Mäta frekvens med multimeter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs

Re: Mäta frekvens med multimeter?

Inlägg av xxargs »

Denna konstruktion är en klassiker från jostykit - iom att den är så enkel i konstruktionen så är den ockå 'grov' och sänder ut mycket skit även på frekvenser utanför tänkta frekvensen. (jo har också provat denna i ungdomen och fungerade förvånansvärt bra)

denna konstruktion både amplitudmoduerar och frekvensmodulerar samtidigt och är instabil där frekvensen driver beronde temperatur och vad som är i närheten av antennen då den är den del av det som bestämmer resonansfrekvensen...

regeln är som alltid om man skall bygga sådant här så skall det göras med låga effekter - med liten uteffekt (vilket försäkras ganska väl om utrustningen drar 2 mA och 3 Volt i matningsgsröm) så att det precis klarar dom 5 - 15 metrarna med en radiomottagare så är också upptäckts/störningsrisken liten.

...

oscilloskop är tyvärr inte så användbara för radio då oscillsokop som kan ta över 50 MHz börja bli kostsamma - om man inte springer på surplus och amatörradioauktioner. i radiovärlden så används radiomottagare som mätare och dedikerade sådana kallas spektrumaanalysatorer eller mätmottagare och kostar massor - dock finns det tex i Elfa en palm-baserad spekrumanalysator för dryga 10 papp och fungerar förvånansvärd bra.

om du är seriöst intresserad av att hålla på med radiosändare så föreslår jag att du tar amatörradiocertifikat - dels kanske för att få lite mer teroetisk kunskap och vet vad man skall titta efter och hur man skall mäta för att det inte skall störa andra, så får man bygga egna grejor för sändning inom radioamatörbanden - det är enda sättet om man skall bygga och använda egenbyggda radiosändare och förstärkare lagligt som privatperson - inom industrin måste allt sådant gå igenom olika certifieringar mm. innan det får börja säljas och användas alls.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Mina första byggen var nog också såna FM-sändare. Kopplade in den till FM-antennen på hustaket å åkte sen iväg med bil å kollade hur långt den hördes...
Nuförtiden finns mer avancerade modeller. I Holland finns massor med firmor som säljer byggsatser eller ritningar på FM-sändare.

Men som sagt, det är olagligt och SVÅRT att mäta på utan dyr utrustning eftersom vi pratar
frkvenser uppåt 100MHz.

Tyvärr behövs ett oscilloscop till nästan allt man bygger. Å andra sidan kan du mäta
både frekvens och spänning med den, samt det viktigaste...se hur signalen ser ut!

Digitala kretsar är ETT sätt att börja med. Antingen är det 1 eller 0 i kretsarna
Man kan bygga mycket roligt med digitala kretsar.

Eller så kan man bygga en liten audio förstärkare med fåtal transistorer.
MChip

Inlägg av MChip »

Eller om det nu är ett måste med fm sändare har ju alltid electrokit färdiga med trycka spolar på kretskort : http://www.electrokit.se/byggsatser-rad ... v_10100018
Bild
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag konstruerade en mätsändare mha en NE612 (NE602 funkar också).
Den här ger väldigt ren signal.
Neosidspolen med skärmburk såldes av ELFA och var vanlig till byggen med TDA7000.
Modulationssignalen får man hissa upp på ca 1V DC-nivå och sen räcker det med
ca: 200mV t-t från en liten mikrofonförstärkare eller vad man nu tänkt sig att modulera den med.
Man får inte modulera för häftigt för då blir det stor bandbredd.
En 10-20 m räckvidd skulle jag tro beroende på mottagarens känslighet och
antennens utformning. Kretskortet blev 35x35 mm (går att gömma i hatten om man är spion).
Keramiska kondingar är att rekommendera.

Bild
ekman

Inlägg av ekman »

Ser ut som ett väldigt trevligt schema :)

Jag har dragit ner databladet för NE612 då, för att kolla efter lite.
Och jag måste säga att jag känner mig rätt så korkad då jag inte riktigt förstår vad NE612 gör.

Jag skulle gissa på att den gör så att man får ut en renare signal?
Och den skickas ut på pinne nr 5

På pinne 1 och 2 förstår jag inte riktigt vad dom menar i databladet. Står ungefär att skillnanden mellan pinne 1 och 2 är det som avgör
hur den hanterar signalen och hur mycket brus det blir?
så här står det:
"Gilbert cell is a differental amplifier (pins 1 and 2) wich drives a balanced switching cell. The differential input stage provides gain and determines the noise figure and signal handling performance of the system"

På pinne 7 (oscillator) så tar den in i vilken frekvens den ska sända ut?
vilket man kan skjustera med bb809.

eventuell mic förstärkare kopplas in mellan 10k motståndet och 4.7n kondensatorn? precis bredvid sinus vågen som är ritad där.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag har enbart utnyttjat oscillatorn i den här kopplingen.
Den här ic:n är tänk att användas för att blanda två frekvenser
för att få ut skillnadsfrekvensen. Tex så kan den användas för
att ta in signaler på 50MHz bandet och blanda ner dom till
säg 26MHz. Populärt bland radioamatörer.
På pinne 4 finns också en HF signal. Kapacitansen hos BB809
varierar med backspänningen över dioden vilket ger olika
resonans i tank-kretsen, LC där C motsvarar de 2 10pF och
kapacitansen hos BB809 i serie. 10nF är till för att blockera likspänning.
Jag skulle tro att det hela fungerar bra utan några komponenter
kopplade till pin 1 och 2. De ingångarna är till för den signal
man ska blanda med oscillatorspänningen och är kopplade till
jord via resistorer internt. Glöm inte att koppla pin 3 till jord.
Pinne 6 är basen på en transistor och pinne 7 emittern på samma
trissa. Så de 2 10pF spänningsdelar och detta är en Colpitts
konfiguration. Ja mellan 10k och 4,7nF är modulationssignalen.
4,7nF kortsluter ev. höga frekvenser.
Skriv svar