ElectricMan's CNC fräs
Re: ElectricMan's CNC fräs
Jag har en gammal slö burk till min fräs och jag har aldrig uppleft dom problemen när jag surfar eller lyssnar på musik.
Men för säkerhets skull kanske man inte ska anstränga datorn när man kör fräsen.
/Magnus H
Men för säkerhets skull kanske man inte ska anstränga datorn när man kör fräsen.
/Magnus H
- Electricguy
"Jag använder fortfarande min vanliga dator till CNC'n, 3,0 MHz Athlon 64"
hehe, 3,0MHz den kan inte vara nån höjdare att lyssna på musik och surfa med
hehe, 3,0MHz den kan inte vara nån höjdare att lyssna på musik och surfa med

- ElectricMan
- Kontakt:

THE FRÄS IS RÖR PÅ SIG!!!
Lödde ihop kablarna, höll på att fippla med inställningarna och lyckades till och med med en testkörning! Ritade lite med en penna jag tejpade fast på den.
När jag kom ut i garaget efter att jag hade käkat middag och hade startat datorn så märkte jag att inställningarna var borta jag gjorde tidigare. Såklart stängde jag ju av på strömbrytaren innan middag.. Alla mina inställningar försvann...

Nu har jag ställt in den igen som den ska vara!
Motorerna låter dessutom betydligt bättre och går snabbare med de nuvarande inställningarna.

I morgon får man väl kanske göra ett fäste för fräsen så man får köra på riktigt!

Jag kör just nu på en P4 1,6 GHz med 512MB ram, tror jag att det var.
Riktigt intressant projekt, man blir ju sugen på en egen maskin... 
Hur många kronor har du kommit upp i hittills?

Hur många kronor har du kommit upp i hittills?
- ElectricMan
- Kontakt:
Tackar tackar! 
Ritade en döskalle i morse med en blyertspenna, nu ska jag dra på biltema och köpa borrar så jag kan stoppa fast "dremeln".
Dock har jag inga riktiga fräsar hemma, så jag får se hur det går med den saken. Har sökt efter fräsar som passar dremeln, men ingen träff i stan...
Film kommer, jag lovar det!!
Skulle gissa att den har kostat ungefär 3kkr för min del. Dock har jag inte betalat MDF skivan, och lite annat som jag fått från skolan.

Ritade en döskalle i morse med en blyertspenna, nu ska jag dra på biltema och köpa borrar så jag kan stoppa fast "dremeln".
Dock har jag inga riktiga fräsar hemma, så jag får se hur det går med den saken. Har sökt efter fräsar som passar dremeln, men ingen träff i stan...
Film kommer, jag lovar det!!

Skulle gissa att den har kostat ungefär 3kkr för min del. Dock har jag inte betalat MDF skivan, och lite annat som jag fått från skolan.
- Electricguy
CO har ju en liten låda med dremmel tillbehör för 70kr. i den finns ett frässtift. plus en jäkla massa kapskivor och två karbonskivor (dom håller jättelänge)
- ElectricMan
- Kontakt:
Okej, får kolla på den.
Nu sitter iaf deremeln på plats, alla bitar på fräsen sitter alltså där de ska nu!
Inga bitar ligger på sidan längre!
Får se om jag hinner testfräsa och filma lite i dag!
Nu sitter iaf deremeln på plats, alla bitar på fräsen sitter alltså där de ska nu!
Inga bitar ligger på sidan längre!

Får se om jag hinner testfräsa och filma lite i dag!
- ElectricMan
- Kontakt:
Hann tyvärr inte filma eller fota i går. Men nu har jag i alla fall fixat lite bilder och samtidigt testfräst den lite mera!
"Klar" Lite småfix kvar att göra, men den fungerar ju!

Borrade lite hål så jag kunde fästa den. Fäste den med plastmuttern som följde med, duger ett tag.

Såhär blev första fräsningarna, inget att hurra för direkt. Jag måste lära mig mjukvaran lite bättre plus att jag måste finjustera allt.
Som ni ser så släppte tejpen på de sista bokstäverna.

Den användes till "ElectricMan's CNC"

Måste få tag på några bättre fräsar också, har bara raspar.

Och här håller man till:

"Klar" Lite småfix kvar att göra, men den fungerar ju!

Borrade lite hål så jag kunde fästa den. Fäste den med plastmuttern som följde med, duger ett tag.

Såhär blev första fräsningarna, inget att hurra för direkt. Jag måste lära mig mjukvaran lite bättre plus att jag måste finjustera allt.
Som ni ser så släppte tejpen på de sista bokstäverna.

Den användes till "ElectricMan's CNC"

Måste få tag på några bättre fräsar också, har bara raspar.

Och här håller man till:

- ElectricMan
- Kontakt:
Är det ingen som har några som helst kommentarer?
Nästan så man blir

Nästan så man blir

- ElectricMan
- Kontakt:
Skoj att det är klart! Ska se vad jag hittar för fräsar på jobbet. Vi har massvis med fräsar från PCB-fräsen som vi anser vara slut men som duger gott och väl om man inte ska göra så enormt smala isolationsavstånd. Kan möjligen ha någon/några andra HM-fräsar som du kan få också, ska kolla.
Snyggt bygge, nu har du fräs ett som fräser ut fräs nr 2 
Jula & CO har en del trevliga fräsar till inte allt för dyra priser.
Synd man inte bor i Lule förresten fräsar kan man nog inte få för många av

Jula & CO har en del trevliga fräsar till inte allt för dyra priser.
Synd man inte bor i Lule förresten fräsar kan man nog inte få för många av

- ElectricMan
- Kontakt:
sm2wmv: Tackar så mycket! 
v-g: Var inne på classe i går, det fanns inte många som passade i min "dremel". Men det fanns ett pack som passade, dock var det mindre än hälften som man kunde använda, den förpackningen kostade 250+kr.

Testade en till gravering. Kördes typ 4 varv för att få den att se ut lite "skavd".

Denna är jag mest nöjd hittills, borrades med en 1,5mm borr. Dock ser den lite missbildad ut då det var datorn som räknade ut var borrpunkterna skulle vara

v-g: Var inne på classe i går, det fanns inte många som passade i min "dremel". Men det fanns ett pack som passade, dock var det mindre än hälften som man kunde använda, den förpackningen kostade 250+kr.

Testade en till gravering. Kördes typ 4 varv för att få den att se ut lite "skavd".

Denna är jag mest nöjd hittills, borrades med en 1,5mm borr. Dock ser den lite missbildad ut då det var datorn som räknade ut var borrpunkterna skulle vara