Ottos högtalarbygge #first edition

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Ottos högtalarbygge, identifiering av baselement från Elfa?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Är röret lagom långt kanske det räcker till två, menade jag lite menande. :wink:

Jag har noterat att rör som tyg rullas upp på funkar bra med.
onilsson

Inlägg av onilsson »

Nja, tror inte längden räcker till två, har dock inte räknat så noga på det än..
Vad som är det stora problemet är att ena änden på röret är välvt utåt, ska väl va för att minska susningar etc. Dessutom blir det lite snyggare.
Så jag får nog ta och lägga en beställning till, men jag väntar väl tills jag byggt klart så jag vet att allt passar, kan hända att jag behöver ändra något på delningsfiltret till slut också eftersom jag inte fått tag på de exakta specifikationerna.
Blir förmodligen byggstart imårrn kväll!
onilsson

Inlägg av onilsson »

Då var projektet påbörjat på riktigt!
Bildserien får tala:

Noga mätt och cirkelsågat
Bild

Förborrat hål, annars spricker det lätt när man skruvar in i sidan av en skiva.
Här ihopskruvat för att se så allt passar, och visst gör det det!
Så långt har jag kommit hittils, men det har blivit ganska många timmar i verkstan ändå, tar tid om man ska vara lite extra noggrann.
Senare ska jag limma ihop skivorna och sedan skruva, så blir det dessutom helt tätt.
Bild

Här är vad jag skickade efter på Elfa och HifiKit. Syns lite dåligt på bilden, men det är lite komponenter till delningsfiltret och en del till en kommande förstärkare. Alla tomma påsar är inte tomma, de innehåller ca 2 smd-komponenter var :) Miljövänligt elfa!
Till vänster syns mitt (enda) basreflexrör. Men jag börjar fundera på om det kanske är lite stort, tror det var 65mm invändigt, har ju som sagt inga specifikationer att gå på för att räkna ut det.
Bild

Och här är elementen som ska in.
2st 1" diskanter (1" membranstorlek) från HifiKit och mina 8" baselement sedan tidigare.
Diskanterna har en rekommenderad delningsfrekvens vid 2500Hz, och eftersom jag inte vet nåt om baselementen så kommer jag nog köra på det.
Bild

Förhoppningsvis hinner jag bygga lite till ikväll, annars imårrn.
Senast redigerad av onilsson 29 september 2009, 18:09:41, redigerad totalt 1 gång.
onilsson

Inlägg av onilsson »

Skruvhålen försänkta och elementen inmätta.
Bild

Hade inte alla grejjer hemma till överhandsfräsen så det fick bli sticksåg och diamantslip till hålen istället. Blev inte riktigt lika jämnt, men tillräckligt för att elementen skulle sitta som smeck!
Bild

Tanken är att endast bakstycket ska kunna skruvas loss i slutändan. Resten av skruvarna ska spacklas och målas över för att få en så snygg finish som möjligt.
För att få minsta möjliga antal skarvar utåtv så har jag löst det med att fästa två ribbor inuti lådorna som jag sedan fäster bakstycket i.
I övrigt tycker jag basreflexporten ser lite stor ut, men den smalnar av i andra änden där den inte är mer än 60mm, så det ska nog bli bra.
Bild

Snyggat til hörnorna lite med överhandsfräsen.
Bild

Hände en liten olycka! Fräsen hakade upp sig i ett av skruvhålen så det blev ett litet jack. Men det spacklar jag över sen så det ska inte va några problem.
Bild

Soltorkade högtalarlådor.
Bild

Spacklat och slipat, nu väntar grundmålningen!
Kemikalierna är Plastic Padding. Enligt bruksanvisningen härdar det på 10 min. Snabbt! men det ska jag nog hinna stryka på tänker jag. 5 min senare, sten hårt. Spackel och båg säger jag!
För den vetgirige så räcker en plastic padding till exakt 1 par högtalarlådor.
Bild
Senast redigerad av onilsson 29 september 2009, 18:10:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du gör ju annars lätt en jigg till fräsen för att fräsa runda hål. En 6mm plywoodskiva räcker gott och väl.

En annan sak, hade du inte fått fram T/S-parametrarna?
onilsson

Inlägg av onilsson »

Jo, men jag hade inga tillräckligt långa fräshuvud till den tjocka skivan. Hade förmodligen gått med de korta (ca 12 mm, skivan 16), men risken för att fräsa fel hade ökat och sticksågen var ett säkert och snabbt alternativ.

Nä, jag hann inte få rätt på Speaker Works innan jag var tvungen att beställa komponenterna. Skulle beställa till en kompis också så jag hade inte mer tid att grejja med det och sen kom det jobb och annat emellan så det blev till att gissa parametrarna. Lite synd, men jag tror det kommer bli ganska bra ändå.
Kan ju hända att det kommer låta skit vid första testet, men det är inte värre än att jag får ändra i delningsfiltret och eventuellt modifiera basreflexrören lite. Volymen på lådorna kan man ju spela lite med, om man inte är extremt kräsen på undre gränsfrekvenser osv.
Jag är hoppfull! Mer imorgon..
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Körde förbi Madisound i somras och hade velat köpa en sådan här, men det blev inte av liksom.
Jag brukar annars göra en jigg och fräsa från båda hållen. Ska man försänka elementet får man inte glömma att fräsa försänkningen först.
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 23 augusti 2009, 14:43:17, redigerad totalt 1 gång.
onilsson

Inlägg av onilsson »

Din länk fungerar inte.

Jo, men jag menar om jag vill fräsa med överhandsfräsen upp och ner så ser jag ju inte var jag fräser om fräshuvudet inte går ända igenom.
Började fräsa normalt först (med fräsen uppifrån och skivan fastspännd) men man såg för dåligt, fräshuvudet är inkapslat med en plastkåpa vilken man knappt ser något igenom.
Har också gått och funderat på om jag skulle försänka elementen eller ej.
Tror det hade blivit både syggare och bättre, men eftersom jag inte kunde använda fräsen fullt ut så belv det inte så.
Ska försöka fixa någon snygg ram över elementen istället, vi får se.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

7-sterat!
onilsson

Inlägg av onilsson »

Den såg trevlig ut! Med en cnc med lite precision i borde man kunna göra en egen ganska enkelt :)
onilsson

Re: Ottos högtalarbygge #first edition

Inlägg av onilsson »

Nu, äntligen..
Högtalarna är färdiga!
Haft ganska dålig tid pga påbörjade universitetsstudier m.m. Men nu har jag iallafall får ihop mina akustikgeneratorer, och de låter faktiskt ganska bra!
Lite dålig bas är det i dem.. kan ha att göra med att lådan inte är helt optimalt dimensionerad för elementen, eller så beror det på att filtret klipper bort en del bas för mig. Får kolla närmre på det senare när jag får nån liten tidslucka i schemat igen (hoppas det händer!), men det kommer iallafall ljud ur dem och ihop med min gamla gainclone låter de faktiskt helt ok!

Stör mig dock fortfarande på att jag inte fick fram T/S-parametrarna trots mätningarna och allt.. får nog försöka igen nån gång. Synd efter att ha byggt testrigg och allt och inte ha fått nåt ut av det.

Här kommer lite slutliga bilder, ganska nöjd för att vara första högtalarbygget iallafall.
Lär dock inte bli sista :) Har aldeles för mycket MDF-skivor liggandes hemma, lutar åt två små bredbandshögtalare till datorn framöver.. vi får se!

Bild

Bild
Exprimentkortet har jag mest använt som mekaniskt stöd åt komponenterna.
Komponentbenen är ihoplödade direkt med varandra på baksidan.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Ganska lagom anläggning till ett korridorrum på 20kvm
Gainklonen funkar kalas, men en förstärkare på ett TA2022 är under konstruktion och är tänkt att ersätta denna framöver.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tjusigt mannen. :tumupp:
onilsson

Inlägg av onilsson »

Tack!
Är helt klart nöjd, dock ska jag nog byta ut mässingsskruvarna som håller baselementen till några lite mer neutrala, liknande de bruna som håller diskanterna.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

HiFi-kit har svarta.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Wow, ser riktigt läckert ut, är ljudet lika bra som utseéndet så. wow :tumupp: :)
Skriv svar