Fjärrstart till bilen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
exeqt

Re: Fjärrstart till bilen

Inlägg av exeqt »

En tanke ang. mobilen, jag funderade för längesedan att ha en pc i bilen, och att jag då kunde starta upp den med mobil innan jag skulle iväg, så allt var uppstartat och musiken igång :-)

Jag funderade i banorna att göra mobilen ljudlös och sedan bara ange ringsignal till de nummer som ska ha access. Koppla på något sätt till speakern,(osäker om det spelas i vanliga högtalaren eller separat mistlur, men det beror på modell kanske), vidare till typ relän eller transistorer.

tror ni det fungerar?
MChip

Inlägg av MChip »

På dom flesta mobiler kan du tillåta inkommande samtal enbart ifrån dom nummer du har i teleboken!
Har en del mobiler av modell gamla du kan få köpa om du känner att du behöver något att slakta!
Bumpe

Inlägg av Bumpe »

En DC/DC stepdown alltså, 1A modellerna måste ju räcka eller hur?
Vad ska man leta efter för transistorer då, finns ju mer än en modell eller duger det med det mesta?
Fast ett oregistrerat kort borde ju ingen ha numret till direkt, eller om man spärrar alla utom vissa, typ mitt och flickvännens. Kan man få en PIC att förstå signalen från t.ex högtalaren om man har telefonen på ett kort pip? :)
Miljön i en bil är ju ganska ojämn spänning, mellan 11-14.5V, men med motstånd borde man ju få ner signalen på t.ex 1-4.5V och det är ju bara signal eller inte signal som räknas om du förstår hur jag menar :)
Tror du det går o använda gamalt skrot med? Har diverse elektronik liggandes som är mer eller mindre dött :)
Problemet är bara vem som vill ta på sig kodning för att det här ska kunna ros iland?

MVH
Skriv svar