Idag har jag inte fått mycket gjort, jag har jobbat på förmiddagen. En grej som hängt över mig hela semestern som jag gjort lite på då och då men nu måste jag få iväg kretskortsbeställningen så jag har den i början av Augusti när jag börjar jobba igen.
Idag kontakterade jag lite kabel ute i switchrummet i ladugården. Här kommer alla antennswitchboxar sitta och är vart alla ingående koaxer från antenner kommer in. Kablarna jag kontakterade är RG-17 som är en koax som millitären använder. Den har en metallarmering och är ett helvete att skala bort. Jag kontakterade 3st kablar (på ena änden) och har kvar en kabel att kontaktera men jag fick slut på kontakter.

2m pyttsen har man givetvis med sig så man kan lyssna på repeatertraffiken medans man jobbar.

Ingående 7/8" från 10m antennerna och rotorkabeln till den masten

Rotorpanelen

En kontakterad RG-17 med N-kontakt. Före stegen sitter det N överallt (utom i riggarna) och efter stegen sitter det 7/16" kontakter.

4st sådana här går in till huset från switchrummet

Skalning av armeringen

Färdigskalad

Tejpar ner armeringen så man slipper sticka sig så hemskt. Man brukar ändå ha en hel del sticksår i fingrarna efter man gjort detta

Lite kontaktdetaljer på plats

Nu ska mittstiftet lödas

Drar ihop kontakten

Klart med 3st koaxer. Dessa har jag nu färgmärkt med tejp beroende på vilken radio de ska anslutas till.