Bygga simpla blinkers till en cykel
Bygga simpla blinkers till en cykel
Skulle vilja ha blinkers på cykeln då jag kör runt i stockholmstrafiken varje dag.
Ett blinkersrelä blir väl bara onödigt jobbigt att köpa?
Kan jag på något simpelt sätt bygga mig ett litet kretskort som helt enkelt bara får några leds att blinka när man aktiverar en strömställare?
Ett blinkersrelä blir väl bara onödigt jobbigt att köpa?
Kan jag på något simpelt sätt bygga mig ett litet kretskort som helt enkelt bara får några leds att blinka när man aktiverar en strömställare?
- rysshack.se
- EF Sponsor
Re: Bygga simpla blinkers till en cykel
Microcontroller, några transistorer som switchar.
Rätt enkelt att skriva en blinkfunktion.
Rätt enkelt att skriva en blinkfunktion.
- jonnorberg
En enkel 555 timer eller två trissor och en kondensator gör en enkel blinkkrets. Google is your friend.
En 555 , en konding, ett par motstånd och några LED;s så är du där, samt en växlande switch.
Det får bli något som denna:

Sen tar jag en skjutströmbrytare (vänster-av-höger) och sätter den mellan LED och motståndet. Men då drar väll 555an ström fortfarande, hur mycket rör sig det om?
Sen om jag vill ha flera LEDs, säg 3 på varje blinker. Tror jag kommer köra på 9 V så det blir lagom. Räcker det då att jag justerar 110 ohm motståndet eller måste jag också ändra de andra två?
Sen undrar jag också vad skillnaden mellan alla 555 kretsar är, tänker på NE, SA och TLC osv (NE555...).

Sen tar jag en skjutströmbrytare (vänster-av-höger) och sätter den mellan LED och motståndet. Men då drar väll 555an ström fortfarande, hur mycket rör sig det om?
Sen om jag vill ha flera LEDs, säg 3 på varje blinker. Tror jag kommer köra på 9 V så det blir lagom. Räcker det då att jag justerar 110 ohm motståndet eller måste jag också ändra de andra två?
Sen undrar jag också vad skillnaden mellan alla 555 kretsar är, tänker på NE, SA och TLC osv (NE555...).
Jag byggde på min liggcykel. Det blev inte klart innan någon stal den. När den kom tillbaka var alla sladdar klippta. Mitt bygge bestod av en blinkdiod. Den fick även funka som indikering på styret. Blinkdioden funkar som både strömbegränsning och blinkgenerator. En treläges tät strömbrytare som manöverodon. Både diod och knapp gick att få in i shimanos pluttar som sitter i växelreglaget. Brytaren kopplar helt enkelt in höger eller vänster blinkdioder när man blinkar. Enklare kan det inte bli.
- Electricguy
Något sånt här kanske:
http://www.instructables.com/id/Automat ... nd-Lights/
http://www.instructables.com/id/Automat ... nd-Lights/
Jag gillar inte såna sidor där man måste registrera sig.
Jag hade min fram blinkers integrerade i styret. Men framåt då.
Jag hade min fram blinkers integrerade i styret. Men framåt då.
- Electricguy
Vadå måste registrera sig? det går ju utmärkt att se det som finns på sidan ändå.
Det absolut enklaste måste väl vara att sätta en strömbrytare på varje sida av styret, ska du till vänster trycker du på brytaren på vänster sida av styret så lyser de dioderna, släpp brytaren så slocknar dom... osv
Blir väl inte någon blinkers direkt men du får sköta blinkningen med hjälp av tummen.
För att göra på detta viset krävs inga "invecklade" kopplingar utan det är mest ledningsdragning.
Salle
(Vill du ändå räcka ut handen så får du växla plats på reglagen.....)
Ändringen gäller att han självklart måste ha lite lampor på varej sida av cykeln och att de funkar när han trycker på brytaren
Blir väl inte någon blinkers direkt men du får sköta blinkningen med hjälp av tummen.
För att göra på detta viset krävs inga "invecklade" kopplingar utan det är mest ledningsdragning.
Salle
(Vill du ändå räcka ut handen så får du växla plats på reglagen.....)
Ändringen gäller att han självklart måste ha lite lampor på varej sida av cykeln och att de funkar när han trycker på brytaren
Rifakungen: man ser bara bilderna som miniatyrer då.
salle: Byt ut en resistor mot en blinkdiod så blinkar det också. Knappast svårare.
salle: Byt ut en resistor mot en blinkdiod så blinkar det också. Knappast svårare.
- Electricguy
danei: upptäckte det nu. Har aldrig varit med om det förut, måste vara något användaren kan ställa in själv.
NE 555 drar ca 10mA dvs. för mycket, ta en tvåpolig brytare (6 stift) så kan du ha en pol till lysdioderna och en till av och på.
SA555 har bredare temperaturområde än NE555.
7555 är en CMOS variant, den drar lägre ström.
Värdena i schemat är inte optimala.
Större R och lägre C ger lägre strömförbrukning.
Ben 7 är en transistor mot jord, när C urladdas går det även ström genom R1 till jord, den strömmen gör ingen nytta.
SA555 har bredare temperaturområde än NE555.
7555 är en CMOS variant, den drar lägre ström.
Värdena i schemat är inte optimala.
Större R och lägre C ger lägre strömförbrukning.
Ben 7 är en transistor mot jord, när C urladdas går det även ström genom R1 till jord, den strömmen gör ingen nytta.
Fick allt att fungera fint igår men idag när jag skulle prova den så får jag konstant 9V till dioderna, spänningen fluktuerar inte som den gjorde tidigare. Pinne 3 på 555an har också kontakt med pinne 1, innebär detta att jag lyckats bränna 555an eller är det något annat problem?
Ja, varför göra saker enkelt, när man kan strula till det.