Flygkontroll till datorn för Flight´simulator X

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
stampe92
Kontakt:

Flygkontroll till datorn för Flight´simulator X

Inlägg av stampe92 »

HAj :D
Har tänkt mig att bygga en flygkontroll till datorn. Med knappar och så. Tänkte även försöka få med en lcd display som ska kunna visa olika saker tex höjd och fart. Är de någon som gjort något liknande?
Man måste ju få sin flygkontroll att kominucera med datorn på något sätt, men hur? har funderat på å slakta ett usb tangentbord men då blir de för få knappar. Och hur får man lcd displayen att visa data ur spelet? :shock:
Är detta möjligt eller tror ni jag måste köpa ett färdigt "moderkort" till bygget? Vore bra att slippa för dom sägs vara dyr! :(
//Wiktor Ahlander
Senast redigerad av stampe92 21 juli 2009, 19:12:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Re: Flygkontroll till datorn för Flight´simulator X

Inlägg av vfr »

Det första du måste ha är ju ett interface mot programmet, på något sätt. Just som du säger för att få ut datan. Finns det någon form av plugins till simulatorn så är det ju lösbart den vägen genom att skriva en egen plugin. Annars vet jag inte hur sjutton du skulle lyckas få ut något...

Har du funderat på stora bokstäver någon gång? Liite jobbigt att läsa din text. Resultat - färre svar.
stampe92
Kontakt:

Inlägg av stampe92 »

Vad menar du med: "Om de finns någon form av plugins"?

Okej ska tänka på det i fortsättningen :D
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Plugins till simulatorprogrammet. Eller snarare ett plugininterface. Då skulle det troligtvis gå att få tillgång till instrumentdata från dessa plugins.
stampe92
Kontakt:

Inlägg av stampe92 »

Har du någon aning om hur man gör sådanna?
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Finns massa extra tillbehör i form av extrena mätare osv till de programet så lär ju garanterat gå och plocka ut signaler, dock vet jag inte hur.
stampe92
Kontakt:

Inlägg av stampe92 »

jo jag har sett de men hur? Alla grejjer är ju så dyra!
Johanb

Inlägg av Johanb »

Jag har gjort en gear-indicator till FS2004 eller liknande.
Egentligen var det proof-of-concept och fungerade som så att en lysdiod (på en STK500) tändes när landstället var i infällt läge (eller tvärtom, kommer inte ihåg).
Hårdvaran anslöts mot serieport och fick kommandon av ett win32-console program som pratade med FS2004 via FSUIPC http://www.schiratti.com/dowson.html .
I princip skulle man kunnat ha switchar som input eller lampor/instrument som output, allt efter ork :)
Det var inte värre komplicerat än att till och med jag fick det att fungera :o
Sedan tröttnade som med allt annat jag påbörjar :(
stampe92
Kontakt:

Inlägg av stampe92 »

okejj. Men hur får man ut rätt data ur fsuipc?
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Hej!

Jag hade lite funderingar på ngt liknande och testade lite olika sätt. Projektet gled iofs iväg åt ett annat håll, men principen fungerade.

Jag hade tänkt mig att leta reda på en flygplansskrot, och få fatt i lite spakar/konsoller etc, och koppla till datorn. Kommunikationen lyckades jag lösa genom att köra RS232 till datorns Comport, från en AVR, via en Max232.

I datorn installerade jag ett program som heter "bill redirect" som simulerar knapptryckningar efter vad som kommer in på comporten. Tydligen är prorgammet till för kassa utrustning i butiker och sådant.

Testade lite med HID prylar via USB, men det funkade inte. Av forumen på nätet att döma så är det svårt att få det och funka.

//Alexander
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Häftigt projekt. Hur grymt vore det inte om man kunde hitta en gammal Viggen eller Drake på någon flygplansskrot som man tar han om cockpiten på och bygger om till simulator :D
jako

Inlägg av jako »

Hej

Här kan du hämta inspiration om vilka möjligheter MS flygsimulatorer ger den kreative utvecklaren...

http://mobil.flygsimulator.se/

Lycka till
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

På ebay kan man hitta lite roliga saker bla en trottel från en Mig21 http://cgi.ebay.com/Soviet-MIG-21-Aircr ... 2975wt_940 för runt 2000kr. Hade varit fräckt att ha till flightsim

//Alexander
Skriv svar