slusteg ser ut ungefär såhär där du punkterna -UG matar in en förspänning till rören som bestämmer arbetspunkten. Du kan flytta arbetspunkten så du arbetar i helt i klassA (låg effekt) eller i klassAB (ja rentav i klassB) och då med högre effekt.
Det finns lite formler som visar vilken maximalt uttagen effekt du kan ha i ett slutsteg, och för klassA gäller ungefär 25% av rörets maxeffekt. Jag är lite dålig på rörmatematik dock och vet inte om man räknar BÅDA rören som tillsammans kan ge 72W (36W/rör), vilket skulle innebär 72/4=18W.

- mr.olle.norell
Precis som Magnus skriver så är LM317 till för att uppnå den önskade bias-strömmen.G-man skrev:Så LM317 här är begränsaren? släpper man på mer genom den så ökar man effekten?
Rätt bias-ström gör att man får arbetspunkten där man vill ha den, så att rören kommer jobba i deras mest linjära område.
Där presterar förstärkaren renast ljud, mest distorsionsfritt!
Om man vill öka effekten så ska man öka anodspänningen. Men man ska inte gå över det rekommenderade värdet i databladet.
Men eftersom att konstruktionen och din trafo är gjord för en viss spänning ska man nog hålla sig där i krokarna

Dessutom förkortas rörens livslängd ju hårdare man kör dem.
Vissa pressar rören hårt för att vinna några watt. Jag tycker inte det är värt det, särskilt inte om man lyssnar på musik varje dag som jag...
I Magnus förstärkarschema har de ett motstånd till varje rörs katod för att ställa arbetspunkt.
Du har ett aktivt element, LM317 som borde hålla rätt bias-ström oberoende av yttre variationer som rör mm...
Den 25ohms vridPOT som är med fördelar ju emellan rören, är detta för att ompensera skillnader i rören? om de inte är matchade?
Känner att det kom en bunt med idiotnivårfrågor nu då
Känner att det kom en bunt med idiotnivårfrågor nu då

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Så eftersom jag har matchade rör så ställer jag den i mitten bara? 

- mr.olle.norell
Ställ den i mitten till att börja med! Det blir nog ganska ok till att börja med.
Jag tror såhär:
LM317 sänker en viss ström, båda rörens bias-ström.
Sen vill man nog ha lika bias-ström för de båda rören.
Det finns två 1ohms motstånd. Om man mäter spänningsfallet över dem när förstärkaren är igång och trimmar med potten tills det är ungefär samma spänning över de båda 1R så borde båda rören ha samma tomgångsström.
Mätt med multimeter ställd på VDC.
Vill man veta tomgångsströmmen tar man I=U/R
U är det uppmätta värdet (spänningen över 1ohms-motståndet) och R är såklart 1ohm.
I är då ena rörets bias-ström.
Fast det här står säkert i texten med schemat, jag har inte läst den
Jag tror såhär:
LM317 sänker en viss ström, båda rörens bias-ström.
Sen vill man nog ha lika bias-ström för de båda rören.
Det finns två 1ohms motstånd. Om man mäter spänningsfallet över dem när förstärkaren är igång och trimmar med potten tills det är ungefär samma spänning över de båda 1R så borde båda rören ha samma tomgångsström.
Mätt med multimeter ställd på VDC.
Vill man veta tomgångsströmmen tar man I=U/R
U är det uppmätta värdet (spänningen över 1ohms-motståndet) och R är såklart 1ohm.
I är då ena rörets bias-ström.
Fast det här står säkert i texten med schemat, jag har inte läst den

- mr.olle.norell
När du mäter sen får du vara försiktig eftersom det är högspänning!
Aldrig ta i något, bara i multimeterns isolerade probar!
Aldrig ta i något, bara i multimeterns isolerade probar!

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det hade varit käckt med nån sorts komparator historia som loggar strämmen genom rören (spänningen över mottsånden) och visar med en rad dioder när man ligger rätt.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Ursäkta, lite OT kanske!
Skulle någon kunna länka till en sådan ström- elller spänningsstege
med LED som soundbrigade beskriver vore det mycket intressant att kolla!
Skulle någon kunna länka till en sådan ström- elller spänningsstege
med LED som soundbrigade beskriver vore det mycket intressant att kolla!
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Du har ju kretsar som LM3914 resp LM3915 som du matar med en liksoänning och så har du en lysdiodstege.
Kolla här: http://sound.westhost.com/p-list.htm
Kolla här: http://sound.westhost.com/p-list.htm
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Tack soundbrigade, det var en intressant krets! Bra att veta.
Mitt Fluke kan ju ställa in sig själv med olika skalor automatiskt så man borde ju kunna bygga ett med LM kretsen som kan ta ett vidare område? med komparator som du sa så är det ju ändå bara en diff man är ute efter...
EDIT: Jag menar alltså, vad kan ta emot en ganska vid skillnad i spänning och ta det till en nivå som komparatorn klarar...
EDIT: Jag menar alltså, vad kan ta emot en ganska vid skillnad i spänning och ta det till en nivå som komparatorn klarar...
- mr.olle.norell
LM317-kretsen funkar väl lite som en konstantströmkälla som ser till att rätt ström (bias) flyter genom rören...
Om varje rör får en egen sådan krets så borde man ju det potentiella problemet vara löst för alltid och man skulle aldrig behöva justera
Men jag tror det funkar bra som det är annars
Om varje rör får en egen sådan krets så borde man ju det potentiella problemet vara löst för alltid och man skulle aldrig behöva justera

Men jag tror det funkar bra som det är annars