Ottos högtalarbygge #first edition

Berätta om dina pågående projekt.
onilsson

Ottos högtalarbygge #first edition

Inlägg av onilsson »

God sommarkväll alla EF-entusiaster!
Hade ett par 8" baselement liggande från årets Elfa-rea. Tyckte det var synd att de skulle ligga och samla damm, och inte alltför häpnadsväckande infann sig idén att peta in dem i någon slags trälåda och eventuellt också bränna fast en och annan tåt där bak.
Sagt var sagt, nu ska gjort göras!
Tyvärr låg elementen bara i varsin pappkartong utan några specifikationer eller ens namnet på tillverkaren.
Bak på magneten kan visserligen avläsas att det är ett par 8ohms element med en effekttålighet på 50W.
Där står även skrivet en ramsa krumelurer som lyder: W080F61GR000, men det är allt.
Googlar jag på detta kommer jag till ett finskt forum där jag med hjälp av googles translator kan förstå att ytterligare en kille i skandinavien undrar vad detta är för element.Tyvärr får han inget svar på det där och därav förblev jag lika vetlös som innan.

Eftersom de är fyndade på elfa-rean kanske ändå chansen finns att någon här på forumet vet vad det är för stekpannor jag fått tag på, vilket skulle underlätta väldigt med tanke på utformning av låda och inte minst val av komponenter till delningsfiltret. Jag har sökt i de tre senaste katalogerna och på elfa.se (dock bör de vara utgångna modeller eftersom de såldes på rean) utan att hitta dem.

Bild

Bild

Tillbaka till projektet:
Högtalarna är tänkt att tillsammans bilda ett stereosystem. 2st två-vägs högtalare innehållande baselement och diskant.
Alltså ska även två diskanter införskaffas. Lutar för tillfället åt dessa från hifikit.se.
Vilka diskanter jag i slutändan väljer beror ju givetvis på vad det är för baselement jag har framför mig. Vad jag iallafall förstått är att diskanter inte är något man ska underskatta och köpa billigast möjliga utan de spelar ganska stor roll i ljudbilden till slut.

Själva lådorna kommer byggas i 16mm MDF. Kanske lite i tunnaste laget, men med någon stödvägg invändigt så borde det fungera ganska bra. Volymen kommer ju förmodligen bara landa på runt 30 liter om mina preliminära beräkningar stämmer.

Själva byggandet kommer förhoppningsvis igång inom en vecka, när jag fått hem allt material och vet vilka element jag ska använda mig av.
Fram till dess återstår lite beräkningar och framförallt detektivarbetet efter de förlorade (aldrig innehavda) specifikationerna för baselementen.

Slutligen en liten fråga angående delningsfiltret som jag börjat rita lite på. Om det blir så att jag köper diskanterna ovan så ligger de på 6ohms impedans, och baselementen jag har ligger på 8ohm.
Vad jag tror är att jag bör implementera ett konjugatfilter i delningsfiltret parallelt med en av högtalarna, men ska det sitta på basen eller diskanten? Alltså, vill jag höja impedansen på diskanterna eller sänka den på basarna, och vilken av dessa effekter har ett konjugatfilter egentligen. Har sökt på det men hittar inga entydiga svar.. Kanske är det inte ens ett konjugatfilter jag ska ha?

Projektet ligger på en ganska grundläggande nivå, dels för att detta är de första högtalarna jag bygger, och dels för att det kan bli nog så komplicerat då ett högtalarbygge egentligen är en hel vetenskap och inte, som många verkar tro, något man slänger ihop för en dag. Åtminstånne inte om man är ute efter lite välljud, och någorlunda snygga lådor.

Fortsättning följer..
Mvh Otto Nilsson

Edit: bilder uppdaterade
Senast redigerad av onilsson 29 september 2009, 18:04:14, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Re: Ottos högtalarbygge #1

Inlägg av Stolleman »

Jag kan inte se dina bilder Otto!

Eidt: efter att ha läst lite, måste det här "(bilder på elementen kommer imorgon då min router, vilken servern går genom, har gett upp)" vara svaret..
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Ottos högtalarbygge, identifiering av baselement från Elfa?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns ju vissa program för dimensionering av högtalare som också medger uppmätning av T/L-parametrarna genom att elementen ansluts till ett ljudkort.
onilsson

Inlägg av onilsson »

Aha! intressant
Bäst vore ju klart att få reda på vad det är för element och de exakta specsen, men annars kan det nog vara en fungerande lösning.
Ska definitivt kolla närmre på det. Tack för tipset!

Någon som har nån fundering ang. konjugatfiltret, ganska avgörande var det ska sitta för värdena på komponenterna som ska beställas.
Annas för jag helgardera mig, det är ju iof inga dyra komponenter.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Flyttade tråden från projektdelen eftersom det inte har byggts något än..
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ett tips vore att kolla i några år gamla elfakataloger och se vad det är för något, :vissla:

därför skall man egenteligen spara alla gamla kataloger, säger jag som slänge en massa för ett antal år sedan :roll:
onilsson

Inlägg av onilsson »

Har alla elfakataloger som utkommit sedan jag fick höra talas om elfa, tyvärr bara 3 år sedan.
Kanske någon på forumet som är lite äldre och har en hög kataloger liggandes.
Kanske svaret ligger i den katalogen som håller upp byrån det fattas ett ben på. Lägg gärna en karlebo handbok eller annan valfri teknisk kvällslektyr där under tillsvidare.
Elementen köptes på elfa-rean nu i år, men jag vet inte säkert om de ens har funnits med i elfas sortiment. De kanske rear ut annat än vad de normalt säljer?
onilsson

Inlägg av onilsson »

Slänger upp denna frågan igen i hopp om ett svar.
Är nämligen i färd med att beställa lite komponenter nu och skulle behöva veta hur det ligger till här för att få rätt värde på komponenterna.
onilsson skrev:Om det blir så att jag köper diskanterna ovan så ligger de på 6ohms impedans, och baselementen jag har ligger på 8ohm.
Vad jag tror är att jag bör implementera ett konjugatfilter i delningsfiltret parallelt med en av högtalarna, men ska det sitta på basen eller diskanten? Alltså, vill jag höja impedansen på diskanterna eller sänka den på basarna, och vilken av dessa effekter har ett konjugatfilter egentligen. Har sökt på det men hittar inga entydiga svar.. Kanske är det inte ens ett konjugatfilter jag ska ha?
Mvh Otto
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Där tänker du lite fel.
En konjugatlänk används för att jämna ut impedanskurvan hos en högtalare och gör inget till att höja/sänka impedansen hos själva elementet (utom just där impedanskurvan börja se besvärlig ut).
Det är inga som helst problem att använda högtalarelement av med olika impedans. Eftersom du måste ha ett HP-filter till diskanten och ett LP-filter till basen designar och beräknar du respektive filter utgående från elementets impedans, alltså 6 ohm för diskantens filter och 8 ohm för basens.
Sedan är det ju bra att du har samma ljudtryck från basen OCH diskanten, varför man väljer en diskantskrika som har samma eller högre verkningsgrad än basen och dämpar den med en dämpsats (två motstånd).
Hittar lite snabbt ett par kalkylatorer på nätet:
http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/XOver/
http://ccs.exl.info/calc_cr.html Här har du till och med kalkylator för konjugatlänk och dämpsatsen.
onilsson

Inlägg av onilsson »

Ah, det är så det funkar!
Tack ska du ha, då har jag nog vad jag behöver så jag kan beställa och komma igång att bygga.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Det skrivs längre upp om att mäta högtalaren kontra att få tag i de exakta specifikationerna, och ska man vara nogrann ska man ju mäta och inte bry sig om tillverkarens uppgifter. Toleranserna kan vara stora, och enligt det jag läst kan det i vissa fall vara stor skillnad på vad som står i databladet och vad högtalaren mäter i verkligheten.
onilsson

Inlägg av onilsson »

Håller på att bygga ihop en liten mätrigg och tänker försöka använda mig av programmet Speaker Workshop för att mäta T/S-parametrarna.

Har dessutom upptäckt att på en av lådorna till baselementet satt det en lapp med ett nummer som är misstänkt likt ett gammalt artikelnummer från Elfa.
24 132 01
I alla de elfakataloger jag har börjar högtalarelementens art.nr på 30, men kanske sitter någon forummedlem på någon äldre katalog och vill se om detta artikelnummret finns bland högtalarelementen?

Kommer nog mäta elementen i vilket fall, om inte annat för att det kan va kul att jämföra mätresultaten med tillverkarens specifikationer, och dessutom tror jag, liksom PHermansson påpekar, att man får mer korrekta/exakta värden om man mäter.
onilsson

Inlägg av onilsson »

Nu har jag mätt ett element, men fick lite märkliga resultat..

Först lite bilder på riggen:
Ca 15L inkl konen.
Tätad med trälim i vanlig ordning för att få den så lufttät som möjligt, den verkar vara i princip helt tät om jag trycker lite på konen.

Bild

Bild

Bild

Och resultaten:

Första mätningen:
Vac verkar ju stämma hyffsat (även om den är negativ??)
Däremot verkar Resonansen Fs vara lite hög?
Och Q-värdena är ju på tok för höga! Qts ska ju ligga nånstans runt 0,6-0,7.

Bild

Andra mätningen:
Här har jag mätt resistansen med en ohm-meter direkt på elementet och fick den till 7,5ohm, knappade in det värdet manuellt och beräknade därefter.
Kan jag mäta Re så enkelt, eller är det fel?
(standardvärdet var 10ohm vilket använts ovan)

Nu verkar Qts stämma ganska bra, men volymen Vac är ju tveksam.. 19kubik.. så stor MDF-skiva har jag inte.
Dessutom är resonansen också felaktig.

Bild

Är det någon som kan tyda dessa värdena?
Någonstans måste jag gjort fel, men jag kan inte komma på var..
Kan jag lita på Fs i första mätningen och Qts i andra, eller stämmer inget av dem?
Senast redigerad av onilsson 29 september 2009, 18:08:03, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Vad använder du för mätjigg och är den kalibrerad?

Hur ser den uppmätta impedanskurvan för elementet ut?
onilsson

Inlägg av onilsson »

Mätjiggen är kopplad enligt Speaker Workshops hjälpfil och ser ut såhär:

Bild

Kopplad mellan front speakers (vanliga uttaget) och line-in (ej mic-ingången) på ljudkortet.
Kalibrerad vet jag inte.. på vilket sätt?

Impedanskurvorna:

Fritt element:

Bild

Element i sluten låda:

Bild
Senast redigerad av onilsson 29 september 2009, 18:08:58, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar