timer på batteri
timer på batteri
Hej har nu börjat fundera på att bygga en timer... som har lite krav på sig och jag har lite funderingar jag behöver hjälpt med.
Först och största problmet batteriet då jag tänkte bygga den med en mC så antra jag att vill ha en stabil ström och efter som det ska vara en timer så ska den vara liten så en 9V batter i känns nästan lite stort...
Varför jag jag vill att det ska vara en mC är för att den ska börja på -10sek och räkan upp där ifrån vill även ha möjligheten att den ska kunna räkna från 0 upp till 6min och där ge någon typ av signal.
och smartaste till displayn är vell några 7 seg led? gissar jag då jag vill ha stora tydliga siffror.
behöver vell någon styr krest till dom med? har alldrig jobbat med sådan förut.
ider tips?
tack på förhand
Först och största problmet batteriet då jag tänkte bygga den med en mC så antra jag att vill ha en stabil ström och efter som det ska vara en timer så ska den vara liten så en 9V batter i känns nästan lite stort...
Varför jag jag vill att det ska vara en mC är för att den ska börja på -10sek och räkan upp där ifrån vill även ha möjligheten att den ska kunna räkna från 0 upp till 6min och där ge någon typ av signal.
och smartaste till displayn är vell några 7 seg led? gissar jag då jag vill ha stora tydliga siffror.
behöver vell någon styr krest till dom med? har alldrig jobbat med sådan förut.
ider tips?
tack på förhand
Re: timer på batteri
CR2032 batterierna är rätt små, frågan är ju hur mycket du vill vara vaken och hur ofta man ska behöva byta batterier?
Väljer du rätt µC behöver du ingen spänningsstab utan du kan köra rakt av från batterierna, möjligen kan en konding behövas för att ta strömspikar.
Sen gäller det ju att välja ett strömsnålt sätt att presentera informationen...
Väljer du rätt µC behöver du ingen spänningsstab utan du kan köra rakt av från batterierna, möjligen kan en konding behövas för att ta strömspikar.
Sen gäller det ju att välja ett strömsnålt sätt att presentera informationen...
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Du vill kunna starta timern med en knapp ?
och när den räknat klart skall den ge en signal ?
och därefter bör den väl slockna.?.. annars käkar den upp batteriet
Stora tydliga siffror -- hur stora är det?
Mer info så får du mer svar
Swech
och när den räknat klart skall den ge en signal ?
och därefter bör den väl slockna.?.. annars käkar den upp batteriet
Stora tydliga siffror -- hur stora är det?
Mer info så får du mer svar

Swech
hehe här kommer mer info. tänkte ju själv klart ha en start stop knapp och sedan typ en reset knapp. och stort är vell typ 1-2cm typ. och sedan kanske en on/off knapp.
Och sedan typ använda reste knappen till att byta läge om man håller in den i 3sek eller något.
alltså ungefär som ett vanligt stop ur. Förutom att den börjar på -10 sek
Tänkte sedan ta en µC av atmel då jag har programerare till sådan.
så lämlig µC som man kan köra på batteri?
Och sedan typ använda reste knappen till att byta läge om man håller in den i 3sek eller något.
alltså ungefär som ett vanligt stop ur. Förutom att den börjar på -10 sek

Tänkte sedan ta en µC av atmel då jag har programerare till sådan.
så lämlig µC som man kan köra på batteri?
Att klaga över att ett 9V batteri är stort och samtidig prata om 7-segment LED är självmotsägande!
Att ta ett CR2032 batteri är inget problem men displaydelen kan fint trimmas MYCKET. Och att en µC ska klara jobbet är ju självklart.
Att ta ett CR2032 batteri är inget problem men displaydelen kan fint trimmas MYCKET. Och att en µC ska klara jobbet är ju självklart.
tänkte ju att det inte blir mindre med ett 9V batteri också vill dra ner stroleken så mycket som möjligt.
Det är ju helt onödigt att använda spänningar över 3 volt då det bara resulterar i att man bränner bort energi. 2 st vanliga AA eller AAA batterier passar ju fint och varar länge.
VIlken processor du kan använda beror väl mest på hur många pinnar du behöver för displayen och knapparna. Du kan välja Attiny2313 , en 20-pinnars processor med 18 st I/O men ingen ADC. Attiny24 har 12 I/O och bara 14 pinnars kapsel - den har även ADC. Attiny26 har 16 I/O och ADC i en 20-pinnars kapsel. Alla finns som DIP eller SOIC kapsel.
(tänk på att räkna bort en I/O som brukar användas som resetingång).
ADC kan vara bra t.ex. om du t.ex vill dimmra displayen med en pot (via processorns PWM) för att kunna spara ström.
VIlken processor du kan använda beror väl mest på hur många pinnar du behöver för displayen och knapparna. Du kan välja Attiny2313 , en 20-pinnars processor med 18 st I/O men ingen ADC. Attiny24 har 12 I/O och bara 14 pinnars kapsel - den har även ADC. Attiny26 har 16 I/O och ADC i en 20-pinnars kapsel. Alla finns som DIP eller SOIC kapsel.
(tänk på att räkna bort en I/O som brukar användas som resetingång).
ADC kan vara bra t.ex. om du t.ex vill dimmra displayen med en pot (via processorns PWM) för att kunna spara ström.
Hmm okej så jag kan alltså köra en AVR direkt på batteri..
nästa fråga är ny inom 7seg LED hur styr man som smidigast?
nästa fråga är ny inom 7seg LED hur styr man som smidigast?
-
Multiplexat direkt från CPU pinnarna, et ATMEGA kan driva både segmenten via katoderna och common anode direkt.
Skall du kunna läsa timern i solljus så strunta omedelbart i LED då den kommer att äta batterier.
Då är det bara LCD som gäller.
Skall du kunna läsa timern i solljus så strunta omedelbart i LED då den kommer att äta batterier.
Då är det bara LCD som gäller.
Hmm okej problemet med lcd är
1. hittar ingen liten
2. dyra
om du inte vet något ställe som har små och billiga
1. hittar ingen liten
2. dyra
om du inte vet något ställe som har små och billiga

-
nopp men stort är ju ändå runt 8-10cm lång hörsöker hålla nere storleken så mycket jag kan då den ska vara smidigt att ha med sid. tänkte var ett den ska kunnas hålla i handen utan större problem.
http://www.electrokit.se/opto-display-l ... e_40308091
fundera jag lite på
http://www.electrokit.se/opto-display-l ... e_40308091
fundera jag lite på
Den kräver ju en handfull bitar till för att bli komplett, alternativt tar upp extra ben på uP’n.
-
Ja, den är ju enklare och har fantastisk läsbarhet i solljus, men iochmed att den inte har någon egen drivning och verkar vara statisk så kommer det att krävas en hel del CPU pinnar eller externa latchar.
-
För att besvara en fråga som säkert kommer.
Hur driver man en sådan?
Medfas på samtliga pinnar relativt COM (pinne 1) så är respektive segment släckt, motfas så är segmentet tänt.
Vanligen ca 50 till 100 Hz i fyrkantvåg på COM, vanlig 0-5V fyrkantvåg funkar bra (det går att köra med DC också men då skall spänningen ned och livslängden sjunker.
Hur driver man en sådan?
Medfas på samtliga pinnar relativt COM (pinne 1) så är respektive segment släckt, motfas så är segmentet tänt.
Vanligen ca 50 till 100 Hz i fyrkantvåg på COM, vanlig 0-5V fyrkantvåg funkar bra (det går att köra med DC också men då skall spänningen ned och livslängden sjunker.