Tänkte presentera mitt senaste projekt - en "portabel" musikspelare med reggaetema - för festivalbruk.
Den innehåller ingenting konstigt eller för den delen särskilt avancerat, men ett litet styrkort som pratar med en VMUSIC2 samt med en drivare för 50x7 punktmatrisdisplay. Trots sin enkelhet var det här något av de roligaste projekten jag haft, kanske därför att vi var tvungna att snickra ihop hela paketet på bara några dagar. Iden kläcktes på fyllan till midsommar och tog fart på onsdagen, roskilde började som bekant veckan därefter.
På sidan av lådan finns en liten lucka i där man kan peta in ett usb-minne, alternativt en kabel till en extern ljudkälla. Från kontrollpanelen kan man välja mapp, skutta mellan låtar, pausa och ändra volym. På displayen visas ID3 information om denna finns tillgänglig, alternativt förprogrammerade sekvenser som kan väljas från panelen.
Projektet är inte helt klart, det återstår en del programmering. Jag tänkte även peta in en liten förförstärkare eftersom den inbyggda mp3-spelaren inte riktigt fixar att maxa ut ljudsystemet. Jag fick slut på utrymme i pic-kretsen på styrkortet, faktiskt så använder jag exakt 100% av programminnet och har bara någon enstaka byte kvar i ram. Spenderade många timmar till att banta ner och smarta till koden innan jag lyckades få in programmet med minimalistisk funktionsuppsättning - och en hel del roliga buggar som inte upptäcktes förrän på plats.
Har dock precis beställt hem lite större kretsar från sodjan så nu ska det implementeras bland annat:
* Slumpmässiga låtar
* Menysystem med inställningar
* Hämtning av förprogrammerade displaysekvenser från fil på USB-minnet
* Hårdvarubaserad kommunikation
* Utökad teckentabell med bland annat svenska tecken
* Förbättrad ID3-hantering
* Möjlighet till längre scrollande meddelanden
Några bilder:

Som sagt inget avancerat, men skulle någon vara intresserad så finns det både fler bilder, information, schema och källkod här:
http://www.vivisect.se/targetbunny/rbox/