Windows XP update
Windows XP update
Ibland blir jag rikitigt trött på Windows...
Jag försöker uppdatera Windows XP på min laptop. Det går jättebra och uppdateringarna laddas ner. Det är bara det att jag vill ALDRIG installera uppdateringar utan att se vad det är den installerar och kunna välja. Det har varit en del uppdateringsstrul genom åren och jag vill ta det försiktigt, ett eller några få steg i taget.
Problemet är bara att när uppdateringarna väl är nedladdade så kommer inte uppdateringsikonen upp i verktktygfältet. Däremot så finns alternativet att installera och stänga ner när man väljer att avsluta Windows. Men där har jag ju ingen möjlighet att välja, eller ens se, vilka uppdateringar det gäller. Uppenbarligen så är den färdig att installerna uppdateringarna, men att jag inte får någon uppdateringsikon i verktygsfältet är ju knepigt. Det är inte alltid den gör så här. Bara ibland. Många ggr så gör den precis som den ska.
Finns det något sätt att tvinga in den i istalleringen när inte uppdateringikonen finns upplagd?
Jag försöker uppdatera Windows XP på min laptop. Det går jättebra och uppdateringarna laddas ner. Det är bara det att jag vill ALDRIG installera uppdateringar utan att se vad det är den installerar och kunna välja. Det har varit en del uppdateringsstrul genom åren och jag vill ta det försiktigt, ett eller några få steg i taget.
Problemet är bara att när uppdateringarna väl är nedladdade så kommer inte uppdateringsikonen upp i verktktygfältet. Däremot så finns alternativet att installera och stänga ner när man väljer att avsluta Windows. Men där har jag ju ingen möjlighet att välja, eller ens se, vilka uppdateringar det gäller. Uppenbarligen så är den färdig att installerna uppdateringarna, men att jag inte får någon uppdateringsikon i verktygsfältet är ju knepigt. Det är inte alltid den gör så här. Bara ibland. Många ggr så gör den precis som den ska.
Finns det något sätt att tvinga in den i istalleringen när inte uppdateringikonen finns upplagd?
Re: Windows XP update
Du har ett alternativ att stänga ner *utan* uppdateringarna, i alla fall
om du kör en rimligt uppdaterad Windows...
Jag vet inte om den där
gula skölden då dyker upp igen vid nästa omboot. Kanske...
Sen kan man ju undra varför just din XP installation är annorlunda än alla
miljoner andra XP installationer och behöver annorlunda hantering.
om du kör en rimligt uppdaterad Windows...

gula skölden då dyker upp igen vid nästa omboot. Kanske...
Sen kan man ju undra varför just din XP installation är annorlunda än alla
miljoner andra XP installationer och behöver annorlunda hantering.
Nej, det gör den inte. Inte inom en rimlig tid (säg ett par timmar) iallafall.
Min XP är nog inte annorlunda än någon annan. Och ja, det är en "riktig" licens. Om det är det du undrar...
Det är bara jag som är vis av tidigare erfarenheter och strul, och vill vara försiktig. Det är ju inget konstigt med det. Man kan ju i alla normala lägen välja själv hur installationen skall ske m.a.p detta. Så då det är klart att man skall kunna det här också.
Jag kanske är extrem i det här läget, men jag hatar när saker bestämmer hur jag skall göra saker och ting. Speciellt när det inte är konsekvent...
Min XP är nog inte annorlunda än någon annan. Och ja, det är en "riktig" licens. Om det är det du undrar...
Det är bara jag som är vis av tidigare erfarenheter och strul, och vill vara försiktig. Det är ju inget konstigt med det. Man kan ju i alla normala lägen välja själv hur installationen skall ske m.a.p detta. Så då det är klart att man skall kunna det här också.
Jag kanske är extrem i det här läget, men jag hatar när saker bestämmer hur jag skall göra saker och ting. Speciellt när det inte är konsekvent...
Jag har för mig att den gula skölden bara kommer upp om den som är inloggad har adminitratörsrättigheter. Vanliga användare ska ju inte kunna välja vilka uppdateringar som ska installeras.
Och jag förstår varför du vill kolla vad som kommer att installeras. Jag blev lagom glad när jag fick in IE7 utan att ha bett om det.
Och jag förstår varför du vill kolla vad som kommer att installeras. Jag blev lagom glad när jag fick in IE7 utan att ha bett om det.
När nu den här listan visas, hur kan du se vilka uppdateringar som är potentiellt skadliga för ditt system?
Enda möjligheten att veta är att installera på ett identiskt testsystem med samma hårdvara, drivrutiner och programvara innan man installerar på produktionssystemet.
Isåfall slår du bara av funktionen att ladda ner uppdateringarna automatiskt och går in på windows update manuellt när det är dags.
Enda möjligheten att veta är att installera på ett identiskt testsystem med samma hårdvara, drivrutiner och programvara innan man installerar på produktionssystemet.
Isåfall slår du bara av funktionen att ladda ner uppdateringarna automatiskt och går in på windows update manuellt när det är dags.
Helt rätt! Nej, det är nog lite erfarenheter från tidigare installationer om vad som är potentiellt "farligt" och inte. D.v.s rena små säkerhetsuppdateringar tar jag mer eller mindre rakt av. Är det däremot t.ex IE7 som Nerre säger, så vill jag göra en imagebackup innan installationen för att vara helt säker på att kunna backa om något skiter sig eller jag ångrar mig. För den saken så vill jag inte behöva stalla alla säkerhetsuppdateringar tills jag är klar med backupen. Därför är det smidigt att kunna välja när man vill ha in vissa uppdateringar.
Tvingande start av "inventera uppdatera nu" =
Kod: Markera allt
wuauclt /detectnow
Jag har fått en del uppdateringar som "bara" uppdaterar (antagligen säkerhetsluckor) men jag har även blivit tillfrågad om jag ville installera IE7 (eller var det 8? Whatever...) vilket jag såklart inte gjorde då jag inte använder skiten.
Det är dock lång tid sedan jag har sett annat än de vanliga säkerhetsuppdateringer.
Det är dock lång tid sedan jag har sett annat än de vanliga säkerhetsuppdateringer.
Jag har också för mig IE inte uppdateras med automatik, utan man får en fråga först...
Även om du inte använder IE så bör du uppgradera till minst 7, eller kolla så det verkligen finns alla säkerhetsuppdateringar för IE6.
Systemet öppnar nämligen en del filer i IE bara du bläddrar en mapp och den ska ha fram tumnaglar, och det finns några nasty säkerhetshål som kan utnyttjas den vägen.
Systemet öppnar nämligen en del filer i IE bara du bläddrar en mapp och den ska ha fram tumnaglar, och det finns några nasty säkerhetshål som kan utnyttjas den vägen.