Bygga ett elstängselaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Goethe

Bygga ett elstängselaggregat

Inlägg av Goethe »

Skulle vilja bygga mig ett elstängselaggregat vilket ska drivas av 12 V. Hur ska jag gå till väga?
Är det svårt att göra relativt simpelt? Tänkte t.ex. strömföra ett hönsnät men det viktiga för mig är då att minska strömmängden så att den inte är skadlig och sen också då att när man rör nätet ska det jordas, hur går det till egentligen då senast jag tittade så är människokroppen inte den bästa ledaren, i synnerhet inte om man har t.ex. gymnastikskor på sig?
eqlazer

Re: Bygga ett elstängselaggregat

Inlägg av eqlazer »

Varför ska du bygga dig ett eget? Känns dumt och farligt när det finns färdiga.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Är det lönt? Ett litet 12V aggregat som är "säkert"går på 600-1000 kr...

Det jordas genom kroppen och ner i marken och upp i jordanslutningen till aggregatet, det är funkten i marken som gör det möjligt. Därför funkar elstängsel dåligt på vintern, då fruset vatten inte leder ström...

Med 10 000V ut från aggregatet får man sig smällar även med gummistövlarna på :)

Hönsnätet måste vara helt isolerat från allt ledande (trä leder vid dessa spänningar) och får inte ha kontakt med marken eller gräs...

Enkla men kanske inte så säkra elaggregat byggs lättast med en tändspole från en bil och ett blinkersrelä....
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det känns med pulser på en 6-8000V även om du har gympadojjor på dig men det kan inte jämföras med hur det känns om du är barfota. :mrgreen:

Annars består ett batteridrivet elstängselaggregat av en boost eller flybackomvandlare som laddar upp en 5-30µF kondensator till mellan 300 och 700V beroende på önskad uteffekt.
Någon form av timer, som skickar triggpulser till en tyristor och en transformator.

Sen är det ju lite annat lullull åxå men detta är i stort sett vad som behövs.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Man kan kissa på ett elstängsel oxå, men det är inte rätt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

enklast är väl att ta en 20kva 20kv/400v trafo och köra baklänges ? :vissla: :humm: :twisted: :lol:

bygg inte om du inte vet exakt, för händer det något så är det ditt fel,

annars så biltändspole och en enkel pulskrets

pulstrafon kan man ta en tändtrafo för oljebrännare med, men jag köpte mitt agg
men spred ut till folk i byn att jag byggt ett OOrdentligt elstängselagg, och då gick folk plåtsligt på andra sidan byvägen,kan inte förstå att dom inte litar på mig och mina små experiment :oops: :shock: :badgrin:
Norpan

Inlägg av Norpan »

Med tanke på vad du pular med i dina trådar här så kan jag inte förstå varför dinna grannar går omvägar. :vissla: :mrgreen:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Enkla men kanske inte så säkra elaggregat byggs lättast med en tändspole från en bil och ett blinkersrelä....

Nja dessa kan ge ut rätt bra effekter så det kan faktiskt hända att man i värsta fall får höns som ligger ner permanent om det vill sig illa, men är man kunnig så går det att fixa till.

Edit: skulle vara ett "Nja" istället för "Nej" i början ser jag nu
Senast redigerad av Henry 6 augusti 2009, 15:35:57, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

Har för mig att jag såg nån enkel design med en "555"a och en biltändspole i Allt om elektronik för ett tag sedan om du nu läser den.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Norpan skrev:Det känns med pulser på en 6-8000V även om du har gympadojjor på dig men det kan inte jämföras med hur det känns om du är barfota. :mrgreen:
Jag prova barfota, tänkte att den snustorra marken borde väll inte leda ström nått vidare, med 100m till aggregatet och nydragna trådar kan jag säga att det kändes rätt bra :) (Inte lika bra smäll som när jag råka ta i tråden som matar staketet stående nästan mitt på ett jordspett, den stöten hade nog kunnat slå ut en hjärtsvag...)
Norpan skrev: Annars består ett batteridrivet elstängselaggregat av en boost eller flybackomvandlare som laddar upp en 5-30µF kondensator till mellan 300 och 700V beroende på önskad uteffekt.
Hmm de spänningarna lär inte räcka långt, var tvungen att kolla och Revirs minsta 12V aggregat ger 7000V obelastad och 4000V med 600 Ohms last. Laddenergien är på 0.9J

Eurogard har ett 9V aggregat som ger 11400V obelastat och 3000V vid 600ohm och laddenergien på 0.37J

Henry: Det var inte mitt seriösaste byggförslag, det framgick kanske inte så tydligt...
Norpan

Inlägg av Norpan »

Andli, du får ju läsa färdigt hela inlägget. Du glömde tyristorn och transformatorn.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det stämmer att Allt om Elektronik hade ett sådant bygge för några år sedan... Kolla registret på AoE:s sida (finns en länk där till Kenneths register över gamla byggen), gå sedan till biblioteket och låna aktuellt nummer :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

"Eurogard" aggregatet som ger 11400V obelastat. Om man generar sådan spänning med t.ex en boost eller flyback omvandlare. Finns det något effektivt sätt att spärra mot för hög ström som en säkerhetsåtgärd?

Skulle man t.ex. kunna sätta en transistor i serie som reglerar strömmen utan att denna sprängs i bitar?, många ESD spikar är ju dessa spänningsområden.. :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Norpan: Nu ställer du för höga krav på mig, men nu förstår jag :)

du matar altså trafon med 300-700 Volt. Nån utspänning näms ju inte alls :)
Norpan

Inlägg av Norpan »

Precis, 3-700V som laddas ur i en trafo som gör en 6-10kV på sekundären.
Förövrigt vill man inte ha för hög spänning för det bara hoppar över överallt och bränner sönder stängseltrådarna.
Skriv svar