Min "portabla" mp3-spelare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
SenseiTG

Min "portabla" mp3-spelare

Inlägg av SenseiTG »

Hej!

Tänkte presentera mitt senaste projekt - en "portabel" musikspelare med reggaetema - för festivalbruk.
Den innehåller ingenting konstigt eller för den delen särskilt avancerat, men ett litet styrkort som pratar med en VMUSIC2 samt med en drivare för 50x7 punktmatrisdisplay. Trots sin enkelhet var det här något av de roligaste projekten jag haft, kanske därför att vi var tvungna att snickra ihop hela paketet på bara några dagar. Iden kläcktes på fyllan till midsommar och tog fart på onsdagen, roskilde började som bekant veckan därefter.

På sidan av lådan finns en liten lucka i där man kan peta in ett usb-minne, alternativt en kabel till en extern ljudkälla. Från kontrollpanelen kan man välja mapp, skutta mellan låtar, pausa och ändra volym. På displayen visas ID3 information om denna finns tillgänglig, alternativt förprogrammerade sekvenser som kan väljas från panelen.

Projektet är inte helt klart, det återstår en del programmering. Jag tänkte även peta in en liten förförstärkare eftersom den inbyggda mp3-spelaren inte riktigt fixar att maxa ut ljudsystemet. Jag fick slut på utrymme i pic-kretsen på styrkortet, faktiskt så använder jag exakt 100% av programminnet och har bara någon enstaka byte kvar i ram. Spenderade många timmar till att banta ner och smarta till koden innan jag lyckades få in programmet med minimalistisk funktionsuppsättning - och en hel del roliga buggar som inte upptäcktes förrän på plats.

Har dock precis beställt hem lite större kretsar från sodjan så nu ska det implementeras bland annat:

* Slumpmässiga låtar
* Menysystem med inställningar
* Hämtning av förprogrammerade displaysekvenser från fil på USB-minnet
* Hårdvarubaserad kommunikation
* Utökad teckentabell med bland annat svenska tecken
* Förbättrad ID3-hantering
* Möjlighet till längre scrollande meddelanden

Några bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Som sagt inget avancerat, men skulle någon vara intresserad så finns det både fler bilder, information, schema och källkod här:

http://www.vivisect.se/targetbunny/rbox/
Användarvisningsbild
Nightsmoke
Kontakt:

Re: Min "portabla" mp3-spelare

Inlägg av Nightsmoke »

OT, antar att ni röker "tropisk tobak" på sista bilden, med tanke på swe-can tröjan :wink:
Användarvisningsbild
SenseiTG

Inlägg av SenseiTG »

Jag har INGEN aning om vad du pratar om... :shock: det där är ju min sverige-kanada tröja! :wink:
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Att använda tropisk tobak i en vattenpipa är vad jag kallar missbruk :).
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

haha :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

snyggt bygge, jag gillar kontrollpanelen med instrumentet och stora knappar!
Var hittade ni displayen?
+ poäng för Eek-a-mouse på färdig-bilden!

Vem har sagt att potheads inte är kreativa? :)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Blev riktigt blåst, trodde först på microfickmodel.
Men det där utförandet var helt godkännt. :tumupp:
Användarvisningsbild
SenseiTG

Inlägg av SenseiTG »

dar303 skrev:snyggt bygge, jag gillar kontrollpanelen med instrumentet och stora knappar!
Var hittade ni displayen?
+ poäng för Eek-a-mouse på färdig-bilden!
Tackar =) Instrumentpanelen slängde vi ihop enbart med delar från skrotlådan. Vi ville verkligen komma undan så billigt som möjligt så det slutade med att vi byggde displayen själv. Jens (som på bild 2 håller upp den halvfärdiga skylten) kan inte elektronik, men att löda det är han en jävel på. 350 dioder, 700 bockningar av ben och lika många lödpunkter. Ja, och en lååång natt förståss.... Dioderna fick jag för 0,50 och kretskortet fanns också i skrotlådan så 175 spänn blev det (plus drivkretsar såklart). Som hittat. Dagen efter byggde jag drivkretsar för x och y led, som jens sedan fick kopiera i 7 upplagor vardera. Vet inte riktigt vad hela displayen kan ha gått loss på men jag är rätt säker på att det vore svårt att hitta en billigare kommerciell lösning.

Eek-a-mouse var första albumet jag körde. Kan berätta att frugan inte var särskilt glad när hon vaknade av att jag kl 3-4 på natten rullade in maskinen på full volym för att stolt visa upp den. Märkligt, hon brukar ju gilla eek-a-mouse? Bilden är tagen medans hon ligger i soffan brevid och morrar... gurlz... :D
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

trevligt bygge !

man kan väl kalla den en Reggae-omat :)

/ Minus
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Har du lust att lägga upp lite schema eller liknande på displayen + drivare? :)
Användarvisningsbild
SenseiTG

Inlägg av SenseiTG »

ElectricMan skrev:Har du lust att lägga upp lite schema eller liknande på displayen + drivare? :)
SenseiTG skrev:Som sagt inget avancerat, men skulle någon vara intresserad så finns det både fler bilder, information, schema och källkod här:

http://www.vivisect.se/targetbunny/rbox/
Hamnade nog lite otydligt där på slutet :D

Jag har slängt upp schema för både huvudkortet och displaykontrollern.
Finns också källkod som kan kompileras med CC5X gratisversion.

Jag skulle också kunna lägga upp windowsprogrammet jag skrev för att generera teckentabellen om någon skulle vara så pass intresserad.

Det är möjligt att det finns vissa olikheter mellan program och schema, kan ha gjort lite småändringar under byggets gång. Saknas också glättningskondingar på schemat och programvaran har fortfarande några buggar. Kommer att peta dit lite vettigare källkod samt en och annan schemakorrigering efter nästa runda i verkstan...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det var ju en skön låda... förstår att den är byggd enbart för reagge... skulle bli kortslutning direkt om du skulle råka spela något annat :P

Eek a mouse.... yeah..
Skriv svar