likrikta utan spänningshöjning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
limpan4all

Re: likrikta utan spänningshöjning?

Inlägg av limpan4all »

Dom där drosslarna bygger väl på att dom går i mättnad, därmed så fås en sämre verkningsgrad.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

NEJ drosslar ska/får inte gå i mättnad, då är de lika bra som en trådstump.

Titta på Iac i förhållande till Idc så ser du att det blir effektivare med drossel. Man slipper ifrån den korta strömspiken vid stum likriktning. Drosslar är av den naturen att de inte vill ändra strömmen.

Protte
bearing

Inlägg av bearing »

Det är väl detta som kallas passiv PFC.

Jag förstår dock inte hur det kan finnas en formel för utspänningen, den borde väl helt bero på induktansens storlek och strömmen.
Senast redigerad av bearing 17 augusti 2009, 11:53:28, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Mizzarrogh skrev:(skulle altså vilja förvandla 24V AC till 24V DC)
Hela frågan är ju felställd, vilket ju mer eller mindre kan sammanfattas av ovanstående mening.

Den som vi kallar 24 V AC det är 24 Vrms, 33,9 V peak, 67,8 Vp-p, 0V medelspänning.

Den som vi kallar 24 V DC det är 24 Vrms, (24 V peak, 0 Vp-p,) 24 V medelspänning. (Värdena inom parantes använder man normalt inte för DC, men tog med dem för jämförelse bara.)

Med andra ord så "ökar" spänningen egentligen inte alls vid likriktning, det som händer är att korvformen ändras och VISSA av spänningens egenskaper ändras.

Likriktar vi 24 V AC får vi en halvvågslikriktad spänning på 24 V rms, 33,9 V peak, 33,9 Vp-p, 21,6 V medelspänning.

Hittade en fin PDF som förklarar det där med bilder och allt.
http://web.comhem.se/~u85209111/elmatn/matning1.pdf
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag började också fundera; om man mäter den likriktade och filtrerade spänning OLASTAD lär man ju få ett högre mätvärde än om man mäter den BELASTAD.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Glöm inte bort att aggregatet ska belastas, så ni inte bara räknar på
"tomgångsspänning"....
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Ska utspänningen vara stabiliserad eller räcker det att det är DC ??
Användarvisningsbild
skojdk

Inlägg av skojdk »

soundbrigade skrev:Här finns lite bra formler:
http://www.sowter.co.uk/rectifier-trans ... lation.htm

- CHOKE INPUT FILTER - BRIDGE

vad är choken? ett effektmotstånd som heter duga eller något annat?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Choke - drossel (alltså i detta sammahäng en spole med massiv järnkärna)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

skojdk skrev:
Andy skrev:Spänningen kan begränsas med en effekttransistor, zenerdiod och ett motstånd direkt efter likriktning och glättning. Effektförlusten blir inte särskilt stor om det bara rör sig om några få volt som behöver ”hyvlas” av.
skulle väldigt gärna se hur dett schemat hade sett ut då det låter helt perfekt
Finns massor av sådana scheman på nätet. Men innan jag länkar till ett vill jag veta hur mycket ström du vill kunna ta ut på DC-sidan.
Användarvisningsbild
skojdk

Inlägg av skojdk »

det är 2st transformatorer på 28V 100VA som ska paralellkopplas och ge ut likström på absolut max 35V men gärna någon volt mindre 30-32 volt hade varit perfekt. så runt 28V 8A ~200W. Dom ska driva ett labbaggregat om det spelar någon roll.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Nerre, Jepp, slarvigt skrivet av mig men tack för uträkningen.
---

(Skulle onekligen vara kul om man varit bättre på att räkna ut induktanser...)
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Men.....varför hålla på å greja med likriktningen om du ändå ska ha spänningen
till ett labbaggregat ??

I aggregatet ska du ju ändå helvågslikrikta, ha kondensatorer, och sedan
mata det till en spänningsregulator som reglerar och filtrerar spänningen...
Användarvisningsbild
skojdk

Inlägg av skojdk »

för att spänningen får vara max35V för att en lm338 ska kunna gå ner till noll volt
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

okej, så du ska bygga labbaggregatet själv?
Då skulle jag nog inte använda lm338 alls om du vill kunna reglera ner till 0V@8A.
Jag skulle nog reglera med en massa parallellkopplade 3055or med reglerbar strömbegränsning, temperaturavkänning, fläktar och tempstyrd strömbegränsning. Det allra bästa är att ha en transformator med mittuttag (eller flera uttag) så man kan koppla in högre/lägre spänning allt efter behov. Men nu har du den du har.

Om du ändå vill använda lm338 så har jag funderat lite:

Då är det ju bäst att göra spänningssänkningen efter likriktning/glättning och före lm338.
Ofta går ju spänningen från trafon upp ganska rejält i obelastat läge, kunde vara intressant att evta hur hög spänningen är från trafon om du bara likriktar med en diod och hänger på en stor kondensator. Hur många volt DC mäter du upp då över kondensatorn?

Sen sjunker antagligen spänningen i en funktion av belastningen. Det kan ju också vara intressant om man ska beräkna värmeförluster mm... Med tanke på att du ska kunna ta ut upp till 8A och sänka mer än 10 volt så måste 35 watt kunna brännas bort. Då skulle även jag börja fundera på om det inte hellre går att linda av några varv...

Men det skulle vara intresant hur du hade tänkt koppla lm338. Den kommer nämligen inte att klara att ge ut t.ex 5volt och flera ampere om du har >30 volt på ingången. När (Vin-Vout)>30V kommer du inte att kunna ta ut mer än ca 1A enligt databladet. Men du kanske tänker hänga på en massa effekttransistorer?

Om du ändå ska använda lm338 ensam så borde den spänningssänkande transistorn hänga med och sänka spänningen beroende på utspänning från lm338 så att du delar på effektförlusterna. På så vis kan du få ut maximalt med ström även vid låga spänningar.

Jag kan tänka mig en spänningsdelare 50/50 mellan likriktarens plus och lm338:s utgång som styr den övre transistorn så får dom 50% var av spänning och värmeförluster.

exempel: inspänning 40 volt. utspänning 5 volt ger (40-5)/2= 17.5 volt. eller inspänning 40 volt, utspänning 30 volt ger (40-30)/2=5 volt (ska vara minst 3 volt spännignsfall).
Då behöver du t.ex. en 3055:a som ska tåla 17V@ 8A = 136W

Men då får du ändå inte ut 8A. Enligt databladet har du garanterad ström ut på 5A om spänningsfallet <= 10 volt. Det kommer du nästan upp i om du spänningsdelar så lm338 tar 1/3 av spänningen, men då får du nog ha flera 3055:or parallellt om de ska palla 25 volt och upp till max 8A (det blir 200W!)

EDIT: såg först nu din andra tråd om att bygga spänningsaggregat. Ska kolla in den.

(När det gäller samma projekt så är det ju bättre att ställa frågor i samma tråd än att öppna en ny tråd varje gång en fråga uppstår. Eller åtminstonde länka till relaterade trådar, så man får ett sammanhang)
Skriv svar