Det finns ju elektriska tandborstar som laddas upp genom att man sätter dem i en basenhet. De är helt inplastade, så uppladdningen sker på något magiskt (magnetiskt) sätt antar jag. Heter det induktion?
Är det jättekomplicerat?
Idén är att bygga små lampor med vita LEDs som kan laddas upp i en hållare, sen kan man ställa dem som typ värmeljus lite var man vill. Skulle det fungera?
Och laddningsstationen, måste man sticka ner "ljuset" i en hållare eller skulle man kunna göra en plan bricka där man ställer 10 ljus var man vill tills de är laddade? Vad tror ni?
Kontaktfri uppladdning
-
-
Tja, jag är inte så värst duktig på något av det, men jag brukar kunna läsa upp mig på allt.
Vad är flyback egentligen? En induktionsmetod, det förstår jag. Jag kollade en del på google. Är den utformad för just sånt här eller vad var det där med luftgap? För metoden med minst "spill" är väl den som används i transformatorer med en tung metallkärna eller? (gud vilken noob jag är
)
Ursäkta alla korkade frågor...
Vad är flyback egentligen? En induktionsmetod, det förstår jag. Jag kollade en del på google. Är den utformad för just sånt här eller vad var det där med luftgap? För metoden med minst "spill" är väl den som används i transformatorer med en tung metallkärna eller? (gud vilken noob jag är

Ursäkta alla korkade frågor...

-
Flyback är ett sätt att föra över energi i en transformatorkärna. Push-pull och feed-forward är ett par andra.
Flyback kan man säga är ett derivat av en vanlig buck-converter. Du laddar först upp primärlindningen. Först när du släpper den så överförs energin till sekundärsidan. Det är den främsta skillnaden från de andra sätten.
Flyback har fördelen att det behövs få komponenter, men nackdelarna att det inte kan användas till högre effekter.
I flyback är man ute efter att få upp induktansen. Därför inför man ett luftap. Eftersom du ändå kommer få ett luftgap mellan enheterna (du får se apparathöljet som luftgap), så passar ju tekniken ypperligt.
Glöm inte att du inte får använda magnetist material till apparathöljena!
Flyback kan man säga är ett derivat av en vanlig buck-converter. Du laddar först upp primärlindningen. Först när du släpper den så överförs energin till sekundärsidan. Det är den främsta skillnaden från de andra sätten.
Flyback har fördelen att det behövs få komponenter, men nackdelarna att det inte kan användas till högre effekter.
I flyback är man ute efter att få upp induktansen. Därför inför man ett luftap. Eftersom du ändå kommer få ett luftgap mellan enheterna (du får se apparathöljet som luftgap), så passar ju tekniken ypperligt.
Glöm inte att du inte får använda magnetist material till apparathöljena!