Controller till Cubase

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Controller till Cubase

Inlägg av Housepainter »

Jag har en idé om att göra en liten kontroll-låda till Cubase. Alltså musikinspelningsprogrammet.
Vad jag är ute efter är en enkel låda med ca 10 knappar för att användas till olika kommandon. Jag tänker alltså inte göra något så avancerat som med reglar och potentiometrar.

Frågan är hur detta skall genomföras.

Idén jag har är att kunna använda delarna ifrån ett gammalt tangentbord modell PS/2.
Många av kommandona man använder motsvarar en knapptryckning (space, *, etc.) Men om man tex vill ha copy (Ctrl + c) så är det väl inte lika lätt, eller?

Hur fungerar det då med usb? Jag antar att om man skall använda usb så måste man använda någon µprocessor.

Det finns ju många komersiella MIDI-lösningar. Men jag har en MIDI-ingång, och den är redan upptagen.

Har ni idéer och erfarenheter att dela med er av?

EDIT:
Ok, jag hittade ett intressant projekt på Ableton Forum. Så nu har jag plockat isär ett usb-tangentbord som jag skall ta och mäta upp lite. Jag funderar dock över om man skall ta och göra det till en "fotpedalsplatta" i stället för en liten låda på bordet som jag tänkte innan. Jag skulle nog behöva båda två.
Det börjar nog bli ett projekt av detta... Hm.
cosmox
EF Sponsor

Re: Controller till Cubase

Inlägg av cosmox »

Kul, jag har lurat på en liknande pryl med lite olika matnyttiga saker i (transport, markers ock så vidare). Jag hade tänkt lösa det med något billigt MIDI-USB interface som integreras i boxen och som i sin tur pratar med någon enkel variant av ucapps.de prylar (Din modulerna tex). Jag tror att det är den billigaste och enklaste vägen att gå eftersom man även får en MIDI-ut att kunna styra eventuella dioder för indikation på vad man gör/har gjort samt att man enkelt kan expandera den vid behov.

/Hampus
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Sitter nu och mäter för fullt. Vill ha ut ett matrix. Kommer använda (eller åtminstonde mäta ut) 3 x 10 ca.
Men jag kommer till e nbörjan endast göra en enkel variant med Start, Stop, Rec, 0, Marker 1, Marker 2 och kanske några till.
Sen är frågan om man börjar med en box på bordet om man skulle kunna sätta en kontakt i den för att senare kunna ansluta en förlängning till en pedalplatta med lite fler brytare.. Funderar vidare...
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Kan man plocka 5V ut på kretskortet till ett tangentbord utan att det stör tangentbordets funktion?

Min fundering handlar om att jag vill bakgrundsbelysa knapparna med fyra lysdioder.

Jag har kommit en bit på designen nu. Sitter och ritar in strömställaren jag har i Eagle. Sen skall jag börja cadda kretskortet.

Moderator kan ta och flytta till Projektdelen om det går bra.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Det borde ju stå i specarna för PS/2. Fast det kan nog vara värt 79kr för ett USB tgnt-bord kanske. Där finns det ju "gott" om kräm.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Det är alltså USB jag kör med nu. Jag kanske var lite otydlig med det.
Men då är det isf inga problem.

Nu är det Eagle som hindrar mig. Efter att ha ritat upp schemat och jag väljer switch to board så hänger inte mina wires med.. Sliter mitt hår. Suck.

EDIT:

Efter att ha läst (skummat igenom) några olika Eagle-guider så insåg jag att man behövde flytta på komponenten för att få det att "fästa".

Nu har jag dock stött på ett annat problem. Om man tex lägger in flera motstånd i Eagle så blir namnet på dessa R1, R2, R3.. osv. Men med min egna komponent så blir det inte så. Jag har gett den namnet SW, men nu heter alla SW. Hur får man dem till att heta SW1, SW2 osv. Jag har ändrat i schemat, men det hänger inte med till board.
Tacksam för hjälp!!
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Har någon en lösning till problemet jag beskrev i tidigare inlägg. Vore tacksam för hjälp!
EBD

Inlägg av EBD »

Skriv texten >NAME bredvid din Symbol och Footprint när du skapar den, istället för SW. Och välj sedan ett lämpligt Prefix (t.ex. SW) när du skapar en Device. Då kommer texten >NAME att bytas ut mot t.ex. SW1, SW2 och så vidare när du placerar komponenten i ett schema och på ett kort.
Här finns en bra guide till att skapa egna komponenter i Eagle.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Tack för hjälpen!! Så smidigt när man gör rätt!
Nu sitter jag och routrar kortet. Skall se om jag kan etsa i helgen.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Detta är nu ett projekt i full gång.
Igår var jag hemma hos min bror som är en hejjare på att cadda. Han caddade upp en bit som skall fräsas i plexi som skall sitta mellan plåten på lådan och kretskortet. Sen så skrev jag ut kretskortslayouten. Mycket längre än så hann vi inte.

Svårt att förklara hur jag har tänkt mig. Kameran är kvar hos borsan, så bilder kommer senare. Får se om jag hinner längre innan semestern i italien. Annars så fortsätter projektet i slutet av nästa månad.
Skriv svar