Panoramahuvud! - PIC-styrt [Updaterat 2009-09-09 Sid 3]

Berätta om dina pågående projekt.
watti

Panoramahuvud! - PIC-styrt [Updaterat 2009-09-09 Sid 3]

Inlägg av watti »

Nu börjar projektet ta lite fart och börjar posta här i stället för i idé-banken, om de är okey för er moderatorer?

Halloj! Tänkte ge mig in lite på stegmotorer eller liknande.

ide:
Ett motoriserat-panorama huvud är en sak som kan rotera kameran visst antal grader, säg 12 bilder för en 360, så alltså 30 grader för varje bild. Sen kan vissa tilta upp och ner kameran, alltså så man kan få en full 360 x 360 bild
Bild

Efter lite funderande så svetsade jag ihop denna ram, utan att tänka vidare på motorer eller liknande. Ville bara komma igång så att säga :)

Bild

Dessa motorer hittade jag i en gammal skrivare, och efter några tester tycks de orka. Vet dock inte 100 ennu, Men de lär ju bara vara att modifiera efter det senare då.

Började exprementera lite med utväxling:

Bild

Bild

Började labba ihop ett drivkort + köpte in ett pic-kit2

Bild

Sen byggde jag om utväxlingen i trä för stabilitation:
Bild

Bild

Bild

Detta blev inte värst snyggt så byggde ihop den av lexan i stället, en och annan bit plexi blev de nog också (Tror jag)

Bild

Bild

Bild

Bild

Efter detta skaffade jag in en skruvdragare som jag genast slaktade och tog ut växellådan ur:

Bild

Det är den till höger på bilden:

Bild

Byggde även en stoppskruv för X axeln (Tilt-axeln)
Bild

Bild

Bild

Flyttade över kugghjulet från skruvdragarmotorn till den lilla stegmotorn, Denna ska förhoppningsvis orka dra runt Y-axeln.

Bild

Till min stora förvåning passade den på millimetern utan modifiering ner i de gamla fästet till växeln:

Bild

Bild

Är ledsen för vissa bilder :) Har varken en blix eller stativ, Och har blivit så att jag jobbar mest natt på mina projekt :roll: :vissla:

Fick tag på detta batteripack från skruvdragaren, de är10st 1.2v 1300mHa batterier, Ni-MH
Bild

Som laddas av denna simpla krets :O

Bild
2 lysdioder, en vanlig diod, samt 3 motstånd. Sedan en transformator på 15v 0,4A Ska de vara så simpelt? :)

Kom på att jag har en massa vanliga AA batterier på 2300mAh Ni-MH hemma som har vart till min förra digitalkamera. Om jag kopplar ihop 12 sånna, bör jag kunna ladda de med den kretsen då? Eller vad rekommenderar ni för detta. Vill gärna slippa ta ut alla 12 och stoppa i en vanlig batteri laddare.

Här är en bild på "skönheten" en så länge:

Bild

Bad en polare idag att svetsa ett litet fäste som jag ska skruva fast runt motorn där nere. Vi får se hur det blir :) Men jag tror de kommer bli riktigt bra. Sen ska jag måla eller spraya denna sak med. Allt är rostfritt några tips på målning/sprayning av detta?

Började leka runt i 3d för att få fram hur jag skulle koppla in allt smidigast på ett experiment kort, och så här blev de efter ca 1 timme:
(yes jag vet att kortet är uppochner men vart lättare att se då) Efter 5v regulatorn kopplade jag först en 10uf kondensator för de stog så i schemat, men sen har jag läst på här att man alltid bör ha en liten kondensator så nära picen som möjligt, Så drog dit en 1uf eller 0.1uf där, Bör jag ta bort den? (Tänkte rita upp ett schema alldeles strax.)

Bild

Och här är de färdiga kortet:
Bild

någon som känner att detta var ett smidigt sätt kan få 3d filen, gjort i Maya 2009. Men kan exportera som obj då kan du nog mata in de i vilket program som helst.
Nu påbörjas de svåraste att koda denna mackapär.

Här är en film på ungefär hur de ska se ut när den tar 10 bilder per vart på Y axeln. Samt 5 olika "rader" på X axeln.
(Nu såg jag hur dum jag var, självklart behöver den inte ta 10 bilder rakt upp i himmelen haha.)

Yes de är så långt jag kommit hitintills, köpte en nätverks-sladd för jag behöver en med fler en 5ledare i.. Självklart så kollade jag inte först, de var bara 4 ledare i denna jag köpte.. haha.

Edit1: Här slänger jag upp en schema så länge. Tror jag ritat rätt, det är min första schema jag ritar så.. :) Hoppas de stämmer överens med hur jag kopplat, Osäker på 5v regulatorn om jag vänt den rätt
Klicka för större
Bild

//Mvh Simon
Senast redigerad av watti 9 september 2009, 23:09:32, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
Andy

Re: Panoramahuvud! Pic styrt!.

Inlägg av Andy »

Ser spännande ut! Jag blev dock inte riktigt klok på hur du har fäst växellådans axel i ”armen”?

Och lite OT; vem säljer de där ”labbsladdarna” med testklips i ändarna? :)
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Runt 0.1 µF konding vid matningen till digitala kretsar är alldeles utmärkt. Låt den sitta kvar.

Dessa behövs eftersom kretsens strömförbrukning varierar plötsligt när massor av transistorer i kretsen slår av och på (samtidigt).
watti

Inlägg av watti »

Bra att jag kan ha kondensatorn kvar, den är på 1uf såg jag nu förresten, men lär väl inte vara något jättestor skillnad.

Kablarna har jag ingen aning faktiskt vart man köper, fick dem på jobbet. Men de var rena skiten endå.. Man får börja med att löda om alla kablar då de inte sitter fast, Har 1 hel just nu, finns inget avdragnings anordning eller liknande i dem.

Den är fastsatt på detta sätt, Först är de urfräst ur själva "Bodyn" sedam har jag filat till skruven platt som kom från skruvdragar-växel-paketet samt gängat om den lite:
Bild
Under brickan sitter de ett kul-lager.

Eller menar du den andra axeln? Orkar inte skruva isär och ta en bild. Men i kort sätt är de ett kughjul som jag gängat på (De vita kughjulet) Sedan har jag en gängstång som jag har borrat 2 små hål i, där tryckte jag in en nål sen limmade jag ihop de i ena ändan med epoxy. Andra sidan stoppade jag i 2 st muttrar, en för stor mutter samt en mindre. Borrade ett hål rakt igenom gängstången samt den större muttern, där har jag en stoppskruv.

Förresten någon som har tips på en snygg Display som skulle passa detta bygget, gärna billig också? :) h 44780 standard också eller vad de kallas. Skulle behöva ett gäng såna faktiskt så jag har något att labba med.

Samt vad tror ni om NI-MH batterierna, går det att bygga en lika lätt laddare som den på bilden till mina AA ni-mh batterier, kanske går att använda samma? (Dock känns den väl inte helt optimal kanske)

Off-topic Edit: har ennu en fråga nu när tråden ändå ligger uppe, hur rengör man en lödspets, min ser förtaskig ut. :tumner:

//Simon
Senast redigerad av watti 24 augusti 2009, 16:42:19, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag tänkte på den övre (elevationen) växellådan. :)
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

1 µF funkar fint också. Jag tror att man brukar köra på 0.1 µF för att det är "tillräckligt" och för att kondingar med större kapacitet är fysiskt större och dyrare. Sen är det iofs också viktigt att kondensatorn har låg ESR ("ekvivalent serieresistans") i denna tillämpning. Men nu börjar det bli lite överseriöst, mitt kondensatorsnack. :)

Jag brukar rengöra lödpennan genom att dra den mot en fuktig svamp/trasa. Det du *inte* ska göra är att använda sandpapper, det förstör spetsen.

Kul projekt för övrigt!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Panoramahuvud! - PIC-styrt

Inlägg av JimmyAndersson »

Watti:
"börjar posta här i stället för i idé-banken, om de är okey för er moderatorer?"

Tveklöst! :)

Snyggt upplagd projekt-tråd. :tumupp: :tumupp:
Ska bli kul att se fortsättningen - och resultatet! :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Väldokumenterat och bra upplagd projekttråd! :D
Får du skruvdragarmotorn att starta och stanna tillräckligt noga?

Vad var det för batterityp i skruvdragaren..?

Bild
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Troligen sub-C
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

brukar vara Ni-Mh celler. har för mej att det är sub-C
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag blev lite fundersam på hur du tänkt med placeringen av kameran i din rigg, det ser ut som att du försökt få främre delan av linsen att hamna i "cetrum"? Normalt ser man till att lägga "centrum" av en rigg där sensorn ligger, dvs. en bit in i kameran. Man kan ofta läsa kameratester där man slår ner just på att fästet på kameran inte är placerad precis där sensorn sitter vilket gör det svårt (för att inte säga omöjligt) att få till bra panoreringar... Om din rigg svänger upp och ner som du byggt nu kommer det troligtvis bli en "berg-och-dal-bane känsla" i panoreringarna :vissla:
watti

Inlägg av watti »

PeterH
Edit: Här är en video, där får du även se guldringen jag snackar om :)

Nu har jag nog ingen bild på mitt objektiv. Men längst fram så finns den en guldig ring på de flesta vindvinkel objektiv, men eftersom jag har Cropped sensor på 1,6 gånger måste jag räkna om den lite. Men den brukar i alla fall använda nodalpunkten i objekivet. De krävs lite fin justering, därför jag fräst ut banor :) Senare om jag lyckas riktigt bra så kan jag nog ta panorama med mitt 50 mm objektiv, (Som blir 80 nånting på croppedsensor.) Har lite snabbt räknat ut att de krävs ungefär 40 bilder per varv och ca 6-7 steg på höjden för en hel 360x360. Nu snackar vi ganska många megapixlar :D

Blue Har bytt ut motorn i skruvdragaren mot en liten steg motor, förhoppningsvis orkar den. Sen batterierna skrev jag ovan vad de var :)
Fick tag på detta batteripack från skruvdragaren, de är10st 1.2v 1300mHa batterier, Ni-MH

Föresten.. ungefär på 1amp så orkar den övre motorn dra runt.. Men ULA2003a kan max ge ut 500ma. Har ju 3 kanaler till övers på varje ULA2003, kan man koppla ihop de övriga stegen på något sätt så man kan få ut mer?. (Schema kommer)

Tack för all positiv-kritik :) Ska försöka fåihop en liten test kod idag och slänga upp en film kanske, om de vill gå min väg!

Edit: sådär nu är ett schema uppe i första tråden också

//Simon
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

watti: Har du sett guiden för hur man hittar nodalpunkten? Den sitter inte allt för ofta Inte på samma nivå som markeringsringen på objektivet.
Så här gör du:
-Ställ upp två batterier på ett bord, det ena framför det andra, ca 10-15cm emellan
-Håll kameran med ena handen och vila objektivet på ett finger från andra handen där du tror nodalpunkten ligger.
-Rotera kameran runt nodalpunkten (fingret) och titta genom sökaren, om det bakre batteriet inte flyttar sig i relation till det främre (med andra ord kikar fram vid sidan av) har du hittat nodalpunkten, om inte, flytta rotationspunkten och prova igen.
-När du är nöjd notera avståndet från sensorplanet (stativgängan) till nodalpunkten.

Åter till topic, mycket skoj projekt, hur känns stabiliteten i huvudet? mitt eget är lite vekt när jag hänger på systemaren men då är det byggt i plast, som en prototyp, anpassad efter en Canon EOS 350D. Nu fotar jag med en EOS 50D som väger en hel del mer :)
watti

Inlägg av watti »

Rossen Yepp jag den har jag sätt. Skickade en av de alla i inlägget precis före ditt. Har samma kamera som dig och den känns väldigt stabil på de. Självklart kommer den väl inte bli på millimetern, Kanske iframtiden men då måste jag baka in lite kul-lager osv i den övre armen. De är den som är ostadigast hittills.

Har dock stött på ett problem...

Edit: Sådär konstaterade att jag brännt en av de 2st 2003a. Så blir elfa imorgon och köpa en ny haha. Kanske någon som vet en ersättare som pallar mer en 0.5 amp?

Så imorgon blire film, förhoppningsvis

Mvh Simon.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

watti skrev:Kom på att jag har en massa vanliga AA batterier på 2300mAh Ni-MH hemma som har vart till min förra digitalkamera. Om jag kopplar ihop 12 sånna, bör jag kunna ladda de med den kretsen då? Eller vad rekommenderar ni för detta. Vill gärna slippa ta ut alla 12 och stoppa i en vanlig batteri laddare.
Jag rekommenderar en MAX713. Klarar att ladda upp till 16st batterier samtidigt, vilket passar dig bra.
Skriv svar