Efter en flera månaders funderationer, på att bygga en elcykel, började jag en sommarkurs på Umeå universitet. Elbilar och andra miljöfordon.
En föreläsning hölls av Eva Håkansson, som är sambo med killen som har och kör killacycle liten videosnutt
Under föreläsningen berättade hon rätt mycket om diverse miljöfordon. Kanske 20 minuter ägnades åt hur de byggt killacycle.
2 styckna allströmsmotorer som är specade till 25 hästkrafter vid kontinuerlig drift, ges mer spänning än vad som är rekomenderat.
Resultatet, är bänkat till 500 hkr.
Såg även några bilder när de hade brännt motorerna. smält metall skvätte åt lite olika håll.
Detta verkar kul!
Projektet tar form
För att vara tydlig, detta projekt är inte tänkt att varken vara praktisk eller speciellt hållbart, det är enbart tänkt som en kul grej!
Ram
Jag har tagit rätt på två styckna gamla ramar till militärcyklar. en av ramarna kommer om jag inte hittar något bättre att vara basen för
"rat e-biken"

Motor
Såg att J10 sålde en allströmsmotor här på elektronikforumet, så jag skyndade dit och köpte.
(Som en parentes J10 var en trevlig kille!)

Motorstyrning
PWM, mosfet och atmega88
Använder för närvarande en vridpot till A/D omvandlaren, har sett att de säljer gashantag med vridpot i. Blir nog inköp av något sådant
För närvarande blir transistorerna något varma, trots kylfläns, så verkar det vara underdimensionerat.
Eller så är det något annat som inte stämmer.
Skall lägger upp ett schema och kod här om ett tag.
Här är en bild på två parallellkopplade bts240a transistorer

Drivlina
Hmm, här kommer problemet in.
Måste få kraften från motorn till bakhjulet på något sätt.
Motorn har en konstig anslutning, vet inte riktigt hur jag skall få dit ett kugghjul där.
Har läst elektronik, mekanikdelen är svårt lidande. Det skall nog lösa sig på något sätt........
Någon som har något förslag??
Utan att räkna på det, så känns det som att motorn är grovt överdimensionerad en vanlig cykelkedja, och cykeldrev.
Vridmomentet i början bör vara grymmt =)
Man skulle ju kunna fixa till någon mjukvarumässig begränsning, så att man inte tillåter att kedjan far direkt. Men det vore ju rolig om man kunde dra någon fjunig moppeägare med skrotcykeln he he
Batterier
För närvarande, vid tester, har jag två styckna seriekopplade 12 v blyaccar från biltema.
Funderar på att köpa li-ion, men de verkar så fruktansvart känsliga för tuktning.
Det får eventuellt bli li-ion i ett senare skede, om jag får till allt annat att fungera som det ska.
Laglighetsaspekten
Jag har funderat på att dekaltrimma motorn. För närvarande står det instansat 2 kW på motorn.
Jag såg någon på forumet hade beställt metallfilmsdekaler där han själv fått bestämma tryck.
Att ha en klisterlapp som det står 250 watt på kan vara att föredra.
Att fixa trampavkänning är planerat. Det är dock inte det som står först på listan av saker som skall göras på cykeln.