Behöver hjälp med OP-förstärkare
Re: Behöver hjälp med OP-förstärkare
Det kan kanske behövas två transistorer om det spelar roll att signalen blir inverterad i ett ge-steg.
Du kan även testa använda obuffrad inverterare an typen 74lvcu04a/74lvc1gu04.
"Grinden" används då som en analog förstärkare. För applikationsexempel kolla databladen.
Brukar använda den typen av kretslösning när jag gör om sinus till fyrkant.
Billigt och bra.
http://www.nxp.com/acrobat_download/dat ... GU04_8.pdf
"Grinden" används då som en analog förstärkare. För applikationsexempel kolla databladen.
Brukar använda den typen av kretslösning när jag gör om sinus till fyrkant.
Billigt och bra.
http://www.nxp.com/acrobat_download/dat ... GU04_8.pdf
-
- EF Sponsor
ludo, den förstärkaren såg intressant ut, har själv letat efter något liknande.
Vet du vad det blir för strömförbrukning (utan insignal) på exemplet i Figur 11?
Vet du vad det blir för strömförbrukning (utan insignal) på exemplet i Figur 11?
janne66: Hur går det med förstärkarkopplingarna? Har du lyckats få det att fungera?
Hej,
Veckan har gått till att felsöka min trasiga signalgenerator.
Men igår hittade jag felet (en konding i nätdelen) och den funkar igen.
Ikväll plockade jag fram en BC547 å övrigt som behövs, å började bläddra i mina gamla skolböcker om hur man beräknar värdena på resistorer m.m.
Hade glömt det mesta...
Så imorgon ska jag koppla ihop å testa!
Veckan har gått till att felsöka min trasiga signalgenerator.
Men igår hittade jag felet (en konding i nätdelen) och den funkar igen.
Ikväll plockade jag fram en BC547 å övrigt som behövs, å började bläddra i mina gamla skolböcker om hur man beräknar värdena på resistorer m.m.
Hade glömt det mesta...
Så imorgon ska jag koppla ihop å testa!
Har idag labbat med förstärkarkopplingen med BC547
Givetvis blir det lite mer komplicerat när man kommer upp i frekvens.
Så länge man rör sig i området audiofrekvenser är det enkelt men
när jag kopplar in signalgeneratorn å vandrar upp Mhz efter Mhz så sjunker förstärkningen
raskt...
Bara att bläddra i skolböckerna igen å läsa hur man konstruerar GE-steg som är bredbandiga
eller för HF.
Orkade inte räkna på det utan provade olika drosslar men det är inte lätt att hamna rätt i frekvens om man bara chansar.
Får räkna på det under helgen.
Tänk att en sån liten reparation som att byta ut en SN6400 mot SN7400 kunde skapa så mycket extra jobb. Var ju tvungen att laga min signalgenerator först för att kunna labba...
Givetvis blir det lite mer komplicerat när man kommer upp i frekvens.
Så länge man rör sig i området audiofrekvenser är det enkelt men
när jag kopplar in signalgeneratorn å vandrar upp Mhz efter Mhz så sjunker förstärkningen
raskt...
Bara att bläddra i skolböckerna igen å läsa hur man konstruerar GE-steg som är bredbandiga
eller för HF.
Orkade inte räkna på det utan provade olika drosslar men det är inte lätt att hamna rätt i frekvens om man bara chansar.
Får räkna på det under helgen.
Tänk att en sån liten reparation som att byta ut en SN6400 mot SN7400 kunde skapa så mycket extra jobb. Var ju tvungen att laga min signalgenerator först för att kunna labba...
- prototypen
Drosslar?
Var det en reparation? Har du försökt att få tag på en 6400, jag googlade bara lite och hoppade över alla spisar som poppade upp och hittade
http://www.loadparts.com/index.asp?datasheet=SN6400N
om det är rätt krets har jag inte en aning om.
64-serien var det med industritemperaturområde med lite minusgrader och uppåt 85.
Var det andra inspänningsområden också?
Det kanske är steget före som har pajjat och inte orkar vräka ur sig tillräckligt med signal.
Protte
Var det en reparation? Har du försökt att få tag på en 6400, jag googlade bara lite och hoppade över alla spisar som poppade upp och hittade
http://www.loadparts.com/index.asp?datasheet=SN6400N
om det är rätt krets har jag inte en aning om.
64-serien var det med industritemperaturområde med lite minusgrader och uppåt 85.
Var det andra inspänningsområden också?
Det kanske är steget före som har pajjat och inte orkar vräka ur sig tillräckligt med signal.
Protte
Protte:
Det är en kortvågsmottagare fabrikat Standard Radio som jag försöker laga.
Tillverkad början av 70-talet.
(Som tur är har jag 2 st sådana så jag kunde snabbt komma fram till vilken modul som krånglade).
Felet ligger i en modul med digitalkretsar. Insignalen kommer från en annan modul
och är en sinusvåg på 10Mhz.
Jag lokaliserade felet till en SN6400 som är den första kretsen i modulen.
Bytte den till en 7400 men ingen förbättring.
Med en signalgenerator funkar det dock när modulen får högre spänning på sinusvågen.
Har provat med den andra radion, men den har lika "svag" sinussignal så det är inget fel i den modulen.
Då undrar jag givetvis om 6400 har andra signalnivåer ??
Har förgäves letat på Internet men inte lyckats hitta datablad på 64-serien
----------------------
Därför håller jag nu på med "Plan B", att förstärka signalen så den orkar öppna 7400 grindarna.
"Drosslar". Jo jag knåpade ihop en förstärkare med BC547 och det funkar utmärkt så länge man
jobbar med audioprylar å så, men när frekvensen ökar sjunker förstärkningen snabbt
om man inte lägger in drosslar/spolar på rätt ställen, avstämda för den frekvens man vill förstärka.
Det är en kortvågsmottagare fabrikat Standard Radio som jag försöker laga.
Tillverkad början av 70-talet.
(Som tur är har jag 2 st sådana så jag kunde snabbt komma fram till vilken modul som krånglade).
Felet ligger i en modul med digitalkretsar. Insignalen kommer från en annan modul
och är en sinusvåg på 10Mhz.
Jag lokaliserade felet till en SN6400 som är den första kretsen i modulen.
Bytte den till en 7400 men ingen förbättring.
Med en signalgenerator funkar det dock när modulen får högre spänning på sinusvågen.
Har provat med den andra radion, men den har lika "svag" sinussignal så det är inget fel i den modulen.
Då undrar jag givetvis om 6400 har andra signalnivåer ??
Har förgäves letat på Internet men inte lyckats hitta datablad på 64-serien
----------------------
Därför håller jag nu på med "Plan B", att förstärka signalen så den orkar öppna 7400 grindarna.
"Drosslar". Jo jag knåpade ihop en förstärkare med BC547 och det funkar utmärkt så länge man
jobbar med audioprylar å så, men när frekvensen ökar sjunker förstärkningen snabbt
om man inte lägger in drosslar/spolar på rätt ställen, avstämda för den frekvens man vill förstärka.
janne66: Vad är det för modell på radion? Någon bland dessa? SRT
Har du kretsschema för den?
Var har du tänkt placera din extra signalförstärkare? I modulen där SN6400 sitter eller i modulen som skapar sinussignalen?
Har du kretsschema för den?
Var har du tänkt placera din extra signalförstärkare? I modulen där SN6400 sitter eller i modulen som skapar sinussignalen?
Nu kan denna tråd avslutas.
Radion fungerar!!
Ronny:
Det är en CR 302, eller RA722 som militära benämningen är.
Jodå, jag har manual till den.
Om jag drar historien kort så var det en 6400-krets som var sönder
i en modul som omvandlar sinusvåg till fyrkantvåg.
Jag bytte till en HCT7400 men utan resultat. Sinus-signalen orkade inte öppna grindarna.
Men.. sen ringde jag en kille som servar dessa mottagare och han berättade att det INTE får vara HCT-kretsar utan måste vara 7400 eller LS7400
Hade det däremot varit digitala signaler som input så hade HCT funkat.
Så efter byte till en LS7400 funkar radion perfekt igen....puh!
Radion fungerar!!
Ronny:
Det är en CR 302, eller RA722 som militära benämningen är.
Jodå, jag har manual till den.
Om jag drar historien kort så var det en 6400-krets som var sönder
i en modul som omvandlar sinusvåg till fyrkantvåg.
Jag bytte till en HCT7400 men utan resultat. Sinus-signalen orkade inte öppna grindarna.
Men.. sen ringde jag en kille som servar dessa mottagare och han berättade att det INTE får vara HCT-kretsar utan måste vara 7400 eller LS7400
Hade det däremot varit digitala signaler som input så hade HCT funkat.
Så efter byte till en LS7400 funkar radion perfekt igen....puh!