hur bra funkar det att göra släpbanor själv?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
CrowStudio

hur bra funkar det att göra släpbanor själv?

Inlägg av CrowStudio »

Jag funderar på att göra ett litet projekt där jag behöver ha trådlös överföring av matning och signal.
Min tanke är att göra tre diskar som skall rotera på en axel (ej rörlig) och vill kunna styra dom i olika hastigheter.
Tänkte använda mig av en vanlig mottagare för radiostyrning som jag ska bygga in i en "disk" tillsammans med ett servo som skall ligga an mot axel och driva på ett kugghjul så disken snurrar. Sen vill jag kunna styra en eller två diskar till (utan att behöva bygga in ytterligare mottagare) och funderar då på om man skulle kunna göra släpbanor för att styra disk nr. 2.
Jag tänker mig att man har en försänkt bana för plus, en för minus och en för signal och att dom ska ha kontak via borstar (från första disken) som för över signalen och matningen.

Vad tror ni om detta, någon som gjort nått liknande? Är det ett idiotprojekt eller verkar det vara genomförligt?
Tacksam för förslag på material (för banor) och tillvägagångssätt :-)
/Daniel
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Re: hur bra funkar det att göra släpbanor själv?

Inlägg av vfr »

Släpbanor och borstar brukar funka hyfsat till matning. Då går det alltid att filtrera bra i mottagaränden. Däremot är det kanske tveksamt med signaler. Dessa är svårare att filtrera och störningar får man alltid på släpbanor.

Är det dubbelriktade signaler?

Det finns folk som byggt LED-snurror med släpbanor för matningen och IR-överföring för signalerna. Fast då är det enklast att göra den envägs, även om det går även med dubbelriktad. Krävs lite mer jobb bara.
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Det är enkelrikade signaler, pwm till servot antar jag. Hur filtrerar man matningen, med kondingar eller, har du något bra exempel?
Tack för bra snabbt svar :-)
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

när vi pulade med vårt ex-jobb så snubblade ja över denna sida http://blog.makezine.com/archive/2006/0 ... ing_p.html, funkar ngt sånnt för dej? (vi fick göra på ett helt annat sätt :D)

mha, kullagerna så får man en sjysst signal.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Är väl flera här som försökt med kullager och det har INTE funkat så bra.. jag hade också tanken att göra så innan jag läste opm folk som fick problem, så hela det projektet ligger lite på hyllan tills jag kommer på nåt bra :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det är väl tänkt att kulorna inte ska gå stål mot stål utan på ett tunnt lager fett.

Har också anat att det finns problem med denna typ av överföring men aldrig vart riktigt säker på om det fungerar eller ej.

Svetsa med jorden genom ett kullager är iaf en dödssynd (för kullagret ;) ).
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

vfr skrev:Det finns folk som byggt LED-snurror med släpbanor för matningen och IR-överföring för signalerna.
Funderar på det där med ir-överföring av signalen, mina banor kommer att gå väldigt tätt (ca: 1-2mm) kommer det att funka med ir då?
Kan du länka till ett projekt, lyckas inte hitta nått.
Bild
Disken på bilden är tänkt att sitta emot en annan likadan disk, sen får ni tänka att signalbanan ska vara en ir-överföring av något slag då.
Vad tror ni?
Ge gärna ett förslag på hur jag ska stabba strömen, drivspänningen är 5-6V, ni får ursäkta men jag är bara i startgroparna för det här "projektet" och mina elektronikkunskaper är inte så stora.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag fattar inte, ska du ha borstar och släpbanor eller IR för signalöverföringen ? eller både och ?
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Båda, vad jag förstod av "vfr" så verkar det vara problem att föra över signal men inte matning.
Så med andra ord, matning ska vara släpbanor och signal ir.

*edit* jag gjorde bilden innan jag läste det där med ir, orkade inte ändra den ;-) *edit*
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ok, ja det lär ju funka bra, matningen kan man ju buffra med kondingar, allra snyggast är ju i min meningdom som för över IR-signalen genom en ihålig axel :)
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Låter som en bra idé! Hur fungerar det här med ir-överföring egentligen, är det dyrt/svårt att fixa, vad krävs för att skicka/ta emot?
Låt säga att jag har en liten arduion pro att prata med, vad behövs på mottagarsidan?
Är väldigt tacksam för farslag och länkar till DIY-sidor.
Nu åker jag på festival i tre dagar, jag väntar mig en bunt med bra tips och trix när jag kommer hem ;-)

SKÅL PÅ ER!!!
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kostnaden är väl några tior kanske för IR ;)

Matningen kan man också fixa via magnetfält det är den bästa lösningen om det inte krävs mycket ström. Tänk på en eltandborste och dess laddning så fattar du (i princip är det en trafo man bygger fast där inre lindningen snurrar).

Släpbanor låter alltid mer eller mindre.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Matningen kan man också fixa via magnetfält det är den bästa lösningen om det inte krävs mycket ström. Tänk på en eltandborste och dess laddning så fattar du (i princip är det en trafo man bygger fast där inre lindningen snurrar).
Kan du beskriva mera eller har du nån länk?
Om man överför med magnetfält, kommer det väl till viss del att bromsa rotationen också?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Induktiv strömöverföring bromsar inte om det görs på rätt sätt det finns lite olika sätt att göra det på men de som i princip använder en omvänd motor bromsar. Ett LED-snurre projekt jag började på för ett antal år sedan men som jag inte har tid med längre byggde jag så det skulle ha en 100% induktiv överföring, alltså inte generator, släpringar, kullager eller dylikt. Kan tända ett antal 5 och 10 mm LEDs som lyser starkt utan problem och helt utan någon elektriskt kontakt.
Skriv svar