Trädgårds ROBOT!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Trädgårds ROBOT!

Inlägg av squiz3r »

Tjena. Eftersom jag inte har tillräckligt många projekt redan (vem har sagt att det är fult att ljuga??) så började jag på ett nytt projekt idag.

Min mamma klagar på våran lilla mullvad som gräver upp gräsmattan trotts alla försök att gasa den, och jag brukar klaga på att vår gräsmatta är för gulblek. :) Så har jag hört/läst på många olika ställen att de autonoma robot gräsklipparna skrämmer iväg mullvadarna, pga vibrationerna. Så, vad gör man då, man bygger såklart en trädgårdsmästare som har i uppgift att skrämma mullvaden och lufta gräsmattan... :D

Tanken är att den ska ha två hjul, plus ett passivt bakhjul, sen ska den köra en halvmeter eller nått sånt, och sedan stanna och trycka ner en spikmatta i jorden (för att lufta den) innan den kör vidare och upprepar processen. När batteriet börjar ta slut, eller när roboten känner av att det börjar regna, ska den köra in i sin lilla hundkojja där den laddas och väntar ut regnet. Hundkojjan ska vara isolerad och ha en liten värmeanläggning så att den är varm och torr.

Så, vad börjar man med?.. Självklart inventera lagrena och kolla vad man har för kul, men innan dess gjorde jag en kladdskiss på hur luftningsanordningen ska se ut.
Det är som sagt en spikmatta, den sitter fast i en saxlift i roboten, och saxliften dras ut och in utav en växlad elmotor med en gängstång på. När spikmattan är nertryckt i jorden kommer även en vibrator börja skaka på den, detta hjälper till med att både lufta marken och skrämma iväg mullvaden :badgrin:.
Bild

Letade upp lite roliga saker, två drivmotorer från min älsklingsaffär; Hobbytronik.se (12v/66rpm). En växlad motor, 12v, för saxliften, en gångstång (4mm) och en liten elmotor för vibratorn och såklart ett bakhjul.
Bild

Sen skulle jag fräsa ut hjul till roboten, men så fort jag kollade bort från fräsen så laggade datorn till och fräsen tappade sig 2 cm vilket gjorde att alla delarna jag höll på att fräsa ut blev fördärvade... Plus att mitt sista 1mm frässtål gick i sönder :(
Bild

Men efter en hel del väl valda ord och några mindre smärtor i knytnäven så tog jag mig i skinnet och fräste ut några nya 4mm hubbar för att sätta fast hjulen på motoraxlarna.
Bild

Såhär blev dem. Jag gängade direkt i plasten för en M3 skruv som spänner fast allt på motoraxeln.
Bild

Nu var jag för lat för att tillverka ett nytt par hjul efter förra misslyckandet, så jag tog ett par gamla hjul som jag gjorde till ett gräsklippar projekt som aldrig blev klart. Ursäkta deras utseende, de är tillverkade många år innan CNC-fräsarnas tid.. :)
Bild

Dock upptäckte jag snabbt det som jag borde förstått innan, plasten är för mjuk för att gänga i... Om man vrider på hjulen så blir där ett enormt tryck på skruven som trycker mot axeln, så den tryckte i sönder gängan.. Så jag fräste ut två nya motorfästen, med ett till hål i. :)
Bild

I detta hålet pressade jag in en M3 mutter så att jag fick gänga i metall. Nu kunde man spänna allt man kan för kung och fosterland :twisted:.
Bild

Nu behövs ett chassi...
Bild

Så jag letade upp lite nya saker. "En skärbräda! Den har ju redan ett handtag att bära roboten i" tänkte jag :). (Lat som man är...). Plockade även fram två avgasklämmor, eller i alla fall en del av dem, fyra bultar och muttrar.
Bild

....spände fast motorerna. Tur som jag hade var avgasklämmorna 25mm d, samma som mina motorer :D
Bild

Närbild. Dock blev det franska bultar istället för de på bilden innan.
Bild

Sen ska bakhjulet monteras... (Roboten ligger på rygg nu)
Bild

Mvh. Danne
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Re: Trädgårds ROBOT!

Inlägg av ElectricMan »

Hehe, ser ju så enkelt ut, nästan så man måste testa att bygga en robot själv :D
Men CNC fräsen ligger före i turordningen.. :doh:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jodå, så länge man inte gör det komplicerat är det skitenkelt! :D

Det kommer dock bli lite jobbigare att bygga saxliften och det :oops:
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Intressant idé! Ska bli kul att se hur resultatet blir.
Användarvisningsbild
Teqqan

Inlägg av Teqqan »

Coolt!

Men vad menar du med att lufta gräsmattan när du drar ner spikarna? Är tänken att döda Herr Grävling? :)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Man luftar gräsmattan genom att göra hål i den.
Användarvisningsbild
Teqqan

Inlägg av Teqqan »

danielr112 skrev:Man luftar gräsmattan genom att göra hål i den.
Ok, då kommer det krävas lite tyngd och kraft i roboten om man ska göra hål i en gräsmatta? Fast det beror ju förstås på hur djupa hål man ska göra.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Teqqan: Jo visst. Roboten kommer nog väga ~2-3kg när den är klar, och jag räknar med att den vikten räcker för att göra några hål då den koncentreras på den lilla lilla arean som spetsen på en spik har :). Spikarna behöver ju inte vara jätte tjocka eftersom jag ska ha en vibrator i den också.

Jag ska göra några tester med hur mycket tryck som behövs!
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Slänger du på ett bilbatteri så har du tyngd så de räcker om inte annat =)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag testade att sticka ner 4 stycken 1,7mm tjocka spikar i marken, sen satte jag försiktigt en 1,8kg borrmaskin på dem, och dem försvann ner i underjorden utan minsta motstånd. Så 10-15 såna spikar kan inte vara minsta problem för roboten att trycka ner.. :)
Edit: Glömde ju bilden :oops:
Bild

danielr112: Hehe, jag vet inte hur mycket motorerna gillar att ha på axlarna, men 10kg tillsammans bör ju inte vara några problem alls. Men det räcker nog med ~3kg :).
Användarvisningsbild
Teqqan

Inlägg av Teqqan »

Haha! Vilken härlig robot.
Vad är det för vibrator du har och hur fungerar den?

Det var nog lite överdrivet av mig att se problem med att trycka ner spikarna. :oops:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Teqqan: Det var nog inte överdrivet, jag har problem med det :wink:...

Jag kom fram till att de där 1,7mm spikarna är lite klena, så jag tänkte mig 4 stycken större spikar.

Efter att ha fräst ut en platta (FILM) så spikade jag ner de fyra spikarna i den.
Bild

Tyvärr räckte inte mina 3kg (Jag använde en annan vikt som vägde lika mycket), så då tänkte jag att jag kan montera vibratorn så att den bankar spikarna upp och neråt. Började med att sätta fast en vikt på den...
Bild

Sen fräste jag ut två hållare som jag spände fast den i.
Bild

Hållarna skruvades sedan i plattan med två stora skruvar var, lite overkill då jag antagligen skulle kunna hänga mig i den utan problem.. :)
Bild

Såhär blev det. (Större tyngd monterad på vibratorn, och sladdarna fastlödda)
Bild

Vibratorn gjorde rätt stor nytta, men inte tillräckligt :doubt:

Dock tycker jag nästan det va bra, för nu har jag kommit på en roligare ide :D. Jag tänker ha tre stycken borr så att den borrar hål i jorden istället! Tror det blir bättre.
Användarvisningsbild
Teqqan

Inlägg av Teqqan »

Ok!
Ja, borrar känns ju coolare/bättre. Dock får du väl akta dig för stenar :vissla:
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Sedan kommer grannen och undrar vad för konstiga maskar du har som har gjort hål överallt =)
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Varför inte sätta piggarna direkt på hjulen...?
Dock måste man se till så att piggarna alltid är lodräta, men det går, exempel finns på skördetröska.
Skriv svar