Switchade nätaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MMicke

Switchade nätaggregat

Inlägg av MMicke »

Jag har tänkt att konstruera ett slutsteg till bilen och för att fixa upp spänningen i lite högre styrkor så har jag tänkte att använda mig utav ett switchat nätaggregat.
Jag hade tänkt att det skulle vara ett spännings styrt push-pull aggregat. Som styr krets hade jag tänkt att använda SG3525. Det jag klurar över är om det på något sätt går att konpensera för "staircase saturation" med denna krets?
Är det t.ex. möjligt att mäta strömmen på primärsidan och lägga in någon slags övre gränns för den och när denna gräns nås så dödas den aktiva pulsen. På detta sätt får man även ett slags överbelastnings skydd för hela aggregatet.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Utan att ha kollat upp just SG3525 så har de allra flesta PWM-kontrollers en current-sensefunktion som bryter den aktuella PWM-cykeln när den momentana primärströmmen blir för stor. Det är dock en dålig metod att förlita sig på detta för att undvika saturation av kärnan. Problem med saturation förebyggs istället med en genomtänkt transformatordesign.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

De ända är väll att sätta en lågohmig resistor i serie med mosarna till Gnd & mäta spänningsfallet över dem!.
& med en komparator där så kan den styra ner PWM kretsen om strömmen skulle överstiga tröskelvärdet du bestämt för komparatorn!.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har använd SG2525 en del och den är rent spänningsreglerande men det förhindrar ju inte att man lägger till lite kretslopp som tar hand om mättnad i kärnan.

Men uppstår den mättnads alls?

Om du kör push-pull kan den väl inte mätta på det vis enligt vad jag vet, det är med fly-back att det kan bli ett problem.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Har någon en länk nån en sida som förklarar vad ett switchat nätagg egentligen är? Eller någon kanske känner för en kort sammanfattning? :)
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Länk till en mycket bra site:

http://www.smpstech.com/tutorial/t00con.htm
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Menar du fluxobalans i kärnan så kan du göra följande för att undvika det.

1. Använda current-mode teknik
2. Matcha transistorer.
3. Andända MOSFET (dessa har positiv temp koefficient)
4. Lägga till en serieresistans på primärsidan.
5. Använda ett luftgap i kärnan, så att B/H-kurvan "sträcks ut".

"Tricket" att inte få fluxobalans är att få samma "volt-sekund-produkt" åt bägge hållen.

Det finns en hel del trådar om SMPSU, bl.a. http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic ... c&start=30
MMicke

Inlägg av MMicke »

Jag har använd SG2525 en del och den är rent spänningsreglerande men det förhindrar ju inte att man lägger till lite kretslopp som tar hand om mättnad i kärnan.

Men uppstår den mättnads alls?

Om du kör push-pull kan den väl inte mätta på det vis enligt vad jag vet, det är med fly-back att det kan bli ett problem.
Om man kör med push-pull så kan kärnan vist mättas. Det räcker med att det bara en en liten obalans mellan de två sidorna på primärsidan. Obalansen kan ligga i transistorerna eller i lindningen. Även fast obalansen är liten så kommer den för varje puls som går att bli större och större (staircase saturation) och till slut så kan man om man ha otur bränna switch transistorerna.

Schnegelwerfer jag är helt med på ditt resonemang om att sätta en störrsta primär ström som begränsning för att får bort saturationen är en dålig teknik. Är det möjligt att du skulle vilja dela med dig utav dina kunskaper om hur man designar en väl genomtänkt transmormator?

Fagge det finns en alternativ metod till att sätta ett låg omit mostånd för att mäta strömmen på den primära sidan. Det du kan använda dig utav är en transformator med typ ett lindings var på primärsidan. På sätt så påvärkar du primärsidan yterslite. Dessa två transormatorer kan du sena koppla ihop med ett RC nät och på så sätt få ut en DC-ström som motsvarar den obalans som råder i kärnan. Jag har dock inte lyckats komma på hur jag ska kunna burka denna signal för att styra just SG3525.
MMicke

Inlägg av MMicke »

Magnus Phil

Jag kollade på länken där du hade simuletat i Pspice. Jag har själv försökat att simulear i Pspice utan framgång tyvär. Det jag klurar på är hur du har kopplat ihop de olika induktansernsa så att dom funkar som en transformator i Pspice?

För övrigt så finns det några små grejer som du kan göra för att få din uppkoppling att vara lite snällare mot transistorerna. Genom att koppla en diod paralelt med drain och source på transistorerna så begränsas den negativa spänningen som kan uppstå. du kan även koppa en resistor och transistor som ligger i serie paralelt över transistor för att på så vis minska den stress som läggs an mot transistorn.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Det är inte så svårt. Sätt ut de lindningar du vill ha. Istället för induktans så skriver du antal lindningsvarv. Sedan väljer du en kärna, t.ex. ETD49-3F3. Som parametrar skriver du lidningarnas refdes. Det är allt. I PSpice A/D kan du även visa B, H eller B/H kurvorna, så att du ser att inte mättnad uppstår.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Det behövs ingen diod, eftersom energin överförs till sekundärsidan. Här ser du drainspänningarna:

http://www.lightmare.se/magnus/Lightmar ... _drain.JPG

Nackdelen med push-pull är att transistorerna får utstå dubbla matningsspänningen, eftersom det är två lindningar. Detta spelar inte så stor roll när man matar med så låg spänning som 12V, men med nätapplikationer där matningsspänningen är 325V (230V likriktat och glättat), blir kostnaden för dessa transistorer kännbar. Man kan då mata med H-brygga, vilket kräver 4 st transistorer, men det kan ibland vara billigare än 2 st transistorer som ska klara 700V.
Skriv svar