Snurrbara anslutningar? :)
Re: Snurrbara anslutningar? :)
Annars kan du ju alltid se om du inte hittar en skrotad dammsugare, de modellerna där sladden vindas in i dammsugaren brukar innehålla en släpringskontakt (iallafall de jag har öppnat), och de klarar ju rätt rejält med kräm.
Oh smart, tror jag har en trasig i källaren, ska genast skruva upp
Såg på mythbusters igår och då byggde de en svävare av 3st damsugar motorer.. så varför inte 

Man skulle ju kunna bygga några av vattenbehållare, eller annan vätska som leder bättre också?, Vad leter el bäst? Har ni koll på de? 

Sladdvindan i en damsugare var det första jag tänkte på när jag läste rubriken 
Borde väl gå att lösa med kullager med. hmm... men då får man ha en ledare till varje lager i mittenaxeln, kanske inte bästa lösningen men det borde gå

Borde väl gå att lösa med kullager med. hmm... men då får man ha en ledare till varje lager i mittenaxeln, kanske inte bästa lösningen men det borde gå

...eller annan vätska som leder bättre också?, Vad leter el bäst?
Vätska, flytande. Det måsta väl vara Kvicksilver?
Vätska, flytande. Det måsta väl vara Kvicksilver?
Många tror det men det är faktiskt raka motsatsen för kvicksilver har, om jag inte minns fel, den högsta ledningsresistansen av alla metaller. Den är nästan 60 ggr sämre än för koppar och så vitt jag vet finns det ingen annan metall som har så hög resistans. Men visst 60 ggr sämre än koppar leder givetvis ström ändå.
Flytande metall vid rumstemperatur 21 grader finns bara som kvicksilver annars finns det legeringar som kan var flytande tom ner mot -30 grader och samtilga leder säkerligen många ggr bättre än kvicksilver. Skall det vara flytande vid rumstemperatur så är det legeringar som gäller då kvicksilver annars är den enda. Sådana legeringar innehåller normalt något av metallerna gallium, cesium, indium, vismut eller kadmium i blandingar med varandra eller legerat med andra metaller. Lågsmältande legeringar brukar kunna kosta en del speciellt i större mängd.
Flytande metall vid rumstemperatur 21 grader finns bara som kvicksilver annars finns det legeringar som kan var flytande tom ner mot -30 grader och samtilga leder säkerligen många ggr bättre än kvicksilver. Skall det vara flytande vid rumstemperatur så är det legeringar som gäller då kvicksilver annars är den enda. Sådana legeringar innehåller normalt något av metallerna gallium, cesium, indium, vismut eller kadmium i blandingar med varandra eller legerat med andra metaller. Lågsmältande legeringar brukar kunna kosta en del speciellt i större mängd.
Om du bara behöver två poler.
Så sitter det i en växelströmsgenerator till bil, två släpringar och kol med hållare.
Så sitter det i en växelströmsgenerator till bil, två släpringar och kol med hållare.
Behöver nog 4 till min stegmotor + 1 till kameran, och jord. Så blir nog att koda in att den vänder och snurrar tillbaka haha. Dumsmartaste lösningen blir bäst tillslut!.
Dock lärde jag mig massor av tråden så den gick inte till spillo!
//Mvh Simon
Dock lärde jag mig massor av tråden så den gick inte till spillo!
//Mvh Simon