Hitta spice model av olika komponenter? T.ex 2sc9014

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
jeja2000
Kontakt:

Hitta spice model av olika komponenter? T.ex 2sc9014

Inlägg av jeja2000 »

Hur gör ni alla. Jag har sökt igenom snart hela internet tror jag, utan framgång.

Data bladet har jag hittat, men vad behöver man för att göra en egen spice mode?

Mvh Jeja2000
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Hitta spice model av olika komponenter? T.ex 2sc9014

Inlägg av psynoise »

Använder en enkel transistormodell och ändrar lämpliga parametrar. Själv använder jag bara SPICE för att se om en omkoppling fungerar, sedan är det experimentkort för att utvärdea det hela som gäller.

En del brukar säga att en modell inte är noggrannare än vad du gör den till, men Bob Pease brukar svara med att det är ännu värre du en modell kan även ljuga för en!
xxargs

Re: Hitta spice model av olika komponenter? T.ex 2sc9014

Inlägg av xxargs »

precis - en modell ljuger alltid, det handlar bara om att det skall ljuga så lite att den är användbar men inget man kan lita på riktigt.

har man tillgång till pappersdatabladet på transistorn så kan många av parametrarna användas för att skapa en hjälplig modell - ofta med hjälp av en komponentdesigner/guide i det använda spice-simulatorn om man har tur - annars hör det till specialprogram som kostar snuskigt mycket.

att göra spicemodeller kan vara arbetsamt - modell på motstånd eller konding är inte så komplext då det ofta nöjer sig med 4 komponenter, men transistor mm. är det ofta nedlagt ganska mycket jobb på och det handlar om att använda en så lika transistormodell som möjligt att utgå ifrån elektriskt sett och sedan mäta och justera de olika parametrarna tills egenskaperna i simuleringen liknar de på labbänken så mycket som möjligt vid olika spänningar, strömmar och frekvenser. Detta innebär också att testfixturen också måste simuleras eller att man gör S-parameter fil på dessa och stoppar in i simuleringen.
Skriv svar