1-wire up and running!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
RogerB

Inlägg av RogerB »

Sitter också och "leker" med en DS9490R, några DS18B20 samt OWCOM. Har lyckats hacka ihop lite vbscript i excel som listar alla One-wire enheter på bussen samt två olika procedurer för att läsa av temperaturen. En som bygger på OWCOM's inbyggda funktioner (tar lite tid, ca 1 sek per tempsensor) samt en egensnickrad variant (tar ca 2 sek in alles).

Excelfilen finns här (OBS ingen snygg kod, men den fungerar på mitt skrivbord !!!)
http://web.telia.com/~u83508521/ow_test.xls

Finns fortfarande några problem att lösa:
* få till delay för strong-pullup så att den får större upplösning än 1 sekund.
* hantera olika upplösning på tempsensorn
* hantera temperaturlarm
* ....
jensa

Inlägg av jensa »

samplade också lite blandade 1-wire grejjor, då jag redan hadde lite sådant sedan innan så tänkte jag se vad den gick för så jag beställde ~samma som snabellost. Har inte vågat mig på att lista ut hur man pratar med USB-adaptern mer än deras javaexempel då jag såg så allt fungerade. den helt klart roligaste kretsen känns som http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/DS2408.pdf såhär långt, fanns ju en hel del exempel på vettiga saker att göra med den.
Så nu ska man bara lyckas komma åt benen så man kan koppla till labbordet.

Finns det förresten något enkelt sätt att fördublba spänningen om man vill läsa mellan 0-12.5v på DS2450s istället för 0-5.5v?
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Fick en DS2408 idag faktiskt! Alltrid lika spännande när Maxim-breven trillar ner i lådan!

Ang. A/D omvandlaren borde det väl vara enklast att koppla den via en spänningsdelare. Ifall båda motstånden är lika så fördubblas ju mätområdet på den analoga ingången.

/Magnus
Skriv svar