Fjärrstart till bilen
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det sämsta man kan göra är att varmköra en bil stillastående på tomgång. Det skvätter inte upp tillräckligt med olja i motorns övre delar så de smörjs ordentligt. Det rekommenderas att köra iväg direkt, dock utan att belasta motorn till max.
Sen om man nu inte har automatlåda, så ligger på många bilar ingående axel med drev INTE nere i oljan i växellådan, utan en bit ovanför. Den mesta oljan på det drevet slungas därför bort, och det blir ett väldigt slitage när man kör iväg innan olja letar sig upp via de andra dreven. En växellåda på en av firmabilarna gick sönder på det viset.
Sen om man nu inte har automatlåda, så ligger på många bilar ingående axel med drev INTE nere i oljan i växellådan, utan en bit ovanför. Den mesta oljan på det drevet slungas därför bort, och det blir ett väldigt slitage när man kör iväg innan olja letar sig upp via de andra dreven. En växellåda på en av firmabilarna gick sönder på det viset.
Det där kanske stämmer på en äldre typ av motor/växellådskonstruktion, Men med dagens motorer skulle i alla fall jag vilja påstå att det inte spelar någon roll. Det finns vad jag vet ingen modern motor vars smörjning hänger på hur det "stänker" runt olja..
Däremot så avråder man ju från att stå för länge på tomgång, men det har ju som du också skriver att göra med att "katten" inte blir varm fort nog, och på så sätt slits ut fortare.
Däremot så avråder man ju från att stå för länge på tomgång, men det har ju som du också skriver att göra med att "katten" inte blir varm fort nog, och på så sätt slits ut fortare.
Stänksmörjning övergavs för MÅNGA MÅNGA år sedan! ALLA moderna bilmotorer har en oljepump som står för smörjningen. Faktum är att i verkligheten är det raka motsatsen mot vad du påstår, moderna motorer mår bäst av att få upp oljetrycket ordentligt innan varvning. Har du tagit din rekommendation från en 50 år gammal handbok månne?MadModder skrev:Det sämsta man kan göra är att varmköra en bil stillastående på tomgång. Det skvätter inte upp tillräckligt med olja i motorns övre delar så de smörjs ordentligt. Det rekommenderas att köra iväg direkt, dock utan att belasta motorn till max.
I övrigt behöver jag inte bekymra mig om ouppvärmd katalysator, jag har nämligen ingen

Bilen är en Cheverolet Silverado 2500HD (diesel såklart), om jag inte skrev det i mitt första inlägg.
/Walle - Utbildad Flygmekaniker.
Nej, problemet löses med att man har en givare till handbromsen, är den inte åtdragen startar inte bilen...laban12 skrev:Ah, jag missade det.
Hur kunde jag missa det? *suck* Sorry - jag är trött idag.
Jag tänkte så mycket på att det var en lysande bra ide och att jag gärna skulle kopiera iden... men med min MANUELLA bil så ser jag ett uppenbart problem!
Sen för att ge er lite att jobba med så bör ju en tid för hur länge starten ska köras (timeout tid) och hur den ska detektera att bilen startat...
Startförsök längre än 15 sekunder är dumt och den kommer inte starta bara för att man maler mer. För att detektera att motorn går så får man 12v + på generatorns D+ när bilen startat, är jordat innan motorn går på ca 500rpm dvs generatorn laddar...
Kvittering på lyckad start kan vara trevligt

För övrigt är fjärrstart i sverige olagligt, bara så ni inte visar besiktningsmän och farbror haffa: Titta vilken fin fjärrstart jag byggt!
Det är ett konstruktionsfel på vissa av nissans lådor till "terängbilarna"MadModder skrev:Vet inte om jag vill kalla växellådan på en Nissan Kingcab dieselturbo från 2003 för en gammal typ.
Lagerna på ingående axel får dålig smörjning oavsett om man kör eller står på tomgång (kanske något sämre på tomgång)
Dessa lådor ska enligt uppgifter överfyllas med 2 liter olja.
Har själv en terranoII med detta problem där jag precis bytt lager.
Jag har i min andra bil ett larm från magicar som går att fjärrstarta från ca 500m. För att kunna detta måste man trampa på fotbroms först sedan dra handbromsen innan fotbromsen släpps och sedan vrida av tändningen. På så vis vet larmet att inte växel ligger i. Om växel ligger i så kommer det inte gå att starta för att det är för stort motstånd att dra i gång bilen med dragen handbroms.....förutsatt att handbromsen är ok.
Efter denna prosedur så går det att starta via fjärr.
Det finns även en funktion för diesel bilar där man kan ställa in en tid för vämning. Samt en funktion för aut att P läget måste ligga för fjärrstart.
Kolla magicar. Där kanske finns någon info att ta vara på.
Har du haft tid att revidera ditt påstående?MadModder skrev:Det sämsta man kan göra är att varmköra en bil stillastående på tomgång. Det skvätter inte upp tillräckligt med olja i motorns övre delar så de smörjs ordentligt. Det rekommenderas att köra iväg direkt, dock utan att belasta motorn till max.

Såg senast igår att DEFA har en fjärrkontroll till sitt system WarmUp som kallas SmartStart. Den fjärrstyr kupévärmare och motor på upp till 1200 meters avstånd. Nu har jag ingen aning om vad den kostar, men troligtvis går det inte att komma billigare undan om man bygger själv. Dessutom lär man inte komma upp i närheten av den räckvidden.
Re: Fjärrstart till bilen
Jag väcker liv i denna gamla tråd igen då det faktiskt börjar dra sig så smått mot vinter...
Tanken om funktionen är att man har en telefon liggandes med konstant laddning från bilen som sedan lämnar en kort ton när man ringer till den. Detta aktiverar någon form av signalförstärkare så det blir en 12V puls till ett 30-min tidrelä. Tidrelät styr ett krafigare relä för att lägga 15+ de kablarna som går till tändningslåset. Tidrelät för starten får nog styras med startsignalen för huvudtidrelät. Det är ingen katastrof om starten går i 0.5 sekunder innan tändningen är på..
Dom små problemen jag ser hittils är:
1. Hur får jag mitt tidrelä (30min, 12V, aktivering via kort puls) att hoppa igång med signalen ifrån telefonen? Kan en transistor av något slag agera förstärkare från t.ex en kort ton till en kort 12V puls?
2. Var får jag tag på tidrelä som är på 5-10 sekunder för att köra starten på? Kan det gå att modifiera ett fördröjningsrelä för innerbelysning, dom går ju på 12V men lite för lång tid.
Mycket ideer nu tack, i år ska det bli av även om det inte är helt miljövänligt...
Tanken om funktionen är att man har en telefon liggandes med konstant laddning från bilen som sedan lämnar en kort ton när man ringer till den. Detta aktiverar någon form av signalförstärkare så det blir en 12V puls till ett 30-min tidrelä. Tidrelät styr ett krafigare relä för att lägga 15+ de kablarna som går till tändningslåset. Tidrelät för starten får nog styras med startsignalen för huvudtidrelät. Det är ingen katastrof om starten går i 0.5 sekunder innan tändningen är på..
Dom små problemen jag ser hittils är:
1. Hur får jag mitt tidrelä (30min, 12V, aktivering via kort puls) att hoppa igång med signalen ifrån telefonen? Kan en transistor av något slag agera förstärkare från t.ex en kort ton till en kort 12V puls?
2. Var får jag tag på tidrelä som är på 5-10 sekunder för att köra starten på? Kan det gå att modifiera ett fördröjningsrelä för innerbelysning, dom går ju på 12V men lite för lång tid.
Mycket ideer nu tack, i år ska det bli av även om det inte är helt miljövänligt...
I det här fallet så skulle jag rekommendera en AVR/PIC/liknande, framförallt för att du då kan kontrollera mot nummerpresentation att det är rätt telefon som ringer 
Sedan kan du ju få till tiderna och kvittens på motorstart mm på ett säkrare sätt.

Sedan kan du ju få till tiderna och kvittens på motorstart mm på ett säkrare sätt.
Problemet är mina högst bristfälliga kunskaper inom detta 
Mina kunskaper inom mikroprocessorer är att det är en jävla massa pinnar, att jag inte har en aning om hur man kodar och att jag lär få prägla kort osv...
Går det att lösa utan (för mig) avancerad teknik är jag tacksam
Alternativet är ju att någon vill ha något att göra på fritiden mot en liten peng
MVH

Mina kunskaper inom mikroprocessorer är att det är en jävla massa pinnar, att jag inte har en aning om hur man kodar och att jag lär få prägla kort osv...
Går det att lösa utan (för mig) avancerad teknik är jag tacksam

Alternativet är ju att någon vill ha något att göra på fritiden mot en liten peng

MVH
Första och tredje argumentet kan jag slå omkull då de finns i 8-pins version och kan lödas på vero-board eller dead-bug-style 
Sen återstår bara resten

Sen återstår bara resten

Men hur mycket jobb blir det då? 
1. Jag lär ju behöva en DC stepdown till 5V för matningen antar jag?
2. Någon form av förstärkning till styrsignal till 2 relän
3. Fjärr med mottagare antar jag är ett färdigt paket, men signalstyrkan från den hur passar det ihop.
4. Signalen från D+ (konstantplus när motorn startat och går) hur anpassas den?
5. Signalen från handbromskontakten, hur anpassas den, en extra kontakt på 5v?
7. Hur smart är en liten 8-pinnars sak? Klarar den att veta att den ska ha ström på ett stift i 30 minuter och ström på ett annat stift i 10 sekunder, alt tills den får signal på stift 3 om att motorn redan startat? Kan man få den att göra nya startförsök? Återkoppling går ju att få genom att koppla bilens ljus till d+ så lyset tänds när bilen startar
Låter ju lite intressant att försöka själv på veroboard men kodning
Jag är bara en vanlig oljesork (lastbilsmekaniker) men klarar ju bil-el iaf

1. Jag lär ju behöva en DC stepdown till 5V för matningen antar jag?
2. Någon form av förstärkning till styrsignal till 2 relän
3. Fjärr med mottagare antar jag är ett färdigt paket, men signalstyrkan från den hur passar det ihop.
4. Signalen från D+ (konstantplus när motorn startat och går) hur anpassas den?
5. Signalen från handbromskontakten, hur anpassas den, en extra kontakt på 5v?
7. Hur smart är en liten 8-pinnars sak? Klarar den att veta att den ska ha ström på ett stift i 30 minuter och ström på ett annat stift i 10 sekunder, alt tills den får signal på stift 3 om att motorn redan startat? Kan man få den att göra nya startförsök? Återkoppling går ju att få genom att koppla bilens ljus till d+ så lyset tänds när bilen startar

Låter ju lite intressant att försöka själv på veroboard men kodning

Jag är bara en vanlig oljesork (lastbilsmekaniker) men klarar ju bil-el iaf

Ja stabil matning är ett måste och 5V är väl lämpligt, för relän funkar det med transistorer.
Sen var du ju inne på mobiltelefon och den får man ansluta seriellt så att man kan läsa ur att rätt telefon ringer upp.
Om man måste använda optokopplare eller om man kan köra in D+, och handbromsgivare via motstånd kanske någon annan kan svara på, jag har ingen erfarenhet av miljön i en bil
Och du kanske inte klara det med en 8-pins på grund av in och utgångar men en 14-pins är ju inte mycket hemskare
Och ja de klarar ganska mycket
Sen var du ju inne på mobiltelefon och den får man ansluta seriellt så att man kan läsa ur att rätt telefon ringer upp.
Om man måste använda optokopplare eller om man kan köra in D+, och handbromsgivare via motstånd kanske någon annan kan svara på, jag har ingen erfarenhet av miljön i en bil

Och du kanske inte klara det med en 8-pins på grund av in och utgångar men en 14-pins är ju inte mycket hemskare

Och ja de klarar ganska mycket