Jula borr/fräs som CNC ??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Oscar

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av Oscar »

Tack för ett trevligt bemötande :)
Har läst i princip allt på forumet under några års tid och det finns helt klart mycket kunskap och galna idéer här :mrgreen:
Anledningen till att jag börjat skriva lite nu är nog helt enkelt för att få lite press på mig själv att göra klart något (brukar lätt bli att man påbörjar något utan att slutföra det annars, säkert fler än jag som brukar ha problem med det :roll: )

Spännhylsor, chuck plus frakt gick lös på en femhundring så tycker det är överkomligt, tull klarade jag mig ifrån. (Tror aldrig jag har betalat tull när jag beställt från kina/asien däremot från USA. Jag kanske haft tur eller vad säger ni andra som har erfarenhet av detta, hur vanligt är det med tull på kinabeställningar?
Btw. Item A05 och A67 på CTC Tools för er som är intresserade av något liknande.
(Dom säljer på ebay också men det blir billigare att beställa direkt från webshopen)

Angående frekvensomriktare och trefasmotor skulle det vara intressant att höra hur det gått för Bengt35 och hans julafräs.
Själv har jag funderat lite på hur högt man vågar lägga varvtalet på spindeln, bör nog byta spindellager men man kan nog ändå inte varva på hur mycket som helst.
Tror jag ska satsa på en 4-polig 0.55kW:s motor, då får jag rätt hölje på motorn dvs. bort med den gamla och dit med den nya direkt utan att behöva göra nytt motorfäste.
Och beträffande varvtal blir det nog helt okej också. Med 70Hz och en "slip" på 6.67% blir det asynkrona varvtalet 1960rpm. Sedan med en utväxling på 1:2.36 (via befintliga remmar) blir slutligen spindelhastigheten lite drygt 4600rpm. När/om man behöver >10k rpm har jag tänkt att man kan tillverka sig ett fäste för en dremel eller motsvarande. Hur hög frekvens är det brukligt att styra sin motor med via frekvensomriktare? 0-70Hz är en siffra jag sett, hittar dock inte var nu.

Vid kretskortsborrning och fräsning /gravering vill man säkert ha ett förhållandevis högt varvtal men vad säger ni som har mer fräserfarenhet, -var brukar den undre gränsen ligga för små hårdmetallborrar och liknande beträffande hastighet? Låg hastighet medför väl att verktygen blir slöa fort samt kanske även dålig ytfinish i arbetsmaterialet. Kanske blev lite offtopic men alltid kul att lära sig så mycket som möjligt (redan innan man prövar själv..)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Lite offtopic kanske, men köpte mig precis en sån här maskin, men irriterar mig på att spindelmatningens vred tar i ratten för att höja och sänka hela enheten. Kan man (jag har inte tittat efter själv ännu), vrida spindelmatningens hjul så att de tre spakarna står annorlunda i toppläget? Annars tycker jag det är roligt att undersöka vad maskinen klarar och inte klarar. Har vibrerat loss låsningen av hela drivpaketet mot pelaren ett antal gånger, men antar att det är bara bristfällig fastdragning. Sen var det ju en överraskning att man kunde mata ner pelaren förbi foten...

--Robert
andersal
Kontakt:

Inlägg av andersal »

Mycket intressant tråd att följa och med ett resultat som jag själv skulle vara nöjd med.
Var rädd att koordinatdelen skulle hålla för dålig kvalité för att kunna användas med såpass noggranhet som ni har lyckats uppnå.
Anledningen till det är att jag har ett av de billigare Jula koordinatskruvstyckena. Glidlagren är inte direkt bra, skruvarna glappar (även om
man kan justera dem hyggligt), men det är knappt att det fungerar till att använda i pelarborrmaskinen.

För flera år sedan köpte jag och farsan en stor polsk fräs samt en Blomqvistsvarv, men innan vi hann göra något roligt av det så flyttade jag och
farsan gick bort. Maskinerna står kvar men 40 mil bort. Tyvärr är mitt garage för litet för dessa stora maskiner så efter att ha sett
denna tråd är det mer eller mindre bestämt att en Julafräs ska införskaffas. Tanken är att bla göra aluminiumdelar till min Pontiac Trans Am men även annat för husbehov.

Ber om ursäkt för att jag inte har något konstruktivt att komma med, men den här tråden har gett mig dålig sömn i snart en vecka då jag har försökt
luska reda på om det är denna väg jag ska gå eller försöka ordna ett större garage (verkstad) för de stora maskinerna.
Keep up the good work.

/Anders
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Oscar
Vad hette din frekvensomriktare kan vara intressant att kolla lite spec på den.
Hade du tänkt att använda två eller tre-fas motor.

X-IL
Du kan ändra spindelmatningens axel om du lossar plåtkåpan (65) på motsvarande sida, tar bort fjädern och lossar låsbulten (61) som sitter under på
spindelmatningens sida. Lås fast spindeln med låsspaken (56) så att spindeln inte åker ner.
Nu kan du dra ut axeln och vrida den till det läge som du vill ha.
Plocka ihop allt igen och testa. Kan vara lite knepigt att få tillbaka fjädern igen men det går.
Får du inte dit den kan jag visa dig ett lätt sätt att spänna tillbaka fjädern.
Spindelmatning.jpg
andersal

Koordinatskruvstycket har jag också tittat på men det är ingen kvalitet överhuvudtaget.

Om du ska använda jula fräsen måste du tänka på att det har inte så stora rörelser på bordet, längdrörelse 230 mm (X), vertikalrörelse 110 mm (Y).
Nu vet jag ju inte hur stora delar som du har tänkt att fräsa, men du kan säkert fräsa större delar i din polska maskin, vad heter maskinen förresten.
Jag får väl ursäkta att tråden har gett dig mardrömmar :?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lilluffe 29 september 2013, 00:18:29, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Lilluffe>>> Tack för guiden, skall nog kolla lite på det nästa längre vända i garaget.
Oscar

Inlägg av Oscar »

lilluffe skrev:Oscar
Vad hette din frekvensomriktare kan vara intressant att kolla lite spec på den.
Hade du tänkt att använda två eller tre-fas motor.
Frekvensomriktaren som jag använder heter MD300A-S0.7DE (0.75kW) och är tillverkad av Shenzhen Inovance Technology Co.,Ltd.
Manual finns här.

Bild

Kommer att använda en vanlig 3fas asynkronmotor, troligtvis en på 0.55kW (hoppas det räcker, annars får det väl bli en på 0.75kW).

Status för övrigt är väl att jag inte gjort speciellt mycket på sista tiden :roll: börjat simulerat lite på en stegmotordrivning i alla fall :)

(Edit: Fixat länken till manualen.)
Senast redigerad av Oscar 8 september 2009, 00:07:41, redigerad totalt 1 gång.
andersal
Kontakt:

Inlägg av andersal »

Lilluffe
Inte var det mardrömmar, snarare drömmar om lösningar och tillvägagångssätt.
Jag vet att maskinen är liten men den skulle räcka till det mesta jag är ute efter (små detaljer och fästen).
Nästa gång jag är i Sundsvall får jag ta en bild på Heffaklumpen (kommer inte ihåg märket), den är iaf stor nog för att fräsa i insug
till amerikanska V8:or (har gjort det).

Nu ska jag inte smitta ner denna tråd med OT ärenden, undrar om du är nöjd med rörelsehastigheten på din maskin eller om en kulskruv med högre stigning än din nuvarande trapets vore något att satsa på?
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Om det bara är mindre detaljer som du ska fräsa fungerar den alldeles utmärkt
bara man justerar in alla spel och glapp i maskinen.
Jag förmodar att du har tänkt på att konvertera den till cnc också.

Rörelsehastigheten tycker jag fungerar perfekt för fräsning i metall, aluminium, plexi och trä.
Skulle man vilja ha en högre rörelsehastighet ska man nog satsa på några geckosar.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hmmm, funderar på om man skulle kunna göra en finmatning till Z-axeln på något enkelt sätt. Undrar om en hyfsat grov fingängad stång orkar "trycka" ner Z. Alltså om man har en mutter fast på huvudet och en kopp eller liknande på spindelhuset. Tycker det är svårt att få till det med den stora ratten och små förändringar.
Havsskata

Inlägg av Havsskata »

Inhandlat mig en fräs :D här gäller verkligen man får vad man betalar för :twisted: jobbar med maskiner hela dagarna så det blev rena skräckupplevelsen att starta denna här, spännande projekt att få den tyst och stabil ! styrning får vi se om det blir ?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Havsskata>>> Ja i min ände av Hallstahammar låter det lite roligt på kvällarna... Visst väsnas den en del, och skakar och och och. Men för mig som inte vet något om riktiga maskiner så är det ett otroligt trevligt steg framåt att kunna fräsa och borra hyfsat. Jag skall väl så småningom kolla lite mer på att trimma in maskinen och betongfylla röret. Det jag ser är att det är lite olika höjd på remhjulen så remmarna går snett, vilket bidrar till missljud förstås. Sen finns det ju bra tips i denna tråd om att byta alla lager osv. Har fräst mest aluminium men även en del stål, bland annat en T-spårsmutter, skall tillverka fler såna.
Havsskata

Inlägg av Havsskata »

En till Hallsting he he he tänkte sätta dit ett kromat ämnesrör 70/40 istället för det befintliga, men bara tänkte när det blir är en annan sak !
Avendere

Re:

Inlägg av Avendere »

Jag får börja med att berömma trådskaparen (lilluffe) för hans enorma entusiasm och pedagogik, för att inte tala om alla fina bilder och filmer. KANON!

Jag hade lite panik med ett projekt och rusade iväg och köpte samma fräs som så många andra här verkar ha gjort och det slog mig direkt att trots glapp och skräpkvalité på lagren så verkar denna kunna modifieras hyffsat till cnc och då hittade jag denna tråden =)

Det jag undrar över är dock detta inlägg av lilluffe:

Jag har köpt mej en liten plan och kantfräs som är 40mm i diameter och 3 lösa skär, helt suverän faktiskt och fungerar bra i min maskin.

Bild

Var hittade du den? - Eller snarare har du tipps på ett bra ställa man kan köpa lämpliga tillbehör till denna fräs (MK2) som inte kostar en förmögenhet? Jag är framförallt ute efter en planfräs som ser ut som din ungefär.

Sen undrar jag över spännhylsorna, hade du köpt dem på Jula? Och isf var de prisvärda? Chucken som sitter på är ju ingen höjdare att fräsa med märkte jag =)

En sista sak, Jag har ett jäkla glapp i lagringen till spindeln, enda sättet att få bort är ju att låsa spindeln aningen vid borrning så den går trögt.. löste detta sig när du bytte lager eller var sitter glappet?

Tack på förhand (Risk för fler frågor framöver =) )

MVH: Marcus
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Avendere: Vad menar du med tillbehör? Här finns lite prylar iaf: tex. http://shop.otdtools.se/Shop/Index.php? ... lId=992495
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Hej!
Välkommen i tråden.

Min plan och kantfräs köpte jag mej på tradera, det är bara att hålla ögonen öppna.
Det finns massor ute på ebay också. Bara att söka runt lite.

Man får tänka på att påfrestningarna på fräsen blir större i sidled om men kör med en för stor fräs.
Det är nog bäst att inte köra med större än 40mm, jag har provat större men då måste man ta minimalt med matning
för att inte förstöra lagren i spindeln.

Spännnhylsorna köpte jag på Jula, dom fungerar bra att köra med, Jag fick svarva av mutter eftersom den inte var riktigt rund utanpå
Det var väldigt lite men för säkerhets skull svarvade jag ner den.
Det jag saknar är en 3mm spännhylsa julas går mellan 4-16 mm.
Oscar köpte sina på CTC-Tools

Oscar Har du kört med din chuck, kan du säga om dom är bra ingen obalans eller så.

Glappet beror säkert på spelet mellan yttre spindeldelen och godset.
Om du gör som jag svarva om den befintliga lagringen eller gör som Smjc7t och svarvar till en ny lagring för axeln så kan du ställa in spelet där.
Om lagrena i spindeln är dåliga kan du få ett glapp där också, bara att byta lager.
Skriv svar