Absolutvärdes dimmer.
Absolutvärdes dimmer.
Jag har funderingar på att bygga en ljusstyrning. Tanken var att använda typ NEXA trådlösa dimmers.
Finns det någon av den typen som styrs via absolutvärde?
Eller finns det någon som moddat dimmrar för att göra det?
Eller är det bättre att bygga ett DMX-system?
Finns det någon av den typen som styrs via absolutvärde?
Eller finns det någon som moddat dimmrar för att göra det?
Eller är det bättre att bygga ett DMX-system?
Re: Absolutvärdes dimmer.
Vi har byggt absolutvärdesdimmrar styrda över CAN.
Våra kretskort Corecard + exp_dimmer är allt som behövs för en dimmer som då klarar ett par hundra watt.
Allt är open source och finns på vår wiki: http://projekt.auml.se
Corecard har vi som helt klara enheter till försäljning för självkostnadspris.
Dimmerexpansionen finns som PCB med allt ytmonterat redan pålött.
Har du några frågor är du välkommen att titta in på vår IRC-kanal (#hobby) på EFNET.
/Linus
Våra kretskort Corecard + exp_dimmer är allt som behövs för en dimmer som då klarar ett par hundra watt.
Allt är open source och finns på vår wiki: http://projekt.auml.se
Corecard har vi som helt klara enheter till försäljning för självkostnadspris.
Dimmerexpansionen finns som PCB med allt ytmonterat redan pålött.
Har du några frågor är du välkommen att titta in på vår IRC-kanal (#hobby) på EFNET.
/Linus
Använder Z-wave. Betydligt dyrare än nexxa, men dubbelriktad komm (trådlöst mesh-nätverk) och man kan styra dimmers direkt till t.ex. 57% (och även läsa av nuvarande status m.m.)
Jag tror Zigbee-baserade system har samma funktioner också, och även en del system som kör data över kablarna.
Jag tror Zigbee-baserade system har samma funktioner också, och även en del system som kör data över kablarna.
Blir det trådbundet så blir det med största sannolikhet DMX-kompatibelt. Det är bland annat mot scenljus det är tänkt att användas.
Fördelen med NEXA-liknande är att man har färdig hårdvara. Dessutom ser det inte ut att vara hemmabygge. Bara att byta mjukvara eller µC i motagaren
Fördelen med NEXA-liknande är att man har färdig hårdvara. Dessutom ser det inte ut att vara hemmabygge. Bara att byta mjukvara eller µC i motagaren
Jag är ute efter samma sak. Jag har lite varit inne på tanken att byta ut avkodarkretsen i Nexan mot en mikrokontroller för att sedan skriva egen avkodarprogramvara till den. Då skulle man kunna använda Nexas protokoll med tillägget att man kan få 16 (eller 14) nivåer absolutvärden. Det bör man klara sig utmärkt på. Man kan ju själv mappa dom värdena till lämpliga intensitetsnivåer i någon lämplig logaritmisk skala.
Nu kan jag inte nexas protokoll. Men skulle man inte kunna lägga till en byte för ljus styrka. Det är ju ingen nackdel om man behåller en del av kompatibiliteten.
Nja. Protokollet är ganska rudimentärt och inte bytebaserat utan mera bitbaserat som många andra fjärrkontrollprotokoll. Nexa kör med 25 pulser per frame, där varannan puls är databärande. Det blir 12 bitar. 4 för huskod, 4 för kanal och 4 för "data". Av dom senare 4 så används egentligen bara till och från, vilket gör att dessa skulle gå att byta ut mot absolutnivåer.
OBS. Detta är det "gamla" protokollet med kanaler och huskoder. Det finns ett nytt också som är uppbyggt med unika ID-koder istället. Dom är delvis kompatibla, men inte på båda hållen. Mer info än så har jag inte om det nya protokollet.
OBS. Detta är det "gamla" protokollet med kanaler och huskoder. Det finns ett nytt också som är uppbyggt med unika ID-koder istället. Dom är delvis kompatibla, men inte på båda hållen. Mer info än så har jag inte om det nya protokollet.
Ja då låter ju 4 bitar som en klockren lösning. Det räcker nog till det mesta. Men visst måste det finns någon som har pillat med det tidigare?
Kan det här vara det du söker?
http://www.telldus.se/forum/viewtopic.php?t=323
http://www.telldus.se/forum/viewtopic.php?t=323
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det finns ett antal diskussioner om Nexaprotokollet här på forumet, finns dessutom en intressant tråd om ett rullgardinsbygge med tekniska detaljer på Hembioforum.
Jag har inte sett att det ska gå att styra nexa dimmrar med absolutvärde tidigare.