Halloj! Tänkte ge mig in lite på stegmotorer eller liknande.
ide:
Ett motoriserat-panorama huvud är en sak som kan rotera kameran visst antal grader, säg 12 bilder för en 360, så alltså 30 grader för varje bild. Sen kan vissa tilta upp och ner kameran, alltså så man kan få en full 360 x 360 bild

Efter lite funderande så svetsade jag ihop denna ram, utan att tänka vidare på motorer eller liknande. Ville bara komma igång så att säga

Dessa motorer hittade jag i en gammal skrivare, och efter några tester tycks de orka. Vet dock inte 100 ennu, Men de lär ju bara vara att modifiera efter det senare då.
Började exprementera lite med utväxling:

Började labba ihop ett drivkort + köpte in ett pic-kit2

Sen byggde jag om utväxlingen i trä för stabilitation:

Detta blev inte värst snyggt så byggde ihop den av lexan i stället, en och annan bit plexi blev de nog också (Tror jag)

Efter detta skaffade jag in en skruvdragare som jag genast slaktade och tog ut växellådan ur:

Det är den till höger på bilden:

Byggde även en stoppskruv för X axeln (Tilt-axeln)

Flyttade över kugghjulet från skruvdragarmotorn till den lilla stegmotorn, Denna ska förhoppningsvis orka dra runt Y-axeln.

Till min stora förvåning passade den på millimetern utan modifiering ner i de gamla fästet till växeln:

Är ledsen för vissa bilder

Fick tag på detta batteripack från skruvdragaren, de är10st 1.2v 1300mHa batterier, Ni-MH

Som laddas av denna simpla krets :O

2 lysdioder, en vanlig diod, samt 3 motstånd. Sedan en transformator på 15v 0,4A Ska de vara så simpelt?

Kom på att jag har en massa vanliga AA batterier på 2300mAh Ni-MH hemma som har vart till min förra digitalkamera. Om jag kopplar ihop 12 sånna, bör jag kunna ladda de med den kretsen då? Eller vad rekommenderar ni för detta. Vill gärna slippa ta ut alla 12 och stoppa i en vanlig batteri laddare.
Här är en bild på "skönheten" en så länge:

Bad en polare idag att svetsa ett litet fäste som jag ska skruva fast runt motorn där nere. Vi får se hur det blir

Började leka runt i 3d för att få fram hur jag skulle koppla in allt smidigast på ett experiment kort, och så här blev de efter ca 1 timme:
(yes jag vet att kortet är uppochner men vart lättare att se då) Efter 5v regulatorn kopplade jag först en 10uf kondensator för de stog så i schemat, men sen har jag läst på här att man alltid bör ha en liten kondensator så nära picen som möjligt, Så drog dit en 1uf eller 0.1uf där, Bör jag ta bort den? (Tänkte rita upp ett schema alldeles strax.)

Och här är de färdiga kortet:

någon som känner att detta var ett smidigt sätt kan få 3d filen, gjort i Maya 2009. Men kan exportera som obj då kan du nog mata in de i vilket program som helst.
Nu påbörjas de svåraste att koda denna mackapär.
Här är en film på ungefär hur de ska se ut när den tar 10 bilder per vart på Y axeln. Samt 5 olika "rader" på X axeln.
(Nu såg jag hur dum jag var, självklart behöver den inte ta 10 bilder rakt upp i himmelen haha.)
Yes de är så långt jag kommit hitintills, köpte en nätverks-sladd för jag behöver en med fler en 5ledare i.. Självklart så kollade jag inte först, de var bara 4 ledare i denna jag köpte.. haha.
Edit1: Här slänger jag upp en schema så länge. Tror jag ritat rätt, det är min första schema jag ritar så..

Klicka för större

//Mvh Simon