Kontinuerlig laddning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
augustsson

Kontinuerlig laddning

Inlägg av augustsson »

Har en fundering om kontinuerlig laddning utav 12v batterier eller rättare sagt 2 st 12 v = 24V
Jag skulle vilja mata den med kontinuerlig 24 v spänning. Kan man göra det utan att batteriet blir överladdat, finns det speciella batterier till detta? När spänningen till batteriet försvinner under en kort dipp så skall batteriet kunna mata tillbaka spänningen till källan. Men 2st batterier ger väl typ 27 v om jag bara matar med 24v blir dom verkligen överladdade då?
MVH Micke
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Re: Kontinuerlig laddning

Inlägg av vfr »

Många laddlikriktare för blyackar funkar på det viset. Det blir spänningen på blyacken som bestämmer arbetsspänning i systemet, runt 27V i det här fallet. Vill man ha lägre, så använder man en spänningsregulator.
augustsson

Inlägg av augustsson »

OK men hur kommer batteriet att reagera på att man matar den med en transformator 24v 10A hela tiden. När spänningen försvinner vill jag att batteriet skall skicka tillbaka spänningen till transformatorn.
MVH Mikael
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Har du tittat på hur en riktig UPS fungerar?
augustsson

Inlägg av augustsson »

Jo men hittar inga som direkt passar min anläggning ska vara ett vettigt pris och kunna leverera 24Ah samt 24V.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

För när du pratar om att batteriet ska skicka tillbaka spänningen till transformatorn så verkar det som du inte riktigt har koll var det är AC, DC och hur man omvandlar mellan dessa.

Du får tala om mera exakt vad det är du ska göra, ska du bygga allt själv, vilka inspänningar osv.
augustsson

Inlägg av augustsson »

Ok det skall fungera som en batteribackup. Så fort spänningen dippar eller fösvinner vill jag fortfarande ha 24VDC . Jag vill inte att ha backup på 230v sidan utan bara efter transformatorn 24v DC transformatorn. Alltså jag har ingen 24v AC heller inte 230v AC utan ENDAST 24V DC.
MVH Mikael
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag har en "flång ny i kartong" DC UPS från RKA AB typ LARS 24/2,5/6,5Ah som du kan få köpa om du vill och är villig att betala "rätt pris för".
Jag handlade den på en ELFA rea för 2500:- för något år sen, vet ej batteriernas status, men kan sätta den på laddning om den är intressant.
http://www.rattkraft.se/ks_lars.pdf
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag såg just ditt senaste inlägg.
Exakt vad är det du har som levererar 24V DC?
Finns det någon sorts blyaccar i den kretsen idag?
Är det en stabiliserad 24V DC eller varierar den med något annat?
Vad är det som matar 24V DC kretsen?

Vänligen beskriv hela ditt system ordentligt så kan vi nog komma med goda och bra tips.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Matar du med 24vdc till 2 batterier lär de inte laddas alls knappt. Du lär få in lite när de är slutladdade men det är det enda.

Sätt på en batteriladdare typ ctek och som ren laddning och använd batterierna normalt annars.
augustsson

Inlägg av augustsson »

Frågan kvarstår jag vill inte ha en batteriladdare inblandat i detta! Varför skulle det inte fungera med 24V till batterierna? Varför skulle inte två st 12V batterier bli uppladdade till fullt med en matning 24Vdc kontinuerligt till dom? Min fråga är egentligen bara blir batterierna överladdade? Jag kopplar alltså inte 28V till dom ut max 26V DC. KOmmer batterierna att bli varma med kontinuerlig laddning? Använder man ventilerade blyackumulatorer. Varför skulle det inte kunna fungera utan laddare? Många frågor hoppas det är någon som är bra insatt i detta som kan svara på mina frågor
MVH och hopp om svar
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du kommer aldrig att ladda dina blybatterier till mer än maximalt ca 30-50% av deras kapacitet.
Nej, dom blir inte särskilt varma (troligen inte alls) iochmed att dom inte överladdas.
Du kan få stora problem med din nuvarande strömförsörjning (om den inte har en reglerad strömbegränsning) efter ett ett spänningsbortfall då en urladdad blycell i princip är en kortslutning som vill ha massor av ström tills den kommer upp i jämnviktsläge.

Frågan är snarare om batterierna inte får en mycket kort livslängd då blyceller normalt INTE gillar att inte vara fulladdade.

Du skall absolut använda den simplaste möjliga batteriteknologin dvs öppna celler, inga gel eller kalcium eller andra kul varianter de kräver alla högre cellspänningar för att fungera någorlunda.

Tiden till fulladdat (dvs i ditt fall ca 30%, är att räkna i dygn kanske uppemot en vecka).

Några hållvärden för oanslutet och "flytande" batteri.

12.65V 100%
12.45V 75%
12.24V 50%
12.06V 25%
11.89V eller mindre = urladdat

Du skulle hamna på 13,0V och det skickar inte in särskilt många elektroner det i batteriet....

Dessutom finns risken att du laddar ur batteriet bakvägen genom det matande systemet med förhöjd urladdning som följd och skador på det matande systemet.
Skriv svar