Komponenter till enkel statemachine

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hillman

Komponenter till enkel statemachine

Inlägg av Hillman »

Var länge sedan jag pysslade med detta så jag tänkte höra om nån kunde tipsa om hur jag löser denna statemachine med så få komponenter som möjligt. Kanske rentutav finns någon ännu enklare lösning? Signalerna kommer från två komparatorer som läser samma signal. Har försökt göra det så tydligt som möjligt med en vacker bild.

Bild
cyr
Kontakt:

Re: Komponenter till enkel statemachine

Inlägg av cyr »

Ser ut som det du vill uppnå är hysteres? Alltså du vill ha ut en etta när insignalen går över "röd", men du vill inte att utsignalen går tillbaka till en nolla förrän insignalen är under "grön" ?

Det går att lösa med en komparator och återkoppling!

http://www.ecircuitcenter.com/Circuits/ ... p_comp.htm
Hillman

Inlägg av Hillman »

Hmm hade ju missat lite av problemet, signalen är som sagt nästan en sinusvåg men jag behöver en konstant utsignal, dvs en som inte slår till och från i takt med insignalen. Komparatorerna behöver fungera som peakdetektorer typ. Hamnar en topp över den övre komparatorns triggernivå vill jag ha konstant utsignal tills en topp hamnar under den undre komparatorns triggernivå.

Det skulle gå att lösa med komparator med hysteres och att släta ut insignalen till närapå en DC men den kommer antagligen bli för långsam då.
Fransson

Inlägg av Fransson »

Hej.

:humm: Hmm...

Har för mig att statusdiagrammet för J/K vippan påminner om det du vill göra. Jag är inte 100% på att det stämmer till 100%.
Men du kan helt säkert få till det med maximalt en inverterare utöver J/K vippan. :)

Glöm inte att trigga Clock ingånen mitt på topparna, och endast mitt på topparna.
Hillman

Inlägg av Hillman »

Det fick bli en SR-vippa och en del kringkomponenter runt komparatorerna. Det verkar fungera ungefär som tänkt, får jobba lite på komponentvärdena för att trimma in rätt nivåer och tider bara.
Bild
Bild
Skriv svar