Har läst i princip allt på forumet under några års tid och det finns helt klart mycket kunskap och galna idéer här

Anledningen till att jag börjat skriva lite nu är nog helt enkelt för att få lite press på mig själv att göra klart något (brukar lätt bli att man påbörjar något utan att slutföra det annars, säkert fler än jag som brukar ha problem med det

Spännhylsor, chuck plus frakt gick lös på en femhundring så tycker det är överkomligt, tull klarade jag mig ifrån. (Tror aldrig jag har betalat tull när jag beställt från kina/asien däremot från USA. Jag kanske haft tur eller vad säger ni andra som har erfarenhet av detta, hur vanligt är det med tull på kinabeställningar?
Btw. Item A05 och A67 på CTC Tools för er som är intresserade av något liknande.
(Dom säljer på ebay också men det blir billigare att beställa direkt från webshopen)
Angående frekvensomriktare och trefasmotor skulle det vara intressant att höra hur det gått för Bengt35 och hans julafräs.
Själv har jag funderat lite på hur högt man vågar lägga varvtalet på spindeln, bör nog byta spindellager men man kan nog ändå inte varva på hur mycket som helst.
Tror jag ska satsa på en 4-polig 0.55kW:s motor, då får jag rätt hölje på motorn dvs. bort med den gamla och dit med den nya direkt utan att behöva göra nytt motorfäste.
Och beträffande varvtal blir det nog helt okej också. Med 70Hz och en "slip" på 6.67% blir det asynkrona varvtalet 1960rpm. Sedan med en utväxling på 1:2.36 (via befintliga remmar) blir slutligen spindelhastigheten lite drygt 4600rpm. När/om man behöver >10k rpm har jag tänkt att man kan tillverka sig ett fäste för en dremel eller motsvarande. Hur hög frekvens är det brukligt att styra sin motor med via frekvensomriktare? 0-70Hz är en siffra jag sett, hittar dock inte var nu.
Vid kretskortsborrning och fräsning /gravering vill man säkert ha ett förhållandevis högt varvtal men vad säger ni som har mer fräserfarenhet, -var brukar den undre gränsen ligga för små hårdmetallborrar och liknande beträffande hastighet? Låg hastighet medför väl att verktygen blir slöa fort samt kanske även dålig ytfinish i arbetsmaterialet. Kanske blev lite offtopic men alltid kul att lära sig så mycket som möjligt (redan innan man prövar själv..)