Ny spindel till BF20

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Elias

Ny spindel till BF20

Inlägg av Elias »

Hej.

Jag har en BF20 fräs som är cnc konverterad, har även byggt ett fäste att fästa i den befintliga spindeln som jag satt en billig dremel kopia från Clasolsson i och detta fungerar klart över förväntan att gravera och fräsa i plexi med. Lite ostbilt blir det men "dremeln" är ju inte gjord för att fästa in på detta sättet.

Så min tanke är att skaffa en annan spindel och bygga ett fäste som jag sätter istället för den befintliga spindeln. (alltså lossa hela spindeln från Z-Pelaren och skruva dit mitt fäste istället)Har aldrig varit riktigt nöjd med BF20 spindeln, tycker att det är för låga varv för att köra små fräsar och för ostabilt för fräsar >Ø12(om man nu vill ta lite större skär).

Har tittat på "SUHNER UAL 23-RF" hos cnc-plus.de, har någon nån erfarenhet av denna? Kommer det att funka att köra i aluminium och stål med fräsar ca Ø3-Ø8? Om vi antar att mitt fäste blir tillräckligt stabilt, eller är infästningen Ø43 runt halsen på fräsen för klen för "riktig" fräsning. I nåt försäljnings dokument för den stod det att den riktade sig till dörr och fönsterindustrin och där antar jag att det är trä som gäller.

Om det bara håller för att gravera så räcker det kanske att köpa en billigare Kress eller liknande.
Denon99

Re: Ny spindel till BF20

Inlägg av Denon99 »

Hej,

Jag kör med den och det fungerar jättebra.
Det lägre varvtalsregistret gör att man kan köra med lite större fräsar i aluminium.
Det finns flera filmer på Youtube som fräser aluminium med denna spindel om du söker.

Ps. Det är betydligt kraftigare grejer än t.ex. Kress-maskinerna.

/Denon99
Skriv svar