500v med oscilloskop

thommyj

500v med oscilloskop

Inlägg av thommyj »

Har problem med tändningen på en bil, kör med en msd-tändning (CDI). Skulle vilja mäta signalen ut ifrån tändboxen till tändspolen. Enligt manualen ska lådan ge ifrån sig 440-460V. Mitt oscilloskop klarar inte det på långa vägar (och inte proben heller för den delen). Kan man använda sig av två motstånd och dela ner spänningen en faktor 10? Det är ju inte speciellt höga frekvenser det handlar om, 8 cylindrar 2000 rpm 3gnistor per förbränning borde ge inte ens ge 1Khz.

Edit: Vet att det finns högspänningsprobar men jag är snål =)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: 500v med oscilloskop

Inlägg av grym »

ja det kan du göra

har du 1Mohm ingång kan ett 9 M i serie + en kondensator parallellet med 9M för att säkerställa frekvensgången räcka
thommyj

Inlägg av thommyj »

Gott, hänger dock inte riktigt med på kondensatorn? Borde man inte förstöra frekvensgången med kondingen? Utveckla gärna.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

du har en ingångskapacitans i skopet som måste kompenseras så du har en resistiv spänningsdelare och en kapacitiv

kollar man på dämpade prober så har dom en liten vridkonding för att ställa in rätt capacitiv delning

du har även en fyrkantsvåg ut från skopet för kalibrering av detta
thommyj

Inlägg av thommyj »

Ah såklart, tackar tackar
xxargs

Inlägg av xxargs »

Använder du 9 MOhm så handlar det om något 10-tal pF parallellt över motståndet. Även om kondingen är liten så är det ändå viktig för att kurvformen skall behållas i utseende så att tex. fyrkantvåg fortfarande ser ut som en fyrkantvåg.

En typisk koppling till en Tektronix med en 10x-probe kan se ut liknande här

Utan 15 pF-kondingen (C1) parallellt med 9 MOhm (R1) så ser man inget alls av de högfrekventa komponenterna i tex.1 µs-regionen utan kopplingen fungerar då som en RC-filtersteg där all 'diskant' filtreras bort, till stor del i koax-kabelns kapacitans.

man inser också snart att det högfrekventa komponenterna i det man mäter på är inte är lastade högimpedivt med 10 MOhm utan impedansen är nere vid 1 MOHm redan vid 11 kHz och nere på 1 kOhm vid 11 MHz. - dvs. när man stöter emot proben till mätpunkten så ger proben i sig en avsevärd shuntlast på signalen och det kan påverka både funktionen och signalformen i sig...

Extramotstånden R4 och R5 är till stor del för att minska reflexerna av mätsignalen i koaxialkablarna inom oscilloskopets frekvensområde så att dessa inte interfererar med inkommande signal och ger en synligt distorderad kurvform på oscilloskopet.

när du skall mäta 500 Volt så är egentligen en 10x-prob för liten och du bör ha en 100x-prob - dvs. 99 MOhm (R1) och bara 1.5 pF (C1) som konding - och givetvis tåla spänningarna också...
thommyj

Inlägg av thommyj »

Det jag vill mäta är alltså en kondensator uppladdad till 4-500 volt som urladdas i en spole. Jag vet att resistansen i spolen är väldigt låg ~1 ohm men vet inga värden på kapacitans eller induktans. Detta kommer inträffa runt 200-300ggr per sekund. Jag är inte så intresserad utav själva kurvformen men jag vill veta ungefärligt toppvärde plus att signalen verkligen är repetetiv och inte uteblir ibland. Skulle det funka med ett motstånd och en konding? vill jag inkludera nåt skydd för oscilloskopet som en zenerdiod eller nåt?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

gör en dämpsats med antingen ett 9 eller 99 eller 19 Mohm

eller en annan spänningsdelare, exempelvis 1Mohm /10k

med respektive kondingar för kapacitiv delning alla förslagen fungerar

kolla även vad högsta läget är för spänningen på skopet
thommyj

Inlägg av thommyj »