Uppspelning av musik när man kommer in i ett rum.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
gren

Uppspelning av musik när man kommer in i ett rum.

Inlägg av gren »

En vän frågade om jag skulle kunna bygga någonting som börjar spela musik när man kommer in i ett rum. Jag är inte så erfaren med elektronik så jag skulle gärna vilja ha lite idéer om hur man enklast och billigast skulle kunna bygga någonting som åstadkommer detta.

Ström kommer vi att ta från en 12v ledbelysning som startar med hjälp av en sensor när man kommer in i rummet. Så jag skulle helst ha någonting som kan starta en mp3spelare som börjar spela så fort den får ström.

Enklast skulle det bli för oss om vi kunde hitta en billig mp3spelare som man kan kortsluta ”play”-knappen på så att den börjar spela när den får ström. Men problemet blir då att hitta en lämplig spelare.

Annars hade jag tänkt mig att man kanske skulle kunna styra en spelare med en Arduino (som jag grejat lite med tidigare). Men då antar jag att det inte går att direkt löda ihop en mp3spelare och Arduinon utan man måste koppla ihop den med ett par transistorer?

Någon som har några bättre idéer eller kanske känner till en lämplig mp3spelare?
blueint
Kontakt:

Re: Uppspelning av musik när man kommer in i ett rum.

Inlägg av blueint »

Använd en PIR sensor.
gren

Inlägg av gren »

Jag förstår nog inte riktigt hur du menar nu. Jag kanske var lite otydlig men vi använder redan en PIR sensor för att styra belysningen. Det var startandet av uppspelningen av musik som jag är osäker på hur jag ska lösa. :)
bearing

Inlägg av bearing »

Enklast att använda en optokopplare. Ett tryck under några hundra millisekunder kan fixas med en kondensator och ett motstånd kopplade i serie med LED:en i optokopplaren.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Hur blir det med spänningsfallet över optokopplaren som väl brukar vara ganska högt (1.2V?)?
bearing

Inlägg av bearing »

Om den bottnar (hög ström genom LED) är spänningsfallet som över vilken bottnad bipolär transistor som helst, typ 0.2V.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Jaså, trevligt. Skriver ner det i långtidsminnet. ;)
gren

Inlägg av gren »

bearing skrev:Enklast att använda en optokopplare. Ett tryck under några hundra millisekunder kan fixas med en kondensator och ett motstånd kopplade i serie med LED:en i optokopplaren.
Tack det var ett mycket bra tips. Optokopplare kände jag inte till sedan tidigare, men det verkar perfekt för att skapa ett knapptryck. Jag ska införskaffa ett gäng och börja experimentera.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Japp. optokopplaren är given i det här fallet. brukar fungera bra.
Men du skulle behöva först en fördröjning av signalen innan den slår till - kanske 5-10 sekunder. En mp3 spelare brukar ta några sekunder på sig att starta nämligen. Sedan ännu en kort fördröjning av signalen för att få lagom långt knapptryck. Den kan vara på ca 0.1 sekund eller så.

Båda fördröjningarna kanske kan fixas med 2 st 555:or eller en 556:a (timerkretsar) eller kanske ännu enklare med några passiva komponenter och nån transistor.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Kolla först hur din sensor reagerar, står den och hoppar och slår beroende på
om personen i rummet rör sig eller ej?, det kan ju leda till en massa tryckningar..

Swech
Skriv svar