ElectricMan's CNC fräs

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Re: ElectricMan's CNC fräs

Inlägg av ElectricMan »

Sommarjobb är skit! Helt rätt. Men man måste få in lite monez på nåt sätt för att finansiera alla projekt och byggen :mrgreen:

Jo, jag har tänkt på att det blir mkt lättare att bygga tex. en robot när man har en fräs för att göra delarna till den.
Sen kanske man kan sälja lite skyltar och skit till släkten och grannarna :D

Får se om jag behöver något fräst, dock blir det ju alltid så förbannat dyrt att skicka det genom hela landet... ^^
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Nu blev z KLAR i kväll! :D
Filade dessutom alla avgasklämmor, nu har jag en blåsa på tummen :razz:

Dock gjorde jag en "miss" genom att borra med en 8mm borr ist för en 6mm på ändan av lådan där Y motorn ska sitta. Men det går lätt att ordna genom att byta ut skruvarna mot M8 ;) Så fort jag gör en sån här slarvsak brukar jag gå in så fort som möjligt, brukar bli att man stressar upp sig och nästa sak också går åt helvete... :vissla:

Här kommer de utlovade bilderna i alla fall!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Kan säga att jag är grymt sugen på att koppla in motorn för att se om det funkar som tänkt 8)
Borre

Inlägg av Borre »

Hur känns L-profilerna nu när du monterat dem?
Prova dra och slit lite i Z och så hur det känns då.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jo, jag vet att de är för klena, men jag har inte hittat (har inte sökt så våldsamt heller..) någon som säljer profiler eller liknande i stan. Dock flexar det inte så överdrivet mycket heller vad jag har märkt ännu.

Men jag hade tänkt bygga ihop den så man kan fräsa lite grejer med den, då kan man förhoppningsvis fräsa ut nya MDF bitar som blir rakare och finare än de jag har nu.
Då får man alla hål/kanter just där man vill ha de.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, det är väl rätt vanligt att folk gör en fräs och sedan fräser de ut en till fräs som ersätter den första :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Detta ser ju riktigt fint ut!

Har jag frågat varifrån du har fått de där gigantiska stegmotorerna? spec? :mrgreen:
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Den här var ju inte så gigantisk. ;)
Köpte ju stegmotorer och drivare osv av dar303 för ett tag sedan, har två 'gigantiska giganter' i en låda som man kanske skulle kunna använda till nåt :D

Motorn på z är bara specad till 1A.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Okej :). Jag syftade nog mest på x/y motor (den långa axeln), den ser välllldigt stor ut!! :)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Aha, den långa axeln är Y (bordet). Den motorn var på 4,5v och 1,4A har jag för mig.

Fick denna bild av Herr J. Andersson, tycker att den är helt perfekt då man ser vad som är vad :)
Bild

Gillar inte J. Andersson att jag lånar den bilden åker den bort fortare än du hinner säga "axiallagerhelvete"! :mrgreen:

I går och i dag har jag gjort klart Y (arbetsbordet) enda som behövs göras där är att justera så det ligger rakt.
Har även borrat hål för gängstången i väggarna för X. Dock mätte jag lite fel nyss för fästet till motorn, så jag tänkte att det var dags för en paus så det inte borras fel eller något allvarligare. :D

Ska på släktmiddag i kväll så vi får väl se om jag hinner något mer i dag. Skulle gissa att "allt" blir klart till i morgon för en första provkörning!
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Hehe, Vi har haft många diskutioner här på forumet om vad som är X- och Y-axeln, så vi behöver inte ta en till sån =)

Men jag tycker tvärt om mot dig, framförallt av två anledningar, jag kommer bara åt min fräs från ena långsidan, dvs X blir till höger/väster när jag kollar på den, och för att jag anser X vara längre än Y eftersom den är det när man cadar på datorn. (Skärmen är ju alltid bredare än hög :))
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

ElectricMan:
"Gillar inte J. Andersson att jag lånar den bilden"..

Inga problem. Det är bara kul att kunna återanvända bilder på forumet. :)

Såhär resonerar jag: Det är helt ok om man lägger upp mina bilder *på det här forumet* så länge man skriver att de kommer från mig. Precis som du gjort. Det räcker med t.ex "Lånade en bild av Jimmy" i inlägget med bilden. Om man däremot vill använda någon av mina bilder på någon annan sajt så vill jag att man frågar mig först.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Okej! Perfekt! :)

Var och fotade lite innan vi drog, här kommer dom bilderna med lite kommentarer! :)

Lite onödig med ganska snygg ändå! ;)
Bild

De gamla vagnsbultarna blev för långa när jag fräste ut spåren för alu-profilen, så jag fick ta en annan bult jag hade hemma, den vart också för lång, men det fixade jag med en extra mutter tills vidare.
Bild

Såhär ser den ut just nu.
Bild

Fick slut på slangklämmor, men det håller nog utan ändå, fick verkligen vålda dit slangen...
Bild

Gjorde en mutter till X. Samma variant används till Z också.
Bild

Bild

Lagrena på X
Bild

Förberedelse för gängstången.
Bild

Det var här jag mätte lite galet, många sträck blev det :D
Bild

Justerare på Z. Ser förjävliga ut, men jag orkade inte göra de så noggranna, får fräsa ut nya senare :D
Bild

Bild

Försänkt lager på Z
Bild

Måste erkänna att detta var bland de bästa köpen jag gjort! :tumupp:
Har tidigare haft en vanlig borrmaskin med stativ, det glappade ganska rejält så hålen blev inte helt perfekta.
Bild

Kanske inte den senaste modellen, har remmdrift och allt :D
Man får ställa in hastigheten genom att flytta remmen på drivhjulen, men den duger åt mig!
Bild
Tekko

Inlägg av Tekko »

E de där avgasjulparna verkligen nåt att ha ?
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Fattar inte riktigt frågan.. Men avgasklämmorna måste man ha..

Nu har jag iaf. installerat Mach3 och CAMBam på den nyblivne CNC datorn!
Har även gjort klart allt så den är redo för en testkörning nu i eftermiddag. Ska bara ställa in alla saker, och koppla in motorerna så får jag hoppas att det fungerar! :D
Dock tror jag inte att det kommer gå så lätt.. Det är ju jag som ska göra det... :oops:

Edit: Då surfar man från garaget då ;)
Måste fixa nåt ljudkort till datorn så man kan få lite musik ^^
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Lyssna inte på musik sammtidigt som du fräser bara! Jag använder fortfarande min vanliga dator till CNC'n, 3,0 MHz Athlon 64, och om jag lyssnar på musik eller bara går in på forumet sammtidigt så händer det ibland att den hoppar över några pulser... Windows är ju inte så bra på att skicka timade pulser... :)
Skriv svar