Hur driver jag en 9V krets på 12V?
Hur driver jag en 9V krets på 12V?
Hej!
Jag undrar "enkelt"(för den som kan det).
Hur jag gör för att kunna driva en krets som ska matas med 9V på dem 12V jag får från Motorcykeln.
Eftersom en 12V till 230V transformator kopplat till en 9V transformator inte får plats.
Att köra på batteri är inte heller ett val då kretsen kommer driva vitala delar på motorn,
som om dem skulle krångla kan orsaka livshotande skador på förare, så vill jag inte riskera
att kretsen dör när batteriet är slut.
Jag undrar "enkelt"(för den som kan det).
Hur jag gör för att kunna driva en krets som ska matas med 9V på dem 12V jag får från Motorcykeln.
Eftersom en 12V till 230V transformator kopplat till en 9V transformator inte får plats.
Att köra på batteri är inte heller ett val då kretsen kommer driva vitala delar på motorn,
som om dem skulle krångla kan orsaka livshotande skador på förare, så vill jag inte riskera
Re: Hur driver jag en 9V krets på 12V?
Du har en 9V regulator kanske? Tex 73-091-23
Sen framgår det inte om du har AC/DC och vad du vill ha ut om det är AC/DC?
Sen framgår det inte om du har AC/DC och vad du vill ha ut om det är AC/DC?
Det framgår inte heller om du behöver galvanisk separation mellan din 9 V och din 12 V (som gissningsvis är mer åt 14 V när generatorn laddar)
Kretsen ska ha 9VDC och motorcykeln ger 12VDC.(ska kolla upp hur stabil matningsströmmen är)
Vad innebär det att ha en galvanisk separation mellan kretsen och motorcykeln?
Vad innebär det att ha en galvanisk separation mellan kretsen och motorcykeln?
Galvanisk separation innebär att det blir helt isolerat, som om du hade använt ett löst batteri. Elsäkerhetssynvinkeln är inte aktuell vid 12 V, men om kretsen t.ex. skulle sitta i ett hölje som är kopplat till plus kan du inte skruva dit den i din motorcykel som gissningsvis har minus i sitt hölje. Om du berättar vad kretsen gör eller i alla fall vilka signaler den använder från/till maskinen och från/till användaren blir det lättare att avgöra.
Kretsen kommer sitta i ett Plast hölje och läser av givare för att styra servon.
Så servona kommer vara drivna av kretsen, och givarna kommer skicka spänning mellan 0.1-5VDC
Så servona kommer vara drivna av kretsen, och givarna kommer skicka spänning mellan 0.1-5VDC
Oki, då behöver du ingen isolation. Kör på en omvandlare i stil med den v-g visade. Kolla att strömmen är tillräcklig bara.
-
>Att köra på batteri är inte heller ett val då kretsen kommer driva vitala delar på motorn,
Det låter drastiskt med livshotande skador.
Kan du utveckla det lite närmare?
Det kanske innebär att kretsen måste skyddas lite mer än normalt. Hur stor strömförbrukningen är kan även vara bra att veta.
Det låter drastiskt med livshotande skador.

Kan du utveckla det lite närmare?
Det kanske innebär att kretsen måste skyddas lite mer än normalt. Hur stor strömförbrukningen är kan även vara bra att veta.