Att bygga en amatörradiostation
Re: Att bygga en amatörradiostation
Ja, väldigt vagt men jag kan inte tänka mig att tolka det på något annat sätt att den kan "lyfta" 900kg. Vajern de har på den är för 1800kg så det var iaf min tolkning.
Här kan man se lite data på lyftkapacitet vs dragkapacitet http://www.broson.se/adf_infotext.php?path=63&lang=sv
Det står "för båtkärra mm", efter mina erfarenheter av biltema skulle det inte förvåna mig om dom menar att man kan dra en 900kg tung båt upp på en kärra.
Om du mäter vinschen så borde man kunna se vilken modell det motsvarar. Fysikens lagar är ju desamma oavsett tillverkare så det borde ge en uppfattning om vad den verkligen klarar.
Det står "för båtkärra mm", efter mina erfarenheter av biltema skulle det inte förvåna mig om dom menar att man kan dra en 900kg tung båt upp på en kärra.
Om du mäter vinschen så borde man kunna se vilken modell det motsvarar. Fysikens lagar är ju desamma oavsett tillverkare så det borde ge en uppfattning om vad den verkligen klarar.
Om allt går som det ska lyfter vi upp 36m av 60m masten på Fredag förmiddag. Idag har jag gjutit mastplattan helt plan så nu är fästet i våg. Igår satte jag fast gängstängerna i fundamentet med kemankare och ikväll tog vi ner ytterligare ett gäng träd som lutar ut mot där staglinorna söderut ska gå. Det är fortfarande en massa träd som ska ner så vi kan spela upp antenner från en bit åker jag har upp till masten men det blir efter masten är uppe.
Ska ta lite bilder imorgon.
Ska ta lite bilder imorgon.
36m mast uppe, återkommer med bilder lite senare för nu är jag mest sugen på att vila lite 

-
Ja, jag börjar med vad som hände för några dagar sedan. Grannen kom hit med sin traktor och samlade ihop allt timmer jag fällt. Han fick all tall (ungefär 10m3) och jag fick all björk. Nu har jag väl ungefär 7m3 att ta ner innan jag har ett helt lass att sälja men det blir eftersom när jag röjer ur för nästa mast som ska upp nästa år (30m hög).

Sedan till mastlyftet. Kranen anlände strax innan klockan 10 och på plats var SM2WMV (jag), SM2NOG, SM2XJP, SE2T, SM2XLL, SA2AWO, SA2YLM, SA2AXJ och SM2LIY. Kranen började med att göra ordningen jibben medans vi ordnade med alla vajerspel. När kranföraren var klar med förberedelserna så hakade vi fast första 18m av masten som kom upp utan problem alls. När andra lyftet skulle ske blev det lite krångligare då kranen stod lite för nära vajern men eftersom det var så pass mycket slack i vajern kunde han gå förbi ändå genom att flytta vajern lite med kranbommen, SM2NOG uppe i masten fick det lite skakigt men inget som var någon fara. Kranen kunde bara lyfta 32m vilket gjorde att vi fick kroka den övre delen strax över mitten vilket gjorde det mycket krångligare för SM2NOG uppe i masten att få dit bultarna. Efter mycket dragande i vajrar kunde vi dock styra upp det och HG fick i bultarna.
Här är bilderna med bildtext.

Kranen på plats, SM2XLL och SE2T surrar.

Kranföraren Per jobbar med att få ut jibben

SM2XLL, SE2T och SM2WMV tittar på förväntansfullt.

Redo

Masten krokad och lyftet börjar

De första 18m på väg upp

Går som smort

Jag torkar bort all jord som fastnade i lagerbanan

Masten sänks ner på plats

Ser bra ut

SM2NOG och SM2WMV på väg till en stagpunkt för att spänna vajer

Lutar lite hit och dit när vi spänner vajrar

SE2T och SA2AWO vid en stagpunkt

Jag har bråttom någonstans

HG uppe i masten

På väg att spänna lös kranen

På väg att hämta nästa del

Jag står på backen med hjälm

På väg upp

HG väntar förväntansfullt

HG bultar fast

Kranarbetet klart

Masten, 36m hög...blir ännu högre med 24m till

Masten från kalhygget en bit bort

Inifrån Burträsk

Jordat

Upp...
Här är bilderna med bildtext.

Kranen på plats, SM2XLL och SE2T surrar.

Kranföraren Per jobbar med att få ut jibben

SM2XLL, SE2T och SM2WMV tittar på förväntansfullt.

Redo

Masten krokad och lyftet börjar

De första 18m på väg upp

Går som smort

Jag torkar bort all jord som fastnade i lagerbanan

Masten sänks ner på plats

Ser bra ut

SM2NOG och SM2WMV på väg till en stagpunkt för att spänna vajer

Lutar lite hit och dit när vi spänner vajrar

SE2T och SA2AWO vid en stagpunkt

Jag har bråttom någonstans

HG uppe i masten

På väg att spänna lös kranen

På väg att hämta nästa del

Jag står på backen med hjälm

På väg upp

HG väntar förväntansfullt

HG bultar fast

Kranarbetet klart

Masten, 36m hög...blir ännu högre med 24m till

Masten från kalhygget en bit bort

Inifrån Burträsk

Jordat

Upp...
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Snyggt. 
Och sen behöver du ju inte vara orolig för att blixten ska slå ner i kåken...

Och sen behöver du ju inte vara orolig för att blixten ska slå ner i kåken...

Nu har SM3JLA gjort en nattklättring så nu har vi en 3el yagi på 20m som sitter ungefär 21m upp. Hade ingen hisslina som var längre så de fick bli så. Det är samma antenn vi temporärt satte upp i den lilla masten tidigare. Klättring med pannlampa verkade intressant...
-
Jisses.. när den blir längre så kommer man ju se den en bit ifrån som sagt
hehe.. tycker inte 'grannarna' att det förstör utsikten eller vad pratar de nere i byn om?

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det är så mycket "luft" i masten, så jag tror knappt att man tänker på det på lite avstånd.
sm2wmv:
Riktigt härliga bilder! HG verkar ha nerver av stål.
Det måste vara riktigt kul att ge sig på ett sånt här projekt. Man får göra så mycket kul som man aldrig gjort tidigare.
Sedan är det ju inte så dumt att liksom ta tag i de där dröm-projekten.
Enda nackdelen (för oss andra) är att våra projekt ser så mikroskopiskt små och obetydliga ut om man jämför med detta.
Jag har inte skrivit mycket i tråden, men jag har följt den med stort intresse ända från början.
sm2wmv:
Riktigt härliga bilder! HG verkar ha nerver av stål.

Det måste vara riktigt kul att ge sig på ett sånt här projekt. Man får göra så mycket kul som man aldrig gjort tidigare.
Sedan är det ju inte så dumt att liksom ta tag i de där dröm-projekten.
Enda nackdelen (för oss andra) är att våra projekt ser så mikroskopiskt små och obetydliga ut om man jämför med detta.

Jag har inte skrivit mycket i tråden, men jag har följt den med stort intresse ända från början.
Hehe, ja HG är rätt härdad
Jag var upp på 18m och kollade lite när jag skulle knyta fast ett snöre men hade inte kameran med mig. Jag ska ta och klättra upp någon dag och förhoppningsvis klarar nerverna hela vägen upp, har aldrig provat över 18m förut men då var de 18m uppe på ett berg så borde inte vara så stor skillnad. Enda är att man blir rätt trött i händerna framförallt.
Idag har jag och SM3JLA satt upp en till antenn i den lilla 16m masten och det verkar fungera. Iaf när vi mäter på antennerna inviduellt men när vi kopplar ihop dem hamnar resonansen väldigt låg men jag har en skitlåda som sitter som faslåda så jag ska byta den först innan jag blir orolig. Jag ska försöka få in lite bilder här senare.

Idag har jag och SM3JLA satt upp en till antenn i den lilla 16m masten och det verkar fungera. Iaf när vi mäter på antennerna inviduellt men när vi kopplar ihop dem hamnar resonansen väldigt låg men jag har en skitlåda som sitter som faslåda så jag ska byta den först innan jag blir orolig. Jag ska försöka få in lite bilder här senare.
- Housepainter
- EF Sponsor
Har ni säkring när ni klättrar? Annat vore mycket dumt. Rep och sele är en billig livförsäkring!
Måste säga att jag är mycket imponerad av detta projekt! Precis som JA så följer jag detta med spänning!
Måste säga att jag är mycket imponerad av detta projekt! Precis som JA så följer jag detta med spänning!
"Det är så mycket "luft" i masten, så jag tror knappt att man tänker på det på lite avstånd."
Konstigt nog syns sådant mycket väl. Troligtvis blir det "optisk diffusion" eller något sånt "vetenskapligt"
Titta på de stora master som är över 100 meter i Sverige, de syns tiotals mil, fastän de är ramverk. Även de relativt smala virrarna syns på en mils avstånd, även om de "bara" är en 4 cm eller vad de nu kan vara...
"Jag var upp på 18m och kollade lite "
Jag får diarré redan vid tredje våningen i ett hyreshus...
Konstigt nog syns sådant mycket väl. Troligtvis blir det "optisk diffusion" eller något sånt "vetenskapligt"

"Jag var upp på 18m och kollade lite "
Jag får diarré redan vid tredje våningen i ett hyreshus...

Senast redigerad av Fräsen 2 augusti 2009, 01:07:09, redigerad totalt 1 gång.
Jodå, vi är givetvis säkrade. Vi har säkerhetsutrustning och kör med dubbla stroppar så man är alltid fastlås i masten, även vid förflyttning.
Det här är dagens jobb:

Och efter nattens jobb, en uppslängd antenn på 20m som ska ner när toppen kommer upp.

Det här är dagens jobb:

Och efter nattens jobb, en uppslängd antenn på 20m som ska ner när toppen kommer upp.