Eldriven cykel - 800W - Projekt!
Eldriven cykel - 800W - Projekt!
Har nu beställt 1 st 800w(36volt) motor och 1 st drivbox!
( http://www.el-scooters.se/ )
Har en cykel som allt ska sättas fast på.
Bilder kommer inom veckan då jag hämtat ut motorn och börjat svetsa fast allt för monteringen.
( http://www.el-scooters.se/ )
Har en cykel som allt ska sättas fast på.
Bilder kommer inom veckan då jag hämtat ut motorn och börjat svetsa fast allt för monteringen.
Re: Eldriven cykel - 800W - Projekt!
800 W Motor inkl. monteringsdetaljer
36 Volt
36 Volt 800Watt Electric Scooter Motor
36VDC 800W 2800RPM electric scooter motor. Powerful four brush permanent magnet electric motor design with 100% ball bearing construction. Includes 11 tooth sprocket for #25 chain. 24" long power leads. Shaft rotation reversible by reversing power leads. Dimensions: 4-1/4" outside diameter x 5-1/2" long excluding shaft, 6-1/2" long including shaft. Front and rear ends of motor have threaded mounting holes. Weight 9.2 lbs.
Artnr: 800.31
Pris: 749,00 SEK
Jaha där ser man, var inne och läste specen för någon dag sedan och tyckte det var märkligt att det inte stod något varvtal. Men ögona är det första man blir blind på heter det väl...
Ska man ändå göra en olaglig cykel så hade det väl varit kul att ta i ordenligt. Skulle vara kul att bygga en av en sån här motor http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... oduct=5142. Motorn är bara ett par hundralappar dyrare, men en ESC + batterier som klarar av att driva den borde bli lite dyrare.
Olaglig o olaglig,kör man på inhängat område så är det ju inte olagligt
Kände att min budget på projektet skulle vara rimligt låg,med frakt och moms för motor samt drivbox blev 1300 kr.
Jag kommer även behöva batterier,har 1 st redo.
Jag tror nog en 800w elmotor kommer sitta fint på en liten cykel.
Mer en kul grejj än något annat

Kände att min budget på projektet skulle vara rimligt låg,med frakt och moms för motor samt drivbox blev 1300 kr.
Jag kommer även behöva batterier,har 1 st redo.
Jag tror nog en 800w elmotor kommer sitta fint på en liten cykel.
Mer en kul grejj än något annat

Jo, 800W är ju mer än vad som är tillåtet på en moped, så det kommer säkert få fart på en cykel. Vad har du tänkt att använda för batteri?
Just nu har jag 1 st Lead Acid batteri på 12volt och 7ampere.
Tänkte 3 sånna,eller 4 (3 för motor,1 för lampor etc)
Sett många som använder sådana ,borde nog funka.
Det jag kräver som början är väl att cykeln ska åka,sen batteritider etc får jag uppgradera efter.
Tänkte 3 sånna,eller 4 (3 för motor,1 för lampor etc)
Sett många som använder sådana ,borde nog funka.
Det jag kräver som början är väl att cykeln ska åka,sen batteritider etc får jag uppgradera efter.
Det får väntas o se för att svara på båda frågor.
Då jag i dagsläget inte vet något om hur lång motorns axel är etc.
Så fort jag fått hem motorn kommer det mer seriösa med bygget.
Kommande dagar kommer det nog bli lite förberedelse tex för gas,broms etc på styret.
Batteri mätare och sådant.
Lite lampor eventuelt också
Då jag i dagsläget inte vet något om hur lång motorns axel är etc.
Så fort jag fått hem motorn kommer det mer seriösa med bygget.
Kommande dagar kommer det nog bli lite förberedelse tex för gas,broms etc på styret.
Batteri mätare och sådant.
Lite lampor eventuelt också
LHelge skrev:Jo, 800W är ju mer än vad som är tillåtet på en moped, så det kommer säkert få fart på en cykel. Vad har du tänkt att använda för batteri?
En EU-moped får faktiskt ha en motor på så mycket som 1000w.
Där ser man!
Men jag menar finns det el scooter på 150w så borde en 800w sätta sprätt på en cykel.
Av att minnas då det var någon tävling här i staden så man kunde vinna dom där 150w elscootrarna samt även första pris var en 300w,man fick testköra och bara dom gick relativt fort och så.

Men jag menar finns det el scooter på 150w så borde en 800w sätta sprätt på en cykel.
Av att minnas då det var någon tävling här i staden så man kunde vinna dom där 150w elscootrarna samt även första pris var en 300w,man fick testköra och bara dom gick relativt fort och så.
Det står att den har #25 chain,är inte det samma som vanlig cykel kedja?
Hade varit superb om man bara kunde sätta fast vanlig cykel kedja.
Om det inte går annars att sätta dit ett kugg för vanlig cykel kedja dvs.
Hade varit superb om man bara kunde sätta fast vanlig cykel kedja.
Om det inte går annars att sätta dit ett kugg för vanlig cykel kedja dvs.
Numera är det tyvärr det! Jag har en fyrhjuling som jag brukar leka med här hemma i skogen (som är inhägnad, ehh, nästan i alla fallMChip skrev:Olaglig o olaglig,kör man på inhängat område så är det ju inte olagligt![]()

Dock lär ju ingen bry sig om man kör lite på sitt egna inhängnade område.
Jag tror inte snuten kommer bry sig så mycket heller om man har 800w elmotor på en cykel, inte så länge man inte kör vårdslöst/i hiskliga hastigheter.
> Numera är det tyvärr det!
Öh, det är ju omöjligt. Alla crossbanor, gokartbanor m.m. i Sverige har alltså blivit olagliga nu?
Öh, det är ju omöjligt. Alla crossbanor, gokartbanor m.m. i Sverige har alltså blivit olagliga nu?