EDIT: Denna tråd handlade från början om att jag behövde hjälp att beställa en transistor men sedan så började vi prata olika tillämpningar så jag ändrade titeln på tråden så att det framgick lite tydligare.
Jag skall driva (inte sänka) ett par 12V 15W glödlampor från en ATtiny. Kommer att använda mig av en småsignaltransistor (typ. BC547 eller nåt)som i sin tur aktiverar den stora transistorn. Jag tror att det kallas open collector utgång...
Så vilken effekttransitor skall jag välja?
Tackar på förhand!
Senast redigerad av Greensilver 18 mars 2005, 08:50:31, redigerad totalt 3 gånger.
Passar på med en ny fråga; vilket laminat skall man köra med?
Jag vill göra lite enkla kretskort, både dubbelsidiga och enkelsidiga och håller just nu på att beställa från KjellCo.
Det finns ju två olika tjocklekar 35 och 105 mikrometer - vilken kör ni med?
Angående sänka och driva - jag är riktig nybörjare men försöker mig på att svara ändå:
Ätt sänka är att ta ner spänningen till jord, alltså att jorda exempelvis en lampa. Att driva är att leverera den spänning/ström som krävs för lampan. Det förstnämnda är enklare för en mikrokontroller än det sistnämnda.
Glöd lampor är gansk elaka saker att driva, oftast är kall resistansen betydligt lägre än vid drift... så ta och mät vad för resistans lampan har när den är kall och beräkna strömen som går genom lampan vid star, dimensonera transistorn där efter....
Det är klart att man kan kalla det för "open collektor" om man har tänkt att använda en NPN-transistor styra en PNP-transistor eller P-kanals MOSFET - för att driva lampor.
Om jag fattade det hela rätt så tänkte sig Greensilver nåt sånt här:
Och jag fattade det som om att han ville göra en darlington, förvisso med kollektordrivning av lampan men det är inte "open collector".
Open collector hänvisar till en utgång som har en kollektor som "hänger fritt", i detta fall är den "assigned" till en lampa, det kommer inte att kopplas ihop fler kollektorer på samma lampa osv.
Ber om ursäkt om jag förvirrat er. I en tidigare tråd där vi diskuterade just denna tillämpning var det någon som använde det ordet så jag bara testade att kasta in det i det här sammanhanget.
Den bilden som Evert2 lade in verkar stämma fint. Har jag fattat det rätt om det funkar så här:
En nolla från uC gör så att småsignaltransistorn leder och sänker all kräm så att inget blir över till FET'en. När jag lägger en etta på utgången slutar småsignaltransistorn att sänka och krämen blir över till Gaten på FET'en som då börjar leda och skickar ut 12V till lampan.
Enda skillnaden i min tillämpning är att lampan kommer att jordas i chassi och inte i kontaktstycket P1.
Om ni vill får ni jättegärna förklara vad en Darlington och en Open Collector är för något (eller rättare sagt hur de funkar i praktiken).
Icecap: Menar du verkligen att flera transistorer skall vara kopplade till samma last med separat styrning av bas eller gate är definitionen för "open collector"?
Hmmm det finns ju digitalkretsar med "open collektor"-utgång å det kan ju ingen veta hur dom skall användas.
Edit: stavning (igen )
Senast redigerad av evert2 18 mars 2005, 10:48:57, redigerad totalt 1 gång.
Nu har jag en neuropsykiatrisk avvikelse som gör att jag är petig med ord: Nej, Open Collector (OC) utgånger ska inte kopplas ihop för att de ska kallas OC, de kan.
Anledningen till att OC (eller Open Drain) utgånger finns på vissa kretsar är oftast att det tillåter att utgången kan styra en högre spänning än drivspänningen till kretsen.
Samtidig har ett antal konstruktörer upptäckt att det kan vara praktisk att kunna koppla ihop fler sådana utgånger i det som heter "wired and", dvs. 1 pull-up-motstånd och ett valfritt antal OC-utgånger. Om bara en är låg är resultatet låg (kan vara larm osv).
Men en OC(OD)-utgång är en collector(drain) som hänger "löst", om man bygger ett kretslopp med en transistor som ska driva lampan hänger den ju inte "löst" eller hur?
Man använder därför bara OC-uttrycket om färdiga kretsars utgånger, inte om lösa transistorer. Det kan såklart vara att man har byggt en färdig block med en kollektorutgång och då kan man beskriva blockens utgång som OC såklart men att göra det i ett drivsteg till en lampa är i mina ögon vilseledande. Men jag är som sagt petig.....