Skall läsa en kurs i VHDL nu till hösten och två kursböcker föreslås, därför undrar jag om någon har erfarenhet, åtminstone av någon, utav dessa böcker.
1) The Designer's Guide to VHDL, Peter J. Ashenden, Morgan Kaufmann Publishers, Inc., ISBN 1-55860-674-2 (use the latest edition's ISBN-number).
or
(sv) VHDL för konstruktion
Stefan Sjöholm, Lennart Lindh
Studentliteratur, ISBN 9-14402-471-1 (use the latest edition's ISBN-number)
(eng) VHDL for Designers
Stefan Sjoholm, Lennart Lindh
Prentice-Hall
ISBN 0-13-473414-9
Ashenden's book is very good if you are a skilled programmer. It also contains an excellent index. Well recommended. However, it can be complicated for beginners that have never used a hardware description language before and students who are less skilled in programming. Also, different FSM modelling styles is poorly described. Works perfectly as reference book after the course.
Sjöholm and Lindh's book is simpler and more targeted for beginners or hardware designers not so skilled in programming. It covers FSM modelling styles in a satisfactory way. Unfortunately, the index is not so good. Therefore, it only useful to read to learn the language (VHDL). It is not good enough to have as a reference book after the completion of the course. Recommended for students with less skills in programming.
Jag har använt "VHDL för konstruktion " av Sjöholm/Lindh. Den boken var mycket bättre än den boken de hade valt (som jag inte kommer ihåg namnet på) för de kurserna jag läste på CTH. Dock så är den bokens exempel lite ryckta ur sitt sammanhang och har en generell kod, men det är ändå en bok jag kan rekommendera.
"VHDL för konstruktion" har jag också, tycker den är riktigt bra.
Det enda som är lite förlegat i den upplaga som jag har är att den inte behandlar numeric_std,
men min upplaga har några år på nacken så det är möjligt att det finns i nyare utgåvor.
"VHDL för konstruktion" hade vi också som kursbok på Chalmers Lindholmen, alldeles lagom för att även användas som uppslagsbok efteråt.
Såklart till en viss gräns, precis som din text säger. Kommer man upp på en lite högre nivå som behövs bättre saker.
Jag fick boken här om dagen (VHDL för konstruktion) och har läst igenom kapitel ett och två. De beskriver själva boken som "opratig" vilket jag mycket väl kan hålla med om; vissa meningar och stycken är väl korthuggna och jag personligen brukar inte lida av mer "pratiga" böcker (hellre en pratig bok än en formelsamling i löptext med en ocean av exempel, för min del). De repeterar vissa saker, som till exempel förkortningar, en hel del, men det är förmodligen bara bra. Hur boken kommer fungera under kursens gång och efterföljande kurs/kurser får jag återkomma till.