Tråden med era nostalgi byggen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fagge

Tråden med era nostalgi byggen

Inlägg av Fagge »

När jag började rota lite i gamla kartonger så hittade jag djupt nere i lådorna urgamla byggen man hade gjort när man var ung & här är ett exempel på en helt manuell Eprom-programerare som tog 2764 kretsarna!.
Jag fattar inte att man hade sånt tålamod å bygga såna ohanterliga byggen!.

Jag är säker på att ni oxo ha massa gamla roliga byggen å visa upp, så fram med kameran & posta här!. :D

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

omfg, hur fan orkade det igentligen? :roll:
hmm, mina saker, jadu det är inget man vill se för det ser ut som helvete, man var mindre och hade tillgång till mindre verktg osv, man var begrännsad helt änkelt. Men ska kolla om ja kan gräva fram något nostalgist :humm:
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Kan ta en bild på mitt första bygge, IR-kontroll till datorn.
några få komponenter ihoplödade på en bit av en Aladdin-ask. Fick tyvärr aldrig den till att funka =( ska på det snart igen när jag har möjlighet att löda ett kort till den istället.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Den äldsta pryl jag hittade är bara fem år gammal och väldigt simpel, men det får duga:

Bild

Det är "MX-2", en S/PDIF-utgång till mitt dåvarande ljudkort (det mycket trevliga diamond monster sound MX300). Det roliga är att jag fortfarande använder den, fast jag bytt ljudkort ett par gånger (därav den ditlödda sladden).
Jawo

Inlägg av Jawo »

Vad är en eprom programerare :S
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

En grej man programerar EPROM's med.
evert2

Inlägg av evert2 »

Ett "EPROM" är en minneskrets som fylls med information med hjälp av en programmerar-krets...alltså en EPROM-programmerare
Skriv svar